ang vintersko

mariannnilsen

Forumet er livet
jeg kjøpte ecco gore-tex vintersko til Emil for ca 1 mnd siden .. ho dama i butikken målte foten hans , og sa han lå ca på str 21,5 ..så da sa ho at jeg skulle ha str 22 i de .. så jeg kjøpte det .. men så har jeg tenkt litt på at det er jo ikke så mye å gå på , så jeg gikk å bytta de i str 23 .. prøvde å spørre ho dama i butikken , men fikk ikke noe ordetlig svar på hva jeg burde kjøpe .. siden skoa kosta 799kr , synes jeg det er litt viktig at de sitter bra , men også varer en stund .. hva hadde dere gjort kjøpt 22, eller 23

Regelen er vel at de skal ha 1,5 cm å gå på. Men dette vet Skrållan bedre enn meg[:)]

når ho i butikken målte , sa ho han ligger på 21,5 i str .. han bruker 21/22 i sko.. derfor synes jeg det hørtes så lite ut når ho sa han ikke kunne ha større enn 22 i vinterskoa

Prøv på str 23 da, å se hvordan han går med de?

I Ecco-skoene kan du ta ut sålen neddi, og så måler du den veien om skoene er for små eller ikke. I de fleste er det tegnet på en strek på sålen, ca 1,5 cm unna tuppen, der tærne IKKE bør gå over.
Er du i tvil, så ta bilde av foten hans oppå sålen, og legg ut her, så skal jeg hjelpe deg [:)]

I utgangspunktet synes jeg str 23 høres logisk ut for han, siden han er ca str 22. Han skal jo ha tjukkere sokker oppi, og de skal vare en stund. Ecco-skoene er ganske smale i fasongen også, så de passer best på unger som ikke har breie føtter.

ORIGINAL: Skrållan

I Ecco-skoene kan du ta ut sålen neddi, og så måler du den veien om skoene er for små eller ikke. I de fleste er det tegnet på en strek på sålen, ca 1,5 cm unna tuppen, der tærne IKKE bør gå over.
Er du i tvil, så ta bilde av foten hans oppå sålen, og legg ut her, så skal jeg hjelpe deg [:)]

I utgangspunktet synes jeg str 23 høres logisk ut for han, siden han er ca str 22. Han skal jo ha tjukkere sokker oppi, og de skal vare en stund. Ecco-skoene er ganske smale i fasongen også, så de passer best på unger som ikke har breie føtter.

var ikke noen målestrek , men fikk tatt bilde ihvertfall ..det er str 23

Hihi, søte tottisene! [:D]

De er bittelitt store, men nå har han jo ikke på seg sokker. Han skal jo ha det, og om han skal ha de 1,5 cm foran, så kan han ikke ha dem i str 22. Hadde gått for den størrelsa der [:)] De kommer til å være litt store til å starte med, men legg neddi en såle, enten i ull eller fleece (anbefaler fleece foran ull, men får du ikke tak i fleece, så duger ull).

De er bittelitt store, men nå har han jo ikke på seg sokker. Han skal jo ha det, og om han skal ha de 1,5 cm foran, så kan han ikke ha dem i str 22. Hadde gått for den størrelsa der [:)] De kommer til å være litt store til å starte med, men legg neddi en såle, enten i ull eller fleece (anbefaler fleece foran ull, men får du ikke tak i fleece, så duger ull).

da gjør jeg det .. takk for hjelpen [:D] synes jeg fikk så dårlig hjelp i sko butikken der jeg kjøpte de, og synes 22 ble litt lite , hvis de skal vare hele vinteren .. men er jo også lurt å høre på de som kan det

ORIGINAL: mariannnilsen

da gjør jeg det .. takk for hjelpen [:D] synes jeg fikk så dårlig hjelp i sko butikken der jeg kjøpte de, og synes 22 ble litt lite , hvis de skal vare hele vinteren .. men er jo også lurt å høre på de som kan det

Bare hyggelig! [:)]
Dårlig gjort av butikkdama å ikke hjelpe deg tilstrekkelig, det er jo det de er der for!! Som du sier, de skal jo vare hele vinteren, og vinteren kan jo faktisk vare helt til april. Har selv kjøpt vinterskoene til Tobias i str 24, det er litt stort, sånn omtrent like stort som hos Emil på dette bildet, men de skal jo vare en stund. Så får de bare fylles opp med såle og tykke sokker til å begynne med.

Hvorfor fleece? Blir ikke det klamt? Ull puster jo[&:]

ORIGINAL: Destiny85

Hvorfor fleece? Blir ikke det klamt? Ull puster jo[&:]

ja, jeg vet, det er ulogisk! [&:] var på Ecco-kurs tirsdagskvelden, og han Ecco-mannen sa at unger skal egentlig ikke bruke ullsokker i en goretex-sko. Når ull blir bløtt (feks svett), så fungerer ikke goretexmembranen som den skal, og ullsokkene forblir bløte [&:] Så ulvangsokker skal visst være neinei, og egne goretexsokker med max 10 % bomull/ull skal være jaja. Og det gjelder såler også, derfor jeg anbefalte fleecesåler.
Alle på kurset ble litt "hæææ?", for det er jo ull som er logisk å bruke.

skal ikke barnet stå på sålen når man måler? Slik at foten blir litt klemt mot underlaget?

Ville kjøpt 23 jeg da - her kjøpte vi 25 mens det er 24 som er akkurat passe.

ORIGINAL: moongirl74

skal ikke barnet stå på sålen når man måler? Slik at foten blir litt klemt mot underlaget?

Ville kjøpt 23 jeg da - her kjøpte vi 25 mens det er 24 som er akkurat passe.

jo, barnet skal stå ja. Men jeg ser at skoen er passe selv om han sitter og har sålen under foten, såpass trent er øyet mitt [8D][:D]

Back
Topp