Ang vitaminer

¤ LyKkEliG ¤

Prøver på nr 3 :)
Kjøpte idag nycoplus omega 3 multi vitaminer, har også folat tabeletter som jeg har tatt siden før jeg ble gravid.
Lurer bare på om jeg skal forsette å ta folat tab sammen med multivitaminene, eller blir det for mye folat da? Ser anbefalt døgndose på multivitaminene er 2 stk, men tenkte å ta en pga at jeg får i meg vitaminer gjennom kosten også.

Kjøpte idag nycoplus omega 3 multi vitaminer, har også folat tabeletter som jeg har tatt siden før jeg ble gravid.
Lurer bare på om jeg skal forsette å ta folat tab sammen med multivitaminene, eller blir det for mye folat da? Ser anbefalt døgndose på multivitaminene er 2 stk, men tenkte å ta en pga at jeg får i meg vitaminer gjennom kosten også.

Blir aldri "for mye" folat. Det skilles ut med urinen og er helt ufarlig :) Selv tar jeg 4 mg hver dag ( 0,4 mg er anbefalt døgndose.. ) og har fått beskjed om å ta det hvertfall til uke 12. Men, er ikke farlig å ta det lengre heller :)

Vet de anbefaler folat kun første trimester da den hjelper med lukking av nevralrøret. Etter det så har den vel ikke så mye hensikt syns jeg å huske apotekdamen sa :)

Takker for svar :)
Var bare redd for at det ble for mye ettersom det er folat i multivitaminene også, slik som at man ikke skal ha for mye av A og D vitamin :) Men da begynner jeg å ta begge deler. Jordmora mi sa foresten at de hadde gått over til å anbefale å ta folat hele svangerskapet nå, men jeg vet ikke hva som er rett eller ikke :)

Jeg spurte jordmor sist uke og hun sa at det ikke var nødvendig hver dag, kunne ta en tablett i uka eller noe om jeg ville det... ;-)

Jordmor som jeg snakket med i dag sa at jeg ikke trengte ta folat lenger, men at hun alltid anbefaler omega 3 gjennom hele svangerskapet og ammeperioden.

Jeg var i mangel på folat etter forrige svangerskap, så jeg skal ta det en stund inn i svangerskapet denne gangen :-) Det man ikke trenger skilles ut uansett.

Takker for svar :)
Var bare redd for at det ble for mye ettersom det er folat i multivitaminene også, slik som at man ikke skal ha for mye av A og D vitamin :) Men da begynner jeg å ta begge deler. Jordmora mi sa foresten at de hadde gått over til å anbefale å ta folat hele svangerskapet nå, men jeg vet ikke hva som er rett eller ikke :)

De fettløselige vitaminene (A, D, E og K) kan lagres i kroppen hvis vi får mer av dem enn vi trenger, så disse skal man være forsiktig med, men resten av vitaminene er vannløselige, så disse kan man tilføye tilskudd av hele tiden om man trenger.

Ville ikke vært for redd for å få forgiftning av fertløslige vitaminer heller. Uansett er det unødvendig å ta tilskudd man ikke trenger, det koster bare penger. Jeg tar ekstra folat frem til pakka er tom og så går jeg over til kun multivit og møllers dobbel

Hvis du tar multivitaminer med folat som har den dosen du skal ha (400microgram), så trenger du ikke ta ved siden av. Det sa hvertfall jordmor til meg. Men de anbefaler å ta til uke 16 nå :)

Vil bare tipse om en omega 3 som faktisk er god! Jeg sliter både med tran og kapsler, får så gulping av de. Nå har jeg begynt med Möllers go'omega 3, flytende. Er kremet med sitronsmak og fungerer som bare det :D Endelig kan jeg også ta omega-3!

Hvis du tar multivitaminer med folat som har den dosen du skal ha (400microgram), så trenger du ikke ta ved siden av. Det sa hvertfall jordmor til meg. Men de anbefaler å ta til uke 16 nå :)
Det er 100mg i en multivitamin og 400 i en folat tab, så jeg får i meg 500 hver dag. Blir 100 for mye da, men det skilles vel ut :)

Vil bare tipse om en omega 3 som faktisk er god! Jeg sliter både med tran og kapsler, får så gulping av de. Nå har jeg begynt med Möllers go'omega 3, flytende. Er kremet med sitronsmak og fungerer som bare det :D Endelig kan jeg også ta omega-3!
Så bra at det finnes alternativ til de som ikke klarer kapslene! :) Jeg plages ikke med det, eller har bare tatt de i to dager nå så får se hvordan det går med gulping :p

Back
Topp