Ang valg av fødested

Tusen takk for svar!

Har jo vært mange skrekkhistorier fra A-hus i nyhetsbildet. Men det er jo alltid skrekkhistoriene som ser dagens lys, sjeldent solskinnshistorier. Og spesielt A-hus har det jo nærmest gått sport i å finne dritt om, den siste tida.

Jeg kan så godt som se sykehuset fra stuevinduet, så det er jo det mest opplagte valget. Men sykehusene i byen (Oslo) hører en jo mye godt om.

Er nok veldig slik som du sier, individuelt. Alt fra hvilke forutsetninger en selv kommer med som gravid, til de som er på jobb. Kjemi med jordmor og sykepleierne er jo alfa omega for å føle seg trygg.
Det jeg tenker mest på er hvilket sykehus som er sterkest rusta til å hjelpe hvis det skulle oppstå komplikasjoner.

A-hus har masse problemer. Vet ikke hvordan det er på føden men pga problemer med bemanning og Aker legene og sykepleierene ikke ble med til A-hus har det ført til kronisk lite folk og MASSE problemer. Jobber selv i førsteleddstjenesten så vi får kontinuerlig pasienter fra A-hus som de ikke klarer å ta hånd om av ulike grunner men som fortsatt trenger massiv behandling. De har masse historier å fortelle og det jeg kan si er at det er store forskjeller på opplevelsen og særlig da i forhold til hvilke avdelinger de har ligget på.

Den eneste jeg kjenner som faktisk har født på a-hus er en fra barselgruppen min med nr 2 som var veldig fornøyd men hun er 3 barns mor. Fødte 40 min etter hun kom inn, og hadde gjort mesteparten av jobben hjemme. Det hun kan si er at du flyttes over til ett annet bygg etterpå og det er litt stress å fraktes sånn men det går dersom du har hatt en god fødsel.

Selv bor jeg så jeg kan velge mellom 3, muligens 5 sykehus pga avstand og komplikasjoner med tidligere fødsler osv.

Litt usikker på hva jeg velger!

Skulle ønske jeg kunne valgt et annet sykehus, men det er bare TSS i Skien som er aktuelt for meg.. Lurer på å kanskje være hos søstra mi i Oslo heeeele Juli slik at jeg må føde i Oslo hehe ;)
Ikke fornøyd med overlegene på føden, de valgte å se bort i fra SF jeg hadde i nesten 3 uker....
Men jordmødrene var flinke da, så det ordner seg nok :)

Hvor bor du i forhold til Stord sykehus da?
Jeg sitter hjemme i stua og ser på Haugesund sykehus...... så det blir kanskje litt dumt å reise så langt for å føde når jeg bare kan trø ut døra her hjemme liksom :p
Men for all del, det er jo en mulighet å vurdere :)
Takk for tips ;)

Såpass, ja da forstår jeg jo at det er enklere! :-)
Jeg bor 50 min fra Haugesund og 1t 10 min fra Stord.. Så da er det ikke store forskjellen egentli :-)

Såpass, ja da forstår jeg jo at det er enklere! :)
Jeg bor 50 min fra Haugesund og 1t 10 min fra Stord.. Så da er det ikke store forskjellen egentli :)
Nei da er det ikke store forskjellen :)
Hadde vel ikke vært i tvil jeg heller da om å velge Stord om det var omtrent lik reisetid ;)
Men jeg skal fremdeles vurdere det :)

Jeg har ikke så mye valg på sykehus. Er bare 1 sykehus her, så da blir det jo det :) Men det synes jeg er helt greit :)

Tusen takk for svar!

Har jo vært mange skrekkhistorier fra A-hus i nyhetsbildet. Men det er jo alltid skrekkhistoriene som ser dagens lys, sjeldent solskinnshistorier. Og spesielt A-hus har det jo nærmest gått sport i å finne dritt om, den siste tida.

Jeg kan så godt som se sykehuset fra stuevinduet, så det er jo det mest opplagte valget. Men sykehusene i byen (Oslo) hører en jo mye godt om.

Er nok veldig slik som du sier, individuelt. Alt fra hvilke forutsetninger en selv kommer med som gravid, til de som er på jobb. Kjemi med jordmor og sykepleierne er jo alfa omega for å føle seg trygg.
Det jeg tenker mest på er hvilket sykehus som er sterkest rusta til å hjelpe hvis det skulle oppstå komplikasjoner.

Om det skulle bli komplikasjoner, er det nok OUS som er best rustet til å håndtere det, tror jeg. De har flest fødsler, og de har jo de fødselene som man vet blir kompliserte på forhånd (spesielt Riksen), så det er vel der ekspertisen på dette ligger. Tenker at du jo vil ha kort vei til OUS dersom du skal til sykehus utenom rushtidene, men du kan jo risikere å stå i køkøkø hvis det blir midt i rushet da.... Men juli er jo en roligere mnd i trafikken, så veldig ille kø blir det sikkert ikke fra Lørenskog og inn til byen om det er det valget du faller på. Men om du har gangavstand til Ahus, skjønner jeg jo at du vurderer det seriøst. :-) Lykke til med valget!

jeg tror det kun er i Oslo det er aktuelt å velge fødeplass. Der kan man jo velge mellom A-hus, Ullevål og Riksen.

Jeg fødte mine to første på Ullevål, men kommer til å søke meg inn på A-hus denne gangen.
Var veldig fornøyd med Ullevål, men de har sluttet med lystgass, så da blir det A-hus, for jeg MÅ ha lystgass ;)

Tenker jeg satser på nærmeste, som jeg tror er i Drammen. Bodde i Oslo de to forrige, og fødte på Rikshospitalet begge gangene. Blir fort fullt i Oslo, så måtte søke tidlig, men denne gangen tar jeg det helt med ro siden jeg antar det ikke blir kniving om plassene her. :)

Back
Topp