Ang stønader og situasjonen eg står i med barnefar

• Trådstarter Trådstarter Monaaa
  • Opprettet Opprettet
M

Monaaa

Guest
Er førstegangsgravid og har ikke jobbet og derfor ikke rett på foreldrepenger.. har samboer som er på jobb, og har endel spørsmål rundt dette.

Han mener visst vi er samboere når barnet kommer, må han jobbe overtid som en gal for å brødfø alle 3, å han vil da ikke få se mye til meg og barnet. Men han har rett på foreldrepenger?
Og har eg rett på engangstønad selv om han får foreldrepenger?

Når er det normalt far går ut i permisjon etter en fødsel?(hvor mange uker etter)
Hvor mange uker får eg som mor hjemme før eg må eventuelt ut å jobbe/gå på skole (når han er hjemme).

Har eg rett på sosialhjelp ved siden av visst eg ikke har fast stilling (tenker når barnet blir større). Får høre gang på gang av barnefar att vi kommer til å slite å økonomien kommer til å gå over til krangling og til slutt ende med vi slår opp. Er det virkelig sånn att han er nødt å betale mine regninger/billån..?

Han mener også eg ikke kommer til å bli ferdig med utdanning eller vere i jobb før eg er 30!!! Å eg er 23år gammel nå.. så om noen har noen linker til nyttige lesestoff ang dette temaet hadde eg blitt så glad.. for å vise att han har feil.

Legger til att eg har fått tilbud om en jobb nå i desember, som eg håper eg får! I tillegg begynner eg på voksenopplæring nå i januar, og de har sakt de vil tilrettelegge for meg etter barnet kommer. Vi bor midlertidig gratis hos hans foreldre, og betaler ikke strøm/husleie i det heletatt.

Håper noen der ute kan komme med andre svar en "sjekk nav" eller kontakt saksbehandleren din (har prøvt 3-4uke å få kontakt med henne uten hell....) setter pris på engasjement og tilbakemeldinger

Når ikke du har jobb får han ikke foreldrepenger, dessverre.

Du kan få engangsstønad,

Hvorfor jobber du ikke? Er du student? I såfall kan du få en slags foreldrepenger (dvs stipend).

Det høres ut som om det er et litt dårlig utgangspunkt nå slik du beskriver det. Samboeren din virker bitter, og det forstår jeg om han må jobbe kjempemasse for å få det til å gå rundt. Å ha barn er dyrt. Nye klær hele tida, yttertøy og sko koster masse. I tillegg kommer bleier, mat og barnehage.

Du må ha jobbet 6 av de 9 siste månedene før fødsel (om jeg ikke husker helt feil, Google foreldrepenger NAV så finner du fasiten) for å ha rett til foreldrepenger. Så om det er under 6 mnd til du har termin nå vil du ikke rekke det. MEN det vil likevel lønne seg for deg å jobbe, jo mer jo bedre. Om du kan ta deg en butikkjobb eller jobbe i en barnehage eller hva som helst. Selv om dere bor «gratis» vil dere med tilleggsinntekt fra deg ha mye mer å rutte med til alle innkjøp som skal gjøres.

Se på Finn.no (på jobber), gå innom butikker i nærheten, kanskje noen trenger ekstra julehjelp nå i desember?

Lykke til!

Er førstegangsgravid og har ikke jobbet og derfor ikke rett på foreldrepenger.. har samboer som er på jobb, og har endel spørsmål rundt dette.

Han mener visst vi er samboere når barnet kommer, må han jobbe overtid som en gal for å brødfø alle 3, å han vil da ikke få se mye til meg og barnet. Men han har rett på foreldrepenger?
Og har eg rett på engangstønad selv om han får foreldrepenger?

Når er det normalt far går ut i permisjon etter en fødsel?(hvor mange uker etter)
Hvor mange uker får eg som mor hjemme før eg må eventuelt ut å jobbe/gå på skole (når han er hjemme).

