Ang vannkopper

Kan man få det to ganger? Bonusdatteren har fått prikker som ligner veldig på vannkopper, de ser væskefylte ut.
Men, det er ikke lengre enn ca 3 uker siden hun hadde det sist.
Kan hun få det igjen fordi?

I senere tid er det kommet frem at man kan få vannkopper flere ganger, det er gjerne i de tilfellene hvor de ikke har hatt så stort utbrudd. :)

Kroppen trenger en uke på å opparbeide imunstoffer mot det, dersom hun ikke var syk så lenge sist kan hun få det igjen. Det har ikke noe med antall prikker å gjøre, men hvor lenge man har prikker.

Kroppen trenger en uke på å opparbeide imunstoffer mot det, dersom hun ikke var syk så lenge sist kan hun få det igjen. Det har ikke noe med antall prikker å gjøre, men hvor lenge man har prikker.
Legen nevøen min var hos sa prikker;)

Vet om flere som har hatt det to ganger. Selv har jeg og mine søsken bare hatt det en gang.

Hmmm, aldri hørt, men da lærte æ nå nytt :) her sa bare legen at når frøkna hadde hatt d en gang så fikk ho d ikke mer

Ja, men tror ikke det skjer så veldig ofte:)

Prikker blir i noen tilfeller mistolket som vannkopper. Det er derfor noen tror at de har hatt det flere ganger. Jeg har lært at man kun får det en gang, men at du kan få et lignende utslett gjentatte ganger, men at det da er helvetesild eller en annen infeksjon. Ikke alle væskefylte blemmer er vannkopper :)

Kan få det flere ganger hvis en ikke hadde fullt utbrudd første gang. Moren min hadde først ett lite utbrudd som liten og fikk det igjen som voksen da jeg og broren min hadde det som små.

Kan få det flere ganger hvis en ikke hadde fullt utbrudd første gang. Moren min hadde først ett lite utbrudd som liten og fikk det igjen som voksen da jeg og broren min hadde det som små.
Da fikk nok moren din helvetesild.

Link fra felleskatalogen:
http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/sykdom/helvetesild
ImageUploadedByBV Forum1436565996.966038.jpg
Hva er årsaken til helvetesild?
Årsaken er at vannkoppevirus, etter overstått vannkoppinfeksjon i barndommen, ligger i nerveknuter uten å gi symptomer. Virus kan aktiveres i en periode med nedsatt immunforsvar og vandre langs nervebanene til områder av huden. Helvetesild kan smitte personer som ikke har hatt vannkopper, og gi dem vannkoppinfeksjon hvis de tar på utbruddet av helvetesild. Det er vannkoppevirus i blemmene.

Om vannkopper fra felleskatalogen:

Hva er vannkopper?
Vannkopper er en barnesykdom som skyldes infeksjon med varicella zoster-virus.
Hvordan forløper sykdommen?
De fleste blir friske etter 7-10 dager. Den vanligste komplikasjonen er at det går betennelse i blemmene som barnet har i huden. Betennelsen skyldes bakterier, f.eks. stafylokokker. Betennelsen oppstår fordi blemmene klør, og barnet lett kan komme til å krafse hull på huden. I sjeldne tilfeller får man lungebetennelse eller hjernebetennelse med varicella zoster-virus. Etter et angrep av vannkopper gjemmer virus seg i nervesystemet, og hos noen kan det senere bryte ut som helvetesild (herpes zoster).
Hvem får sykdommen?
Vannkopper er en barnesykdom, men alle kan få vannkopper.
Hva er årsaken til vannkopper?
Vannkopper skyldes en infeksjon med varicella zoster-virus.
Smitteveier
Virus finnes i blemmene på huden eller i svelget. Den syke smitter fra 3 dager innen utslettet bryter ut, og til alle blemmene er tørket inn og er blitt dekket av skorper. Du blir smittet ved å få væske fra en blemme på fingeren eller via dråper, som inneholder virus fra den sykes svelg. Det går cirka 2 uker fra du er blitt smittet, til du blir syk.
Hvis du har hatt vannkopper én gang, kan du ikke få det igjen. Du kan derimot få helvetesild senere i livet, fordi virus har ligget "sovende" i dine nerver. Hvis du har fått helvetesild, finnes vannkopp-virus i blemmene, slik som da du hadde vannkopper. Derfor kan du smitte et barn med vannkopper hvis du har helvetesild, men du kan ikke smitte andre og gi dem helvetesild.

Last edited:
Her har vi hatt det to ganger ;) Ble ikke så hardt rammet første gang og dermed fikk ikke nok immunstoffer. Og nei det var ikke helvetesild, ikke brennkopper, men vannkopper begge gangen :) Så ja man kan få det to ganger ;)

Back
Topp