Ang valg av fødested

Amahel

Forumet er livet
Juli13-jentene
Ser det er mange som skriver at de har søkt om å få føde på et spesielt sykehus.
Tror ikke jeg har så mye valg her i Haugesund, legen nevnte hvertfall ikke noe om at jeg kunne velge hvor.
Jeg har aldri tenkt på det før, det er liksom en selvfølge at jeg skal føde på Haugesund sykehus....
Er det forskjell fra hvor du bor det, om det er flere plasser å velge?

Det lurer jeg også på! :-)
Jeg får ikke velge, tror jeg. Kan ønske hvilken avdeling jeg vil føde på da! :-)

Det lurer jeg også på! :)
Jeg får ikke velge, tror jeg. Kan ønske hvilken avdeling jeg vil føde på da! :)
Finnes det flere avdelinger også?
Hihi.
Skulle tro jeg visste dette nå etter to svangerskap :rolleyes:
Men vet det er mye som har endret seg siden sist jeg var der.
Nå vet jeg at det er sjukehus hotell du kan ligge på etter fødselen i steden for på føden....

På en måte kan jeg velge, valget står da mellom Bodø Nordlandsykehus(stort sykehus med mange fødsler) og Helgelandssykehuset Mo I Rana(mindre sykehus-mindre fødsler-ca 3-400 i åre)... eneste at om jeg skal føde i Bodø(opprinnelig plan) så må jeg være i bygda hvor min samboer er i fra(bor da til svigermor m familie) og om jeg vil føde på Mo i stede(hvis jeg vil ha vannfødsel-har det på mo men ikke i bodø) så må jeg være hjemme på mitt hjemsted(har da egen leilighet i kjellern til pappa) :) Er fordeler og ulemper med begge fødested-men skal på fødselssamtale med bodø sykehus så etter det får jeg finne ut hvor jeg vil føde....
Men om fødsel plutseli skjer litt for tidlig blir jeg sendt til et sykehus alt ettersom hvor jeg er...

Her er det bare ett sykehus som er aktuelt, så da er valget enkelt! :)

Her blir det vel Haukeland Universitetssykehus igjen slik som sist gang. Jeg kan vel i teorien velge Voss også, men tror ikke jeg ønsker å kjøre bil i over en time hvis riene begynner.

Skulle jeg derimot gå lenge over termin så har jeg hørt at de setter de i gang etter 10 dager på Voss, imotsetning til Haukeland hvor en må gå lengre på overtid.

Man har vel fritt sykehusvalg alle, men man velger antagelig ikke noe annet enn nærsykehuset så lenge ett er tydelig nærmest. Men for meg som bor i Oslo, er det jo mange alternativer. Har forøvrig landet på ABC Ullevål, og er spent på om jeg får plass. Legen mente det, når jeg søkte så tidlig som 8+1. Da blir det kun naturlig smertelindring på meg ( feks vann), men den vanlige føden er kort unna dersom det skjærer seg, sa legen... :-D Likte så godt det at du får all svangerskaps-oppfølging på ABC hvis du skal føde der. Virker trygt :-)

Jeg kan velge mellom buskerud sentral sykehus i drammen eller Sentralsykehuset i vestfold, tønsberg. Burde kanskje velge den med kortes avstand med tanke på styrtfødsel sist. Med stor sansynlighet blir det KS og det har jeg ingen mening om. Blir jg liggende en stund frister ko det nyeste og fresheste sykehust men har født på drammen tidligere.. Der har de ikke lyst gass, noe som jeg brukte første fødsel... Vet virkelig ikke!

her blir det skien da det er nesmest. fødte der sist og kjempe fornøyd med det. har nyfødt intensiv der også så er betryggende hvis det skal skje noe(gjorde det sist så man vet jo aldri)Og så har de vann bad :)

Har 3 sykehus jeg kan velge mellom, MEN blir nok St.Olavs denne gangen også.. Må da kjøre i over 2 timer for å komme fram. Har ei fødestue i nabokommunen, men de lar meg ikke føde der.. pga forløpet med førstemann

Jeg bor midt mellom 2 sykehus.
Men jeg kan desverre ikke velge pga komplisert fødsel sist.
Hadde jeg kunne velge, så hadde jeg valgt det andre sykehuset.. Men,men.

Finnes det flere avdelinger også?
Hihi.
Skulle tro jeg visste dette nå etter to svangerskap :rolleyes:
Men vet det er mye som har endret seg siden sist jeg var der.
Nå vet jeg at det er sjukehus hotell du kan ligge på etter fødselen i steden for på føden....

