Ang Vallergan...

Lille_frosk skrev:
En vet ikke om seneffektene av å gi søvndyssende medikamenter til barn.
DET synes jeg er skremmende. Jeg tenker at det er å utføre et eksperiment på disse barna. Om 10,15 kanskje 20 år ser vi effekten av økt bruk av slike medikamenter. Det kan gå bra, men det kan også ende i en overrepresentert gruppe innen diverse lidelser som f.eks søvnproblemer eller værre rusavhengighet. Dette vet vi ikke noe om enda.

Av den grunn selv om vi har prøvd alt, ligger vi relativt ofte på en madrass på gulvet hos 2-åringen vår. Da sover hun natta igjennom.

Da har dere jo funnet noe som funker for deres barn, ergo er jo ikke behovet for medisinering til stede!

Rebecca85 skrev:
Jeg skulle vært utrolig desperat og være 100% sikker på at det var til beste for barnet at det fikk hjelp til å sove litt..kroppen har jo ikke godt av å ikke få nok søvn, men ville vel prøvd mye alternativt og ikke vallergan som barn ikke burde ha..

Har aldri gitt mine noe selv om de to første ikke sov en hel natt før de var rundt 2 år..

Vår sønn er 4 år, han sover fremdeles ikke en hel natt men vi gir oss ikke  emoticon Sove kan vi gjøre når vi blir gamle emoticon

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Lille_frosk skrev:
DET synes jeg er skremmende. Jeg tenker at det er å utføre et eksperiment på disse barna. Om 10,15 kanskje 20 år ser vi effekten av økt bruk av slike medikamenter. Det kan gå bra, men det kan også ende i en overrepresentert gruppe innen diverse lidelser som f.eks søvnproblemer eller værre rusavhengighet. Dette vet vi ikke noe om enda.

Av den grunn selv om vi har prøvd alt, ligger vi relativt ofte på en madrass på gulvet hos 2-åringen vår. Da sover hun natta igjennom.

Da har dere jo funnet noe som funker for deres barn, ergo er jo ikke behovet for medisinering til stede!

Jo men sover vi voksne godt? Nei. Får vi dårligere kvalitet på søvnen noe som resulterer i at vi ofte er trøttere enn normale mennesker? Ja. Kunne vi fått sovemedisiner til 2 åringen? Ja, dersom vi hadde hatt en annen lege som lettere gir det eller hadde tatt opp problemstillingen med helsestasjonen. Men vi ønsker IKKE gi henne det! Når en får barn må en forvente det jeg nevnte over.

Nå har jeg ikke helst hele tråden her, men jeg vet godt at søvnløse barn gir "sprø" foreldre. Storebror sov ikke en hel natt før han var 3 år.. Eller det hendte kanskje noen ganger, men han var over 3 når det begynte fast.
Det var GRUSOMT. Ikke alle netter var like ille, men han våknet alt fra 2-20 ganger pr natt og fikk vi ikke i smokken før første klynket var over så kunne han skrike hysterisk i flere timer.
Og ja vi gjorde nok masse feil. Det var vel derfor det ble sånn, men når man blir så sliten som man blir av dette så blir man aldri sprø.
Det gikk heldigvis over, og vi vurderte aldri å gi noe for å få han til å sove bedre..

Om vi burde det er en annen diskusjon. Ja for barnet får hangover, men som min samboer sa for noen mnd siden var at det er først nå han begynner å føle at han fungerer i jobben sin slik han burde igjen. Etter alle årene uten søvn. Det ødelegger oss.
Hvis man kunne brukt dette etpar uker og fått snudd hele problemet så hadde kanskje vi ikke kommet i den onde sirkelen.
Jeg vet ikke, men jeg er glad vi ikke gjorde det også.

Lillebror fikk nemlig dette i fjor. Det var pga noe annet, men å se hvor sløv han ble var skremmende og vi ga ikke så mye og lenge som legen hadde sagt vi kunne.
(legen sa også at vi hele tiden måtte vurdere om han virkelig trengte dette for han kom til å bli sløv)

Så i noen få tilfeller kan jeg forstå bruken, men er helt enig i at da bør virkelig det meste være prøvd ut først, og at barn under 2 år får det bør være unødvendig. Det er ikke uvanlig at små barn ikke sover hele natta.

