ang. vasking av tøybleier

sjanetta

Gift med forumet
nå sitter jeg her da, storfornøyd. har fått tøybeleiene mine. har bestilt alt i ett bleier fra bumgenius som har ifastsydd inleggg og kan stappes. men har jo i forskjellige farger.og ser at de bør vaskes en gang før bruk slik at de suger bedre opp væske.

mulig jeg spør dumt her nå, men kan alle bleiene vaskes sammen på 60 grader når de er i samme farge eller må jeg skille dem? har mørke gule blier, mørk grønn,mørk rosa og lys grønne bleier.[:)]

videre står det også at jeg ær fylle opp maskina med gulpekluter, vaskekluter og annen hvitvask for at jeg ikke skal vaske halvfulle maskiner hver gang, men smitter ikke fargen av på hvitt tøy??

takk for svar [:)]
ja her kommer våtservietter kun til å brukes når vi er borte nå, ellers blir det mykt tørkepapir med aby olje [;)]

har alltid brukt våtservietter før og syns det har vært så greit og enkelt, ikke har hun reagert på det heller før. har alltid selvfølgelig kun brukt uten parfyme, men nå i det siste har hun plutselig egynt å reagere! å når jeg så at hun hadde fått små røde blemmer på tusta, da sluttet jeg tvert !
huff, stakars[&o] så uansett hvor mye de reklaemerer over at det til og med kan brukes på sart hud, så kan det ikke være mye bra når hun reagerer slik...

Men dersom du veit at du har tilgang på vatn når du e ute av huset, so kan du jo berre bruka vanlige kluta med vatn for å vaska ho, for dei berre putta du i posen sammen med bleia so du skifta, og vips rett i maskina når du kjem heim!!

Husk so Trusa seie: bruk LITE vaskemiddel når du vaske. spesielt dersom du bruke dei innlegga so følgte med BG bleiene (microfiber)
Når eg vaska, so sette eg først på ein 30min skylling, so eit 60 graders program og ein ekstra skylling ette da. Pluss at eg skylle alle bleiene i vasken før eg legge dei i posen. Pga at eg berre vaske kvar tredje dag.

Eg har ein wetbag frå Wahmies. Men den e eg ikkje fornøyd med. Pluss eg har ein heimesydd ein so eg har sydd av ein pail liner (sånn so du egentlig har oppi bleiebøtta) Den e kjempe god. Men no har eg kjøpt eit putevar på Sparkjøp so e laga av "tisselaken" Tenkte eg sku sy hempa på den og sjå om da kan funka!:)

Det er bare å fylle i maskinen, har ikke opplevd at bleiene farger av og vi har mange ulike farger og vasker sammen med gulpekluter.

Jeg vasker alt sammen. Kaster også vaskeklutene vi bruker til rompevask i bleieposen, så det er vaskekluter også der.

Og jeg har aldri opplevd at det har farget av fra bleievasken, selv når jeg stripper (vasker på 90 grader med natron og eddik).

Og så bruker jeg en halv kork av flytende parfymefritt vaskemiddel, men tror jeg kan kutte ned mer for jeg sliter med å få det skylt ut, selv om jeg har ekstra skyllinger eller hurtigprogram etterpå. Bruker også litt eddik som skyllemiddel i hver bleievask for å fjerne lukt. Lukter ikke tiss eller bæsj, men har ei litt sånn rar bleielukt likevel.

da har tuppa prøvd tøybleier for første gang. disse aio bleiene er jo regne drømmen! akkurat som vanlig papir bleier i henhold til lettvinthet [:D]
kan liksom ikke helt se hvorfor jeg ikke skal fortsette hvertfall.
nei dette var morro, og Tuva tisser lite og disse som både var lomme på og isydd innlegg holder perfekt for henne. tror jaggu ikke jeg trenger å stappe den noe mer.

Hvor ofte skifter dere tøybleiene?
ble helt overasket, er jo vant med å skifte titt og ofte fordi hun har litt litt sår før med papirleier om jeg lar være.
men bleiene er jo nesten ikke blaute når jeg skifter jo! jaggu god oppsugningevne her![:D]

ORIGINAL: trusa

ORIGINAL: msbusybee

hva betyr det at du stripper??? hvorfor gjør du det??[:)][8D]
ORIGINAL: toneany

Jeg vasker alt sammen. Kaster også vaskeklutene vi bruker til rompevask i bleieposen, så det er vaskekluter også der.

Og jeg har aldri opplevd at det har farget av fra bleievasken, selv når jeg stripper (vasker på 90 grader med natron og eddik).

Og så bruker jeg en halv kork av flytende parfymefritt vaskemiddel, men tror jeg kan kutte ned mer for jeg sliter med å få det skylt ut, selv om jeg har ekstra skyllinger eller hurtigprogram etterpå. Bruker også litt eddik som skyllemiddel i hver bleievask for å fjerne lukt. Lukter ikke tiss eller bæsj, men har ei litt sånn rar bleielukt likevel.

Strippe er å vaske bleiene på 90 grader med eddik(og natron i dette tilfellet) for å få skylt ut alt av såperester og sånt som kan gjøre at bleien lukter vondt. Har ikke gjort dette selv ettersom bleiene her i hus lukter bare rent. Men det kan være lurt om man opplever lukt. Jeg pleier å forskylle bleiene i maskinen med kaldt vann, så vasker jeg på 60 grader og med 20 ml Blenda Sensitive flytende dersom maskinen er full. Litt mindre om det ikke er fullt. Aldri opplevd lukt fra bleiene etter vask og heller ingen flekker. [:)]

Det anbefales vel at man gjør det kanskje hver måned til hver andre måned, ut fra hvor mange bleier man har. Det er for å fjerne såperester, tissrester, og generelt bare gjøre dem ekstra rene. [:)]

Back
Topp