Ang ultralydforkortelser..

Fru.Kongshaug

April 2013s nerd!
VIP
Tenkte kanskje at det var en del som lurte på hva de forskjellige forkortelsene sto for, så her kommer en liten oversikt :)

Standardmålinger på ultralydundersøkelsen:

* Crown-rump length (CRL) - Hode til rumpe lengde.
* Biparietal diameter (BPD) - diameter av hodet, øre til øre.
* Femur length (FL) - lengden på lårbenet. Måler det lengste benet i kroppen, som speiler kroppslengden.
* Median abdominal diameter (MAD) - magediameter.
* Head circumference (HC) = hodeomkrets (HO)
* Abdominal circumference (AC) - magens omkrets. Måles vanligvis først senere i graviditeten, og da gjerne for å overvåke veksten. Speiler barnets størrelse og vekt, mer en alder.

Tenkte kanskje at det var en del som lurte på hva de forskjellige forkortelsene sto for, så her kommer en liten oversikt :)

Standardmålinger på ultralydundersøkelsen:

* Crown-rump length (CRL) - Hode til rumpe lengde.
* Biparietal diameter (BPD) - diameter av hodet, øre til øre.
* Femur length (FL) - lengden på lårbenet. Måler det lengste benet i kroppen, som speiler kroppslengden.
* Median abdominal diameter (MAD) - magediameter.
* Head circumference (HC) = hodeomkrets (HO)
* Abdominal circumference (AC) - magens omkrets. Måles vanligvis først senere i graviditeten, og da gjerne for å overvåke veksten. Speiler barnets størrelse og vekt, mer en alder.
Ang AC: du mener da utvendig mål på min mage? Dette målte hun ikke, og den er i alle fall ikke 126 (cm?)... Eller er det babyens (i mm?)?

Ang HC: høres litt stort ut med omkrets på 150 på et babyhode i uke 18?

Ang AC: du mener da utvendig mål på min mage? Dette målte hun ikke, og den er i alle fall ikke 126 (cm?)... Eller er det babyens (i mm?)?

Ang HC: høres litt stort ut med omkrets på 150 på et babyhode i uke 18?

Alt dette er mål på babyen, og det måles i mm :)

ohoo, takk!!! Da kan jeg kanskje tyde min :-P Haha!

Back
Topp