Har eg rett på sosialhjelp ved siden av visst eg ikke har fast stilling (tenker når barnet blir større). Får høre gang på gang av barnefar att vi kommer til å slite å økonomien kommer til å gå over til krangling og til slutt ende med vi slår opp. Er det virkelig sånn att han er nødt å betale mine regninger/billån..?

Han mener også eg ikke kommer til å bli ferdig med utdanning eller vere i jobb før eg er 30!!! Å eg er 23år gammel nå.. så om noen har noen linker til nyttige lesestoff ang dette temaet hadde eg blitt så glad.. for å vise att han har feil.

Legger til att eg har fått tilbud om en jobb nå i desember, som eg håper eg får! I tillegg begynner eg på voksenopplæring nå i januar, og de har sakt de vil tilrettelegge for meg etter barnet kommer. Vi bor midlertidig gratis hos hans foreldre, og betaler ikke strøm/husleie i det heletatt.

Håper noen der ute kan komme med andre svar en "sjekk nav" eller kontakt saksbehandleren din (har prøvt 3-4uke å få kontakt med henne uten hell....) setter pris på engasjement og tilbakemeldinger

Han har ikke rett til verken permisjon eller foreldrepenger, så lenge du ikke har rett på det.

Du har rett på engangsstønad, den er på rundt 60.000, og skal holde i seks uker etter fødsel.

Du har ikke rett på sosial stønad, om samboeren din tjener nok til å forsørge dere begge. Om dere sammenlagt får for lite med kun hans lønn, kan dere ha rett på sosial stønad.

Hvordan betaler du regninger og billån nå?

Det er vanskeligere å ta utdanning når du har barn, jeg er 32 år nå, og fikk nylig fagbrev. Så samboeren din har et slags poeng, men om du er mer strukturert enn meg, og har pågangsmot og innsatsvilje (og et barn som sover, og ikke er syk annenhver dag), så får du det til.

Har du rett på stipend under opplæring?

Eg betjener lån og regninger med stønad fra nav som heter tiltakspenger. Får ikke rett på stipend/lån fra Lånekassen da nav dekker skolen for meg
Å eg er veldig motivert til å faktisk stå på, barnet vil bare gi meg mer motivasjon.

Vet du hvor lite samboeren min må ha i mnd for å få sosial hjelp? Er litt usikker om eg får beholde tiltakspengene etter fødsel, å får heller ikke tak i saksbehandleren min for å spørre.

Når ikke du har jobb får han ikke foreldrepenger, dessverre.

Du kan få engangsstønad,

Hvorfor jobber du ikke? Er du student? I såfall kan du få en slags foreldrepenger (dvs stipend).

Det høres ut som om det er et litt dårlig utgangspunkt nå slik du beskriver det. Samboeren din virker bitter, og det forstår jeg om han må jobbe kjempemasse for å få det til å gå rundt. Å ha barn er dyrt. Nye klær hele tida, yttertøy og sko koster masse. I tillegg kommer bleier, mat og barnehage.

Du må ha jobbet 6 av de 9 siste månedene før fødsel (om jeg ikke husker helt feil, Google foreldrepenger NAV så finner du fasiten) for å ha rett til foreldrepenger. Så om det er under 6 mnd til du har termin nå vil du ikke rekke det. MEN det vil likevel lønne seg for deg å jobbe, jo mer jo bedre. Om du kan ta deg en butikkjobb eller jobbe i en barnehage eller hva som helst. Selv om dere bor «gratis» vil dere med tilleggsinntekt fra deg ha mye mer å rutte med til alle innkjøp som skal gjøres.

Se på Finn.no (på jobber), gå innom butikker i nærheten, kanskje noen trenger ekstra julehjelp nå i desember?

Lykke til!

