Ang.studiekompetanse....

Rosa3

Gift med forumet
Har ikke gått videregående skole..( kun 1/2) år..

Men nå, når jeg er nesten 30 år angrer jeg jo fælt på dette, og vil ta de fagene jeg må ha...
Så kanskje sette meg på skolebenken etter den tid..

Vil ta dette over nett da...
Har 3 barn så jeg kan ikke gå videregående skole i 3 år liksom..

Det jeg lurer på er om det er mulig å gjøre dette, uten at det koster en formue?!

- Ta studiekompetanse over nett.......?

ORIGINAL: Fru.MacDreamy

Men nå, når jeg er nesten 30 år angrer jeg jo fælt på dette, og vil ta de fagene jeg må ha...

Det jeg lurer på er om det er mulig å gjøre dette, uten at det koster en formue?!

NKI [:)] nki.no der går jeg. nettskole og send de papirene fra skolegangen din, så får du beskjed tilbake på hva/hvilke fag du må ta[:)] kan betale hver mnd (avdrag)

hvis du vet hva du vil studere etter studiekompetansen, så kan du søke på grunnlag av realkompetanse... [:)] finnes en del studier på høyskoler rundt om i landet som er samlingsbasert[:)]

ORIGINAL: Papilio

hvis du vet hva du vil studere etter studiekompetansen, så kan du søke på grunnlag av realkompetanse... [:)] finnes en del studier på høyskoler rundt om i landet som er samlingsbasert[:)]

Kunne tenke meg å bli barnepleier...'
Men da må jeg vel være hjelpepleier først?

Jeg er helt grønn på dette altså!

ORIGINAL: ThePinkDiamond

NKI [:)] nki.no der går jeg. nettskole og send de papirene fra skolegangen din, så får du beskjed tilbake på hva/hvilke fag du må ta[:)] kan betale hver mnd (avdrag)

Hva koster det da?

ORIGINAL: Dalarama

folkeuniversitetet.. det er 1 år... og koster litt over 40tusen

Ja.. 40 000 er en formue!

Dersom du vil bli barnepleier, må du ta grunnkurs helse og sosialfag, Feks hos aftenskolen som har nettbasert undervisning [link=http://www.aftenskolen.no/]http://www.aftenskolen.no[/link] Så må du vel gå vkI hjelpepleier og VKII hjelpepleier (også nettbasert) men du må ha to års praksis før du kan ta eksamen på vkII. Men får du deg praksisplass når du begynner med GK skal jo dette gå greit.

Etter dette kan du velge å spesialutdanne deg innen barsel og barnepleie som er et 1årig fulltidstudie (også som fjernundervisning tror jeg)

ORIGINAL: Papilio

Dersom du vil bli barnepleier, må du ta grunnkurs helse og sosialfag, Feks hos aftenskolen som har nettbasert undervisning [link=http://www.aftenskolen.no/]http://www.aftenskolen.no[/link] Så må du vel gå vkI hjelpepleier og VKII hjelpepleier (også nettbasert) men du må ha to års praksis før du kan ta eksamen på vkII. Men får du deg praksisplass når du begynner med GK skal jo dette gå greit.

Etter dette kan du velge å spesialutdanne deg innen barsel og barnepleie som er et 1årig fulltidstudie (også som fjernundervisning tror jeg)

Sier du det ja....
Hørtes jo veldig greit ut..
Får sjekke!
Tusen takk!

Du trenger ikke studiekompetanse for å bli barnepleier. Du må først ta helsefagarbeider om du ikke allerede har hjelpepleier utdanning da. Så tar du barnepleier på en fagskole nær deg der de tilbyr det.

Helsefagarbeider kan du ta via folkeuniversitetet. Koster 11.000kr.

ORIGINAL: Krølla82

Du trenger ikke studiekompetanse for å bli barnepleier. Du må først ta helsefagarbeider om du ikke allerede har hjelpepleier utdanning da. Så tar du barnepleier på en fagskole nær deg der de tilbyr det.

ja riktig.. men det er over 3-4 år uansett da?!

nei du tar det på 1 år

folkeuniversitetet.. det er 1 år... og koster litt over 40tusen

Ja.. 40 000 er en formue!

men du får det nok dekt av kommunene el noe sånt når du er over 25 år[:)]
så da får du bøker osv og[:)]

siden jeg var under 25 så måtte jeg selv betale.. venninna mi er 25 nå. og ho betaler ikke no

åiii... ja jeg er 27....

ORIGINAL: Puskinella

Du kan jo høre med voksenopplæringa der du bor? [:)]

Ja, må vist gjøre det [:)]

nei du tar det på 1 år

Helsefagarbeider på 1 år?
Har ingen utdanning.. (har kun gått privat frisør skole etter ungd.skola)

Åsså 2 år som lærling, før jeg kan ta barnepleier?

ORIGINAL: Bolla85

Jeg syns også du skal høre med voksenopplæringa[:)] Enten det gjelder ren studiekompetanse eller andre yrker, så varierer det fra sted til sted med tilbud, og noen steder så tror jeg at det er ganske bra. Jeg har selv tatt flere fag med voksenopplæringa. Noe som privatist, noe som elev. Ett av fagene over nett. Et stort pluss er jo at det er gratis[:)]

Denne voksenopplæringa, er den under VGS eller?

Jeg syns også du skal høre med voksenopplæringa[:)] Enten det gjelder ren studiekompetanse eller andre yrker, så varierer det fra sted til sted med tilbud, og noen steder så tror jeg at det er ganske bra. Jeg har selv tatt flere fag med voksenopplæringa. Noe som privatist, noe som elev. Ett av fagene over nett. Et stort pluss er jo at det er gratis[:)]

Denne voksenopplæringa, er den under VGS eller?

Ja, i hvertfall så vidt jeg vet[:)] Jeg ville kanksje begynt med å kontakte nærmeste vgs, så vil du sikkert få tips videre om hvem du bør kontakte. Jeg husker jeg måtte styre med å ringe masse hit og dit.

Du finner all info på vigo.no

Det er også der man søker. Det er for sent å søke nå.

gå inn på nki sine nettsider jeg går helse og sosial nå via nki og bare program fagene kostet med ca 11 000 tror full pakke er 1 tusen mer eller noe, barn og ungdom ligger på ca 16 000 ( d jeg satser på ) og d er jo ikke ikke for å få en utdannelse. en tjener d jo fort inn med å få en jobb du vil ha og et yrke du har trygg plass i. studie kompetansen kommer vel etter 2 år på videre gående. og kan også tas over NKI noe jeg tenker på til høsten. veldig greit å kunne gjør d når du vil. men du må jo hver disiplinert. d er jo begrenset tid slik som på skole

Back
Topp