Ang Vallergan...

PetCoke

Betatt av forumet
"Stoffet har en søvndyssende effekt, men kan også gi bivirkninger som likner hangover. Barna kan bli både sløvt og uvel dagen derpå, fordi stoffet sitter i kroppen i hele 18 timer. Tross bivirkningene – og at det frarådes til barn under to år – ble Vallergan i fjor skrevet ut til 3944 barn under ni år, de fleste av dem under tre år"

Det jeg lurer på, er hvorfor skriver leger ut noe som frarådes å gi til barn under 2 år?

Og hvorfor må man egentlig ha "sovemedisin" til ett lite barn? Lite søvn kan ta knekken på de fleste, å "dope" de ned? En enkel utvei kanskje??
Greit, mine barn har aldri hatt søvnproblemer. Men å gi sovemedisin til ett lite barn er jo helt på trynet etter min mening... 

Skal man spekulere
kan de feks fått det om de har hatt store plager med eks vannkopper, (type ikke spise, ikke sove ikke noe.) da vallergan i tillegg til å være søvndyssende er et antihistamin og har ganske god kløedempende effekt.

Det kan være ingen andre allergi medisiner ikke har virket?

Det kan være ti tusen grunner..
MEn synes man får slike ting for lett i norge, både til barn og voksen..

Jeg har tatt de selv og jeg får skikkelig hangover av de.. Men de hjalp mot gallekløe og jeg fikk sove...

...

Mini har fått vallergan flere ganger i forbindelse med sykehusopphold og operasjoner.. Hun har også fått midazolam som hadde helt motsatt effekt på henne, vallergan virket noe, men ikke slik det "skulle".. Det er ikke alltid leger skriver ut resepter fordi foreldrene må hente seg inn ift søvn, det kan skyldes periode med sykdom osv..
Vallergan er vel eegentlig et antihistamin? Det er opprinnelig allergimedisin, men med bivirkninger som søvnighet osv.. Kirurgen "vår" sa at det nesten bare blir brukt som sovemedisin og at det er et av medikamentene som ikke er vanedannende (unntak finnes alltid)..
Uansett, det kan være at noen har prøvd alt annet uten hell, osv... Noen leger skriver ut resepter i fleng, mens andre ikke gjør det...

Har du lest den andre tråden? Eller så anbefaler jeg deg det..

Det er langt ifra slik at det alltid er en enkel utvei om foreldre i samråd med leger velger dette, det kan være den siste utvei, etter at alt annet er forsøkt!

Blir så tåpelig og sitte slik og spekulere i om det er pga. late foreldre, eller en enkel løsning, når alle situasjonene er forskjellige, alle barna er forskjellige og alle foreldrene er forskjellige, og dette er medikament som kan gis av veldig mange forskjellige årsaker!

"Men hva med når barnet ditt ikke har det bra som følge av lite søvn? Når barnet er utilpass, mistrives og er frustrert? Når barnet gråter dagen og natten lang fordi han er overtrett og ikke klarer å finne roen? Er det da fremdeles okei? Er det slik det skal være å være barn??"

Avsnittet over her er kopiert fra den andre tråden, og jeg må bare spør:
Hva med å finne grunnen til at barnet er utilpass, mistrives og er frustrert? Hva med å finne grunnen til at barnet ikke sover? 
Skal man bare ty til "neddoping" uten å finne roten til søvnproblemet? 

PetCoke skrev:
"Men hva med når barnet ditt ikke har det bra som følge av lite søvn? Når barnet er utilpass, mistrives og er frustrert? Når barnet gråter dagen og natten lang fordi han er overtrett og ikke klarer å finne roen? Er det da fremdeles okei? Er det slik det skal være å være barn??"

Hva med å finne grunnen til at barnet er utilpass, mistrives og er frustrert? Hva med å finne grunnen til at barnet ikke sover? 

Tror du virkelig ikke at foreldrene forsøker det først?

I vårt tilfelle da (selv om vi ikke har brukt valergan som det skrives om her, men melatonin), så var vi i kontakt med helsesøster, fastlege, psykolog på helsestasjonen, barnelege, øre/nese/hals lege, manuellterapaut, kiropraktot og  midt i mellom senteret. Det er de jeg kommer på i farten. Hun ble utredet for astma, og medisinert for den, utredet for reflux, øre/nese/hals ++

Vi skrev dagbok i 3 måneder, hvor vi førte opp dagsøvn, aktiviteter i løpet av dagen, leggetid, når hun sovnet, hvor mange ganger hun våknet, hvordan humøret var ++

Da ingenting ble funnet, var vi til slutt på søvnsenteret, hvor vi snakket med en søvnekspert (en som også er godt kjent i utlandet, og jobber mye også i andre land enn Norge), som anbefalte oss og forsøke melatoning en periode.