Visst du leser så står det ovenfor att eg er nesten garantert en jobb. Har termin i juni/juli så klarer akuratt ikkje spare opp til å få foreldre penger.
Dette er ikke ett ønskebarn, har tidligere skrevet ett innlegg her inne om spørsmål rundt abort å mer rundt situasjonen min.... Grunnen til eg spør om alt dette er fordi han vil eg skal ta abort og pusher meg, eg vil ikke.
Er student fra januar av å klarer å mikse det fint med en jobb. Eg har søkt på så mange jobber, er ikke så lett å få jobb uten fagbrev idag.

Eg betjener lån og regninger med stønad fra nav som heter tiltakspenger. Får ikke rett på stipend/lån fra Lånekassen da nav dekker skolen for meg
Å eg er veldig motivert til å faktisk stå på, barnet vil bare gi meg mer motivasjon.

Vet du hvor lite samboeren min må ha i mnd for å få sosial hjelp? Er litt usikker om eg får beholde tiltakspengene etter fødsel, å får heller ikke tak i saksbehandleren min for å spørre.

Du kan sjekke SIFO sitt referansebudsjett, i og med at dere verken betaler strøm eller husleie, tipper jeg at NAV vil synes en ganske lav lønn er akseptabel for en liten familie på tre. NAV kan også kreve salg av bil osv, om det er hensiktsmessig for å spare dere penger.

Barn gir gjerne ekstra motivasjon ja, det gjorde mine også. Men, når de verken sov på natt eller dag, og stadig ble syke, var det ikke så enkelt alikevel. Hjalp ikke at eksmannen min var en dott heller da for så vidt.

Hva sier vedtaket ditt om tiltakspengene? Står det noe om hvor lenge du har fått innvilget tiltakspenger? Og hvilke kriterier du må oppfylle for å fortsatt motta denne stønaden?

Ut fra hva jeg kan lese ser det ut som man i tillegg til tiltakspenger kan motta barnetillegg. Det tolker jeg dithen at du ikke automatisk mister tiltakspengene fordi du får barn. Men jeg vil uansett anta at du må være i noen form for tiltak fra nav for å motta pengene. Jeg tenker derfor at du kanskje vil miste denne stønaden en periode etter fødsel hvor du ikke vil være i noen tiltak. Men i denne perioden vil du ha mottatt engangsstønaden, samt du vil automatisk få barnetrygd etter barnet er født.

Hvis dere ikke har utgifter på husleie og strøm, som ofte er de største regningene vil det kanskje gå greit for en periode.
Har du foreldre eller svigerforeldre som kan hjelpe til med barnepass? Da kan du kanskje komme deg i gang igjen med studier en tid etter fødsel. Alt er enklere med litt hjelp, så et godt nettverk og samarbeid med samboeren din er et godt utganspunkt for lykkes. Forstår det slik at situasjonen melllom dere kanskje er litt anspent nå, men prøv å snakk med han og se om dere kan finne løsninger sammen, til det beste for alle tre.

Dette gav nok ikle noe svar på det du egentlig spør om. Jeg bare tenker litt høyt. Det beste er nok å få et møte med saksbehandler på nav, skjønner det er veldig frustrerende når du ikke får tak i personen. Men ikke gi deg[emoji4]

Du kan sjekke SIFO sitt referansebudsjett, i og med at dere verken betaler strøm eller husleie, tipper jeg at NAV vil synes en ganske lav lønn er akseptabel for en liten familie på tre. NAV kan også kreve salg av bil osv, om det er hensiktsmessig for å spare dere penger.

Barn gir gjerne ekstra motivasjon ja, det gjorde mine også. Men, når de verken sov på natt eller dag, og stadig ble syke, var det ikke så enkelt alikevel. Hjalp ikke at eksmannen min var en dott heller da for så vidt.

Skjønner at du har slitt med å gjennomføre utdanningen samtidig med små barn, og det er riktig at mange gjør det. Likevel er det mange som klarer det. Jeg har selv fullført både VGS og høgskoleutdanning som alenemor til mitt barn, uten hjelp fra familie og venner.
Jeg syns det er viktig å prøve, som hun sier er det vanskelig å få jobb uten utdanning i Norge idag.

Back
Topp