ang. virus på datan

Sseka

Glad i forumet
det står at jeg har fått en trojaner på datan,men at den er satt i karantene.har snakket en som sier at han trur det skal gå greit siden den står i karantene,men en annen en sier at jeg burde få den vekk,for en trojan var ikke til å leke med [&:] hva er rett?han siste mener jeg burde legge inn windows på nytt av.aner jo ikke hvordan jeg gjør det.noen andre som har vært borti ett sånt virus? [X(][:D]

dytter for deg

Skjønner ikke helt hvorfor du må legge inn windows på nytt, men.. Står den i karantene skal det være nok det. Ville slettet den om muligheten var der, men det er den sikkert ikke siden programmet ditt bare har satt den i karantenen og ikke slettet den direkte.

Trojaner går fint an å fjerne med antivirus programvare eller "anti"-adware programvare.

Programmer som er å anbefale:

AVG Antivirus (gratis antivirus, google: AVG free)
Spybot S&D (gratis "anti"-adware. google: Spybot S&D)
CCleaner (gratis "opprydding" av dritt og rask på maskinen din, google: CCleaner)

En ting å huske på når man vet at man er infisert av en trojaner, er å helst ikke logge inn på tjenester som f.eks nettbank. Heller ikke tjenester som Facebook, msn, forumer o.s.v.

Det finnes et par skumlinger som lagrer hvert eneste tastetrykk (Keylogging) og sender dette videre til opphav.

Nettvett og god programvare er sundt :)

Edit:

Ang den trojaneren du har i karantene, så kan du slappe av. Den har fått sine privilegier fjernet og kan ikke gjøre noe som helst skadelig.

Googler Spybot S&D og kommer frem til spy Doctor. Jeg lasta det ned. Den gjorde et søk. Men for at programmet skulle fjerne viruset, så måtte jeg kjøpe programmet...

ORIGINAL: breeg

Du kan prøve å laste ned Spybot - Search and Destroy.
Dette programmet skal fjærne det som finnes av trojanere for godt fra maskina di.

Programmet er gratis og er på www.download.com

Jeg bruker det og det har fjærna endel trojanere fra maskina mi.
Hvis du bruker Norton Antivirus og den har lagt den i karantene så får du den ikke bort, men den gjør minimalt med skade for deg.
Ville da ha fjærna Norton og fått et annet antivirus program som ikke tar så mye av minnet på maskina di.

Jepp!! jeg har gitt opp Norton for leeeenge siden! [:'(] Bruker nå avast, og den er veldig bra! På trojanere også. www.avast.no  Gratis.

ORIGINAL: Heldigpappa

En trojaner gjør som regel ikke så mye skade. Det er noe vi får på pc`n hver gang du er på nettet. De prøver å spore deg opp for å finne ut av surfevanene dine for å så sende deg søppelpost.

Det er stooor forskjell på ett virus og en trojaner. Har du ett bra virusprogram så er det som regel ingen fare.

Ett virus kan ødelegge hele pc`n din så du bare kan kaste den.
En trojaner "bare" snoker litt.

Og hvis trojaneren din er i karantene, så har virusprogrammet gjort jobben sin.[:)]

Vil rette litt på deg her ang trojanere. De snoker som oftest, men som jeg nevner tidligere kan de være såkalte keyloggere, som lagrer tastetrykk og sender de tilbake til "opphavet", altså de som sprer faenskapen.

Forøvrig skrev jeg en tråd tidligere om sikkerhet på nett (Slo dårlig an tydeligvis [8D]):
http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=9397716&mpage=1&key=�

ORIGINAL: elber13

ORIGINAL: breeg

Du kan prøve å laste ned Spybot - Search and Destroy.
Dette programmet skal fjærne det som finnes av trojanere for godt fra maskina di.

Programmet er gratis og er på www.download.com

Jeg bruker det og det har fjærna endel trojanere fra maskina mi.
Hvis du bruker Norton Antivirus og den har lagt den i karantene så får du den ikke bort, men den gjør minimalt med skade for deg.
Ville da ha fjærna Norton og fått et annet antivirus program som ikke tar så mye av minnet på maskina di.

Jepp!! jeg har gitt opp Norton for leeeenge siden! [:'(] Bruker nå avast, og den er veldig bra! På trojanere også. www.avast.no  Gratis.

Gratis!??? Hvor da?? Syns det står det koster der je!!![8|]

Jeg tror ikke trojaneren kan gjøre noe skade så lenge den står i karantene, men personlig prøver jeg å få de bort så fort som mulig når jeg har oppdaget noe.

heisann.takk for alle svara jeg fikk.fikk besøk,så jeg fikk ikke svart i tråden [8D] men da virker det som om den ikke er så farlig da?!men datan blir plutselig veldig treig noen ganger,og noen ganger når jeg prøver å klikke på en tråd her,så kommer det opp "error" et kjempe lang tid,og da må jeg skru av og på datan igjen.kan det komme av den trojaneren?jeg har ikke greie på det her..[X(][:D]

det var et eller annet sted her også,at et virus var oppdaget,men kunne ikke fjernes. [&:]

i had 2 of them. Trojan Horse Dropper Agent Joc
i scanned the computer.put them in the virus vault then deleted them

Har samme problemet som deg. Eksen min sa jeg måtte søke igjennom hele maskinen flere ganger til de var sletta. Hadde jeg søkt igjennom maskinen 2 ganger og hadde den da ikke funnet mer, så er den erklært frisk[;)].. Holder på å søke igjennom

Back
Topp