Det er jo ikke slik at man etter 3-4 måneder er lei av og våkne ett par ganger om natten, og doper barnet for og få sove selv, eller hvis man ser barnet virkelig har det tøfft, så gidder man ikke finne ut hvorfor, men doper barnet for og slippe og se symptomene! De aller fleste foreldre gjør alt de kan for at barnet skal ha det bra, og forsøker vel både og finne problemet OG få bukt med det!

Jeg synes det er helt utrolig at så mange har så liten tro på andre foreldre enn seg selv altså! Tror du vireklig ikke at andre foreldre også forsøker og finne ut grunnene til at barnet ikke får sove? Tror du at du er den eneste som er smart nok, og opptatt nok av barnets velbefinnende til og være interessert i det?

Beklager, men det blir så nedlatende skrevet, når man automatisk går ut ifra at foreldrene ikke har gjort alt i sin makt for og finne problemet!

MEN jeg synes det er skummelt at vallergan blir kalt sovemedisin, for det er det ikke. Det er en allergi medisin som kan ha søvndyssende effekt, som i mange tilfeller gir hangover-...

RekeKreke skrev:

Frk. Tvert I. Mot skrev:

PetCoke skrev:

Tror du virkelig ikke at foreldrene forsøker det først?

I vårt tilfelle da (selv om vi ikke har brukt valergan som det skrives om her, men melatonin), så var vi i kontakt med helsesøster, fastlege, psykolog på helsestasjonen, barnelege, øre/nese/hals lege, manuellterapaut, kiropraktot og  midt i mellom senteret. Det er de jeg kommer på i farten. Hun ble utredet for astma, og medisinert for den, utredet for reflux, øre/nese/hals ++

Vi skrev dagbok i 3 måneder, hvor vi førte opp dagsøvn, aktiviteter i løpet av dagen, leggetid, når hun sovnet, hvor mange ganger hun våknet, hvordan humøret var ++

Da ingenting ble funnet, var vi til slutt på søvnsenteret, hvor vi snakket med en søvnekspert (en som også er godt kjent i utlandet, og jobber mye også i andre land enn Norge), som anbefalte oss og forsøke melatoning en periode.

Det er jo ikke slik at man etter 3-4 måneder er lei av og våkne ett par ganger om natten, og doper barnet for og få sove selv, eller hvis man ser barnet virkelig har det tøfft, så gidder man ikke finne ut hvorfor, men doper barnet for og slippe og se symptomene! De aller fleste foreldre gjør alt de kan for at barnet skal ha det bra, og forsøker vel både og finne problemet OG få bukt med det!

Jeg synes det er helt utrolig at så mange har så liten tro på andre foreldre enn seg selv altså! Tror du vireklig ikke at andre foreldre også forsøker og finne ut grunnene til at barnet ikke får sove? Tror du at du er den eneste som er smart nok, og opptatt nok av barnets velbefinnende til og være interessert i det?

Beklager, men det blir så nedlatende skrevet, når man automatisk går ut ifra at foreldrene ikke har gjort alt i sin makt for og finne problemet!

Men vi snakker da ikke direkte om deg, gjør vi det??

Det ER faktisk en økende trend og gi sovemedisiner til barn før det er prøvd ut andre ting, om du vil det eller ikke...

At du hadde en god grunn er helt greit, alle forstår hvorfor dere måtte ta det valget...
Du trenger virkelig ikke ta så på vei for denne diskusjonen, for den handler ikke om deg...

For meg høres det ut som om du valgte den løsningen som var best for barnet ditt, selv om du absolutt ikke likte tanken på å gi sovemedisiner... Ut i fra reaksjonen din, og den sterke trangen til å forsvare deg, så virker det som om du faktisk har litt dårlig samvittighet...Noe du værtfall ikke trenger å ha...

Det er fult lov å gi barn den medisinen de trenger når det er blitt gjort mye annet og det er funnet ut at det er det beste for barnet...

Det man prøver å få frem, er at, men faktisk skal gjøre akuratt det du gjorde før man tyr til slike virkemiddler, du har faktisk gjort alt avisartikelen beskriver, alt ekspertene sier man skal gjøre først, du har gjort alt riktig!