Lille_frosk skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Lille_frosk skrev:

Jo men sover vi voksne godt? Nei. Får vi dårligere kvalitet på søvnen noe som resulterer i at vi ofte er trøttere enn normale mennesker? Ja. Kunne vi fått sovemedisiner til 2 åringen? Ja, dersom vi hadde hatt en annen lege som lettere gir det eller hadde tatt opp problemstillingen med helsestasjonen. Men vi ønsker IKKE gi henne det! Når en får barn må en forvente det jeg nevnte over.

Men jeg tror at veldig mange som gir sovemdisiner til barna sine gir det for barnet sin del, ikke for sin egen. Selvfølgelig finnes det unntak, og kanskje jeg er veldig naiv, men jeg tror altså ikke at de fleste gir det av egoistiske grunner, men rett og slett fordi de tenker på barnets beste.

Jeg tror at de fleste forventer nettopp det du nevner over. Og om de ikke forventer det, så aksepterer de det, og legger opp dagen/natten deretter på best mulig vis, og at de fleste som gir sovemedisiner til barna sine gjør det fordi problemene er mye større enn det du nevner over!

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Lille_frosk skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Lille_frosk skrev:

Men jeg tror at veldig mange som gir sovemdisiner til barna sine gir det for barnet sin del, ikke for sin egen. Selvfølgelig finnes det unntak, og kanskje jeg er veldig naiv, men jeg tror altså ikke at de fleste gir det av egoistiske grunner, men rett og slett fordi de tenker på barnets beste.

Jeg tror at de fleste forventer nettopp det du nevner over. Og om de ikke forventer det, så aksepterer de det, og legger opp dagen/natten deretter på best mulig vis, og at de fleste som gir sovemedisiner til barna sine gjør det fordi problemene er mye større enn det du nevner over!

Nå har ikke jeg skrevet i detalj problemer for vår 2åring. Men jo jeg tror enkelte (for mange) foreldre gjør det av egoistiske grunner når det er medikament som gir hangovereffekt og vallergan faktisk blir gitt endel som ikke vanedannende sovemedikament.

Men så har du ekstremtilfellene som igjen er i flg min overbevisning mange ferre enn totalen som får medisin som selvfølgelig skal ha hjelp.

Men er et tankekors at dette er særnorsk. Hvorfor sliter ikke foreldre i land vi sammenligner oss med like mye?

RekeKreke skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Lille_frosk skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Lille_frosk skrev:

Man kan tro så mye man bare vil, men det er undersøkelser som viser det motsatte...

Å? Jeg så nemlig bare noe om antallet og økningene jeg, men ikke årsakene.. Joda, det sto riktignok noe om ett par enkelttilfeller, men ikke mer enn det..

Har bare 1 spørsmål til dere som gir Vallergan:

Har dere prøvd medisinene selv?

Farene og senskader ved søvnløshet hos barn og foreldre over lang, hva er de da? Noen som har tenkt på at det kan være vel så farlig?

Jeg er ikke for å gi søvnmedikasjon til barn i tid og utide, MEN som en nødløsning en gang og to, JA det er jeg for
 Og ja, jeg har selv tatt vallergan ved en anledning, og jeg fikk skikkelig hangover av 10 mg. Og jeg sov 12 timer i strekk, noe som er veldig ulikt meg.

Men har også sett hva mangel på søvn kan utløse, hos voksne, og kan ikke tenke meg at det er så ulikt hos barn.

De som skriker høyest mot Vallergan her, har neppe hatt en baby som kun sov 3-5 timer i gjennomsnitt hvert døgn (fordelt på maaaange soveperioder) over lang tid!  

Fridasinmamma skrev:
Har bare 1 spørsmål til dere som gir Vallergan:

Har dere prøvd medisinene selv?

1.Dateren her har gått på det i ca 2år
2.Og ja mannen her tar det når han får alergireaksjon.
3.Jenta her får det pga kløe og alergier og ikke for å sove
4: jenta her ble en annen jente da ho fikk de,siden ho slapp å klø seg i hjel og å ha fult av merker og flasete hus av psoriases og eksem

Back
Topp