ang trening..

x1xiza

Glad i forumet
Eg trener kvar morning..prøver å bli kvitt litt kg[:@]..men som dei fleste veit så prøver me å bli gravid[:)] men spørsmålet er, er det farlig å trene styrke, sit ups osv viss eg blir gravid??

Neida, jeg har hørt at viss man trener sit-ups gjennom svangerskapet blir det lettere å få magen flat igjen etterpå. Tror ikke det er farlig, så lenge du ikke overdriver det. Bare sunt å trene, men du må jo kjenne hva du klarer når du eventuelt blir gravid. Lytte til kroppen din og ikke overanstrenge deg.

Enig med Sunway! Tren og vær glad... du får igjen for det etter graviditeten[;)]

takker[:)] ha ein flott dag alle sammen[:D]

Hei Iza,

Regel nr. 1 er å lytte til kroppen! Hvis noe føles vondt eller ubehagelig eller blir veldig vondt etterpå skal du ikke gjøre det, føles det derimot helt greit så er det bare å kjøre på! Men hold deg unna markløft og andre eksplosive/brå og svært tunge øvelser (du bør ikke akkurat begynne å løfte øltønner...he,he!).

Veldig lurt å styrke mage-, rygg- og bekkenmuskulatur, både med tanke på svangerskapet, fødselen og tiden etter fødsel.

Selv har jeg fått et treningsopplegg med pilates-ball som jeg følger to-tre ganger i uken, samt at jeg trener litt på styrkeapparater, svømmer og går turer i skogen. Får jo bare kjempeoverskudd av å trene, og jeg merker at det er godt å bygge opp muskulaturen litt!

Lykke til med treningen! [;)]

Heisan

Jeg har oxo lest att det er smart å trene magemuskler ol. i svangerskapet. Men det ble skrevet att de ordinære sit-upsene ikke var like heldige etter rundt 5 mnd. pga att da buler musklene en del ut. Så da ble det anbefalt å forandre litt øvelser. [;)]

Klemmer fra meg!

Det er noe med at de rette magemusklene "deler" seg etter en tid og at det derfor ikke er helt vits å trene dem lenger. De skrå derimot kan du bare trene. Tror heller ikke at du skal ta for mange tunge løft om du ikke er vant til det. Vet om folk som i ettertid sliter med at for tidlige fødsler/spontanaborter kan skyldes tunge løft. Hvis du trener organisert, si fra til trener, så kan de nok veilede deg. På SATS har de egne timer tilpasset gravide. Insrtuktørene her kan masse om trening under graviditet. Ellers er vel regelen at de som er i god form kan få lettere fødsler og komme seg fortere etterpå. Men ikke overdriv. Møtte en fysioterapaut som var himla aktiv før hun ble gravid. Hun og sambo var glade i å sykle, og da hun følte at syklingen ble ubehagelig kom samboen med nye seter. Hun fikk store problemer med bekkenløsning og var dårlig i årevis. I ettertid lurte hun på om bekkenløsningen ville vært bedre med mindre hardtrening. Så alt med måte.

J

Back
Topp