Og igjen, diskusjonen er ikke rettet mor foreldre som gjøre alt riktig, den er rettet mot leger som skriver ut medisiner fremfor å fortelle foreldre hvilke tilbud som er der ute, og foreldre som ikke benytter seg av tilbudene fordi det er for "stress" og heller gir sovemedisiner...

Jeg skal love deg at jeg ikke har dårlig samvittighet en plass, og jeg føler heller ikke jeg trenger og rettferdiggjøre valget mitt ovenfor noen her inne, selv om jeg ser hvorfor det kan virke slik.

Men jeg føler at denne diskusjonen trenger og nyasneres, og når de fleste som uttaler seg snakker som at "alle" foreldrene er late og egoistiske, og ikke tåler litt nattevåk, eller ikke orker og ta kampen eller oppdra barna sine skikkelig ++ av div. ting som er nevnt her, så trengs det og vises til at det finnes barn som trenger hjelp til og sove, og at det ikke betyr at foreldrene ikke har gjort noe i forkant.

Jeg tviler sterkt på at vår situasjon er så enestående at vi er ett ekstremt sjeldent tilfelle, og det er nettopp derfor jeg fremhever veien vår, for og vise at det finnes noen der ute med barn som trenger hjelp for og sove, og som ikke har foreldre som bare har valgt den enkleste veien, og da finnes det nok også mange fler!

Jeg er enig i at det er ett veldig viktig tema, og se på hvorfor økningen er så enorm! Men det føler til lite konstruktivt når flertallet som deltar i en slik diskusjon dømmer foreldrene og valgene nord og ned uten og vite noe om situasjonene. Og når flere i tillegg sier at de ikke bryr seg om grunnene, for det er galt uansett, så er det klart det provoserer!

Skal man få en nyttig diskusjon, så må det diskuteres litt mer nyansert. Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg også sliter med det nå, fordi jeg føler all tiden min i denne diskusjonen går med på og oppveie de som er totalt i mot uansett grunn, for og vise nyansene i saken, men det resulterer i at jeg får mindre mulighet og tid til og reflektere over bakdelene desverre.

Oy, her ble det opphetet stemning av hele graia :P Er så klart enig med at man skal være forsiktig med hva man trykker i små barn. Og jeg tror at foreldrene må være ekstra på vakt ford Legene ofte skriver ut medikamenter som enten er "frarådet" eller andre unødvendige "risikoer" med som man gjerne kunne unngått med et annet tilsvarende preparat :) Tror nok at de fleste mammaer og pappaer bare vil det beste for deres små og stoler på legene når de uttaler seg. For det er jo tross alt legen... Men vi må være litt obs uansett tenker jeg :) Ha en vidunderlig helg alle sammen

Vallargan er jo opprinelig en alergi medisin som kan gi søvndysene reaksjon
her så blir ikke jentungen trøtt av å få det, ho har gått på den typen fast siden ho var litt over 2 år. Det jeg synnes er så dumt at en del ska ta alle over en kam, for det er ofte mange grunner til at foreldre evt får disse medisinene. Ja det kan være enkelte som gir ut dette middele eller andre raskt, men er ikke alle det. Vi drev ut og inn hos lege i over 2år før vi fikk vallargan og da hadde vi prøvd mye
En av årsakene her for at ejnta sov dårlig oa hadde urolig søvn var pga kløe av eksem og psoriasses, selv om ho går på vallargan så sover ho ikke helle natta, så nå blir det fjerning av mandler og hvis det ikke hjalp blir det undersøkt om ho har søvnapne

Det blir litt for enkelt å si at vallergan bare blir gitt på grunn av "late" foreldre som ikke gidder følge opp barnet sitt.
Her ble det gitt vårt barn i en to ukersperiode for at alle skulle få et pusterom. 
Hun var da to år og så trøtt at hun ikke klarte stå på bena, skadet seg når hun ramlet og hadde vondt overalt på grunn av søvmangel. Så når legen beordret oss til å gi henne vallergan var det ført og fremst IKKE for oss voksne, men for et barn som led under søvnmangel. Også for å se om det kunne "lære" kroppen å sove.
Og vi hadde da hatt henne til div. alternative behandlinger, kiropraktor, manuell terapaut, leger, helsestasjon osv og vi byttet på å ligge på madrass på rommet hennes en lengre periode for å prøve å roe henne på natten.