Hei!
Ser du har skrevet at Haugesund sjukehus er det eneste alternativet for deg.. Hva med Stord? Jeg er førstegangsfødende og har ikke erfaring, men maaange sier at å føde på Haugesund sykehus er stress, pga at sykehushotellet er lagt ned. De bruker det hvertfall ikke til nyfødtavdeling lenger, har jeg hørt. Jeg har hørt mye positivt om Stord, siden der får du eget familierom, så fedrene ikke blir sendt hjem rett etter fødselen(slik de blir i haugesund)
Jeg kunne ikke tenkt meg å delt rom med andre etter en fødsel, uansett hvordan det går.. Virker helt forferdelig, så det blir Stord på meg :-) Så lenge det ikke er noe spesielt som tilsier at jeg ikke kan føde der da..
Lykke til med valget!

Hei!
Ser du har skrevet at Haugesund sjukehus er det eneste alternativet for deg.. Hva med Stord? Jeg er førstegangsfødende og har ikke erfaring, men maaange sier at å føde på Haugesund sykehus er stress, pga at sykehushotellet er lagt ned. De bruker det hvertfall ikke til nyfødtavdeling lenger, har jeg hørt. Jeg har hørt mye positivt om Stord, siden der får du eget familierom, så fedrene ikke blir sendt hjem rett etter fødselen(slik de blir i haugesund)
Jeg kunne ikke tenkt meg å delt rom med andre etter en fødsel, uansett hvordan det går.. Virker helt forferdelig, så det blir Stord på meg :) Så lenge det ikke er noe spesielt som tilsier at jeg ikke kan føde der da..
Lykke til med valget!
Hvor bor du i forhold til Stord sykehus da?
Jeg sitter hjemme i stua og ser på Haugesund sykehus...... så det blir kanskje litt dumt å reise så langt for å føde når jeg bare kan trø ut døra her hjemme liksom :p
Men for all del, det er jo en mulighet å vurdere :)
Takk for tips ;)

Jeg bor nært et sykehus. Her er jo et annet alternativ, men ser på det som et dårlig alternativ, med tanke på kompetanse, og oppfølging før og etter fødsel. I tillegg er det to timer i reisetid, i forhold til 10 minutter! Så valget for meg er enkelt!

Eg fødte på Haugesund sist, men det er ingen gode minner derfra.. Kanskje Stord kan være et alternativ da = )

Eg fødte på Haugesund sist, men det er ingen gode minner derfra.. Kanskje Stord kan være et alternativ da = )

Begge mine er født på Haugesund Sjukehus, selv om eldste gullet ble syk og måtte på nyfødt avd de første dagene var det en fin opplevelse det jeg kan huske.
Med andre snuppa fikk jeg enerom da jeg var løs i magen etter fødselen, og de var redd det var noe smittsomt :p
Men jeg kan ikke si jeg har så gode minner fra etter fødselen den gang :(

Kommer nok til å vurdere Stord ja, men liker ikke den lange reiseveien :(

Jeg har født på sentralsykehuset i vestfold 2 ganger før og har vært fornøyd med det. Det er bare 10 minutter med bil dit fra der jeg bor, så for meg er SiV det eneste realistiske alternativet.

Noen her med erfaring fra A-hus?

Har ikke erfaring fra Ahus selv, men jobber et sted på Romerike, så jeg har hørt om flere som har født der. Jeg har hørt både fornøyde og misfornøyde, så er jammen ikke sikker. Har i grunnen lurt selv, syns det er vanskelig å plukke opp hva"gjennomsnittet" av de jeg har hørt fra mener. Men Ahus er vel ikke så populært blant folk som bor i Oslo, selv om det bare tar et kvarter ut i bil, og har bedre kapasitet. Tror jeg ville valgt OUS (Riksen eller Ullevål) hvis det ikke var mye lengre vei. Dette fordi det er de som har mest fødsler og dermed mest erfaring.

Men: jeg tipper at erfaringene man selv får, avhenger veldig av hvem man treff på jobb akkurat når man føder, hvor erfarne de er, og om de er stressa eller ikke. Og selvfølgelig, hvor lett eller vrien fødselen blir...Dette tror jeg har mye å si, og her kan man sikkert møte superfolk på Ahus og dårlig i Oslo og motsatt. :-)

Back
Topp