"Men hva med når barnet ditt ikke har det bra som følge av lite søvn? Når barnet er utilpass, mistrives og er frustrert? Når barnet gråter dagen og natten lang fordi han er overtrett og ikke klarer å finne roen? Er det da fremdeles okei? Er det slik det skal være å være barn??"
Avsnittet over her er kopiert fra den andre tråden, og jeg må bare spør:
Hva med å finne grunnen til at barnet er utilpass, mistrives og er frustrert? Hva med å finne grunnen til at barnet ikke sover?
Skal man bare ty til "neddoping" uten å finne roten til søvnproblemet?
Tror du virkelig ikke at foreldrene forsøker det først?
I vårt tilfelle da (selv om vi ikke har brukt valergan som det skrives om her, men melatonin), så var vi i kontakt med helsesøster, fastlege, psykolog på helsestasjonen, barnelege, øre/nese/hals lege, manuellterapaut, kiropraktot og midt i mellom senteret. Det er de jeg kommer på i farten. Hun ble utredet for astma, og medisinert for den, utredet for reflux, øre/nese/hals ++
Vi skrev dagbok i 3 måneder, hvor vi førte opp dagsøvn, aktiviteter i løpet av dagen, leggetid, når hun sovnet, hvor mange ganger hun våknet, hvordan humøret var ++
Da ingenting ble funnet, var vi til slutt på søvnsenteret, hvor vi snakket med en søvnekspert (en som også er godt kjent i utlandet, og jobber mye også i andre land enn Norge), som anbefalte oss og forsøke melatoning en periode.
Det er jo ikke slik at man etter 3-4 måneder er lei av og våkne ett par ganger om natten, og doper barnet for og få sove selv, eller hvis man ser barnet virkelig har det tøfft, så gidder man ikke finne ut hvorfor, men doper barnet for og slippe og se symptomene! De aller fleste foreldre gjør alt de kan for at barnet skal ha det bra, og forsøker vel både og finne problemet OG få bukt med det!
Jeg synes det er helt utrolig at så mange har så liten tro på andre foreldre enn seg selv altså! Tror du vireklig ikke at andre foreldre også forsøker og finne ut grunnene til at barnet ikke får sove? Tror du at du er den eneste som er smart nok, og opptatt nok av barnets velbefinnende til og være interessert i det?
Beklager, men det blir så nedlatende skrevet, når man automatisk går ut ifra at foreldrene ikke har gjort alt i sin makt for og finne problemet!