Uff... stakkars... Ikkje noe greit og være liten :)
Håper dere finner en løsning som er bra for både vesla og dere. Lykke til med mandel opperasjon :)

Lykkelig jente 88 skrev:
Uff... stakkars... Ikkje noe greit og være liten :)
Håper dere finner en løsning som er bra for både vesla og dere. Lykke til med mandel opperasjon :)

takk, vi håper at det ska gjøre susen

Jeg er enig med RekeKreke. Selv om det finnes de som virkelig trenger hjelp til å sove og foreldrene har prøvd alt, blant annet sykdommer osv. Men jeg har mange ganger blitt skremt av blant annet tråder her inne, hvor man ser folk ønsker å gi ungene Vallergan fordi de har vært mye våkne på natten i ei uke. Nattevåk er en del av å få barn og er man ikke villig til det, burde man ha tenkt på det før man fikk barn (og nå snakker jeg ikke om de som har har kroniske søvnproblemer eller sykdommer). Det er ikke uvanlig at ungene er våkene/våkner ofte i perioder på natten frem til de er 3 år. 
Og ja, vi har ei som er mye våken på natten selv og de første 7 mnd av livet så var hun så mye våken at jeg selv sov kanskje to timer per natt, som ikke en gang var sammenhengende, så jeg vet hva de snakker om. Selv nå som hun er nesten to år, har hun netter hvor hun er våken i 3-6 timer på natten, likevel kunne det ikke falt meg inn å gi henne Vallergan eller lignende, så lenge hun har det bra ellers og at det ikke går ut over henne på noen måte. Noen barn trenger mindre søvn i perioder blant annet. 

Jeg skulle vært utrolig desperat og være 100% sikker på at det var til beste for barnet at det fikk hjelp til å sove litt..kroppen har jo ikke godt av å ikke få nok søvn, men ville vel prøvd mye alternativt og ikke vallergan som barn ikke burde ha..

Har aldri gitt mine noe selv om de to første ikke sov en hel natt før de var rundt 2 år..

Jeg tror at en del av den økende bruken av slike midler også kan ha noe å gjøre med det store presset i hverdagen. Både voksne og barn skal fungere 100% i jobb og bhg, ha kvalitetstid sammen frem til leggetid, holde hus i noenlunde orden og ha rene klær til neste dag. Hvis en har trøbbel med å få nok søvn over en lengre periode vil en jo bli helt utslitt og da går man til legen etter hjelp. Legene må vite hva de skal anbefale! Sjefen min ble delvis sykemeldt fordi de hadde så mye nattevåk at familien ikke fungerte.

Jeg er veldig enig i at det finnes mange tilfeller der bruken av medisiner er det riktige. Men det er også mange tilfeller der mye annet burde vært prøvd først! Det finnes ikke en familie som har det perfekt til alle tider, la de som trenger det få den hjelpen som vil få de over kneika! (også mer sykemelding til den som får brorparten av nattevåket)

Som jeg skrev i den andre tråden så har jeg selv erfaring med Vallgergan.. og jeg våknet ikke før lunsjtider på jobben.. var helt skutt.. skikkelig hangover.. ikke bra..

Så¨jeg ville aldri ha valgt å gi det til min datter.. basert på min egen erfaring.. vet hva det kan gjøre med deg

En vet ikke om seneffektene av å gi søvndyssende medikamenter til barn.
DET synes jeg er skremmende. Jeg tenker at det er å utføre et eksperiment på disse barna. Om 10,15 kanskje 20 år ser vi effekten av økt bruk av slike medikamenter. Det kan gå bra, men det kan også ende i en overrepresentert gruppe innen diverse lidelser som f.eks søvnproblemer eller værre rusavhengighet. Dette vet vi ikke noe om enda.

Av den grunn selv om vi har prøvd alt, ligger vi relativt ofte på en madrass på gulvet hos 2-åringen vår. Da sover hun natta igjennom.

En vet ikke om seneffektene av å gi søvndyssende medikamenter til barn.
DET synes jeg er skremmende. Jeg tenker at det er å utføre et eksperiment på disse barna. Om 10,15 kanskje 20 år ser vi effekten av økt bruk av slike medikamenter. Det kan gå bra, men det kan også ende i en overrepresentert gruppe innen diverse lidelser som f.eks søvnproblemer eller værre rusavhengighet. Dette vet vi ikke noe om enda.

Av den grunn selv om vi har prøvd alt, ligger vi relativt ofte på en madrass på gulvet hos 2-åringen vår. Da sover hun natta igjennom.

Back
Topp