Ang sparing til barna

S@ra

Elsker forumet
Vi har jo oppretta en sparekonto til lillemann, som de kan
sette inn penger på de som vil..Og denne er sperret til han er
20 år. Ingen kan ta ut av den. Nå kommer svigermor og sier
at hun skal opprette en til, fordi moren hennes laga det til alle små..
(hun er død nå) Og da vil svigermor videreføre den "tradisjonen".
Hva er vitsen med det? Og det kom en liten kommentar om at
"da vil jo ikke den bli rørt"  Det gjør jo ikke den kontoen vi allerede har da..
Føler meg litt tråkka på av den kjerringa jeg nå [:(][:@]  Og sambo sitter bare
og glaner og sier ingenting [&:]  *leimeg*
Måtte bare si det..

samme skjedde her... no har barna 4kontoer... fikk konto i dåpsgave liksom.. der han setter inn 500bursdag og jul til hver...
men syns godt det kunne vært på ein konto... da blir jo renta høyere...

svigerfar åpna jo for 4mnd siden

ORIGINAL: Bymusa

Det er kun foreldre som kan åpne penger i barns navn nå. Besteforeldre og andre kan ikke lenger gjøre dette. De kan heller ikke kjøpe fondsandeler og aksjer i barns navn.

Er det sant?? Så bra! Det blir mitt argument[8D] Men hun skal sikkert ha meg til å åpne en til for det[:-]
Sier det med rentene jeg da[:D]  Hun viser så tydelig at hun ikke stoler på meg/oss, og da vokser
det en f*en i meg![;)]

ORIGINAL: Karla

jeg ser ikke problemet i at hun vil spare i en egen konto til barnet. Det hadde ikke vært noe problem for oss, men her er det ingen andre en oss som sparer til henne!
Det er et problem for meg, fordi hun skal gjøre det på grunnlag av at hun ikke stoler på oss!

hehe.. styr...[8D][8D][8D]

bare de får pengene sine er eg fornøyd ,med det[:D]

Jeg og sambo måtte skrive under på papirene for at besteforeldrene skulle få opprette konto.

Regner med vi får en innskuddslapp hver gang han får penger der.

De vil spare sånn at han får masse penger til konfirmasjonen.
Den er sperret sånn at ingen kan ta ut av den. Ikke engang de som har opprettet den. Hvis vedkommende dør, så er det jeg som tar over kontoen, men kan likevel ikke åpne den.
Det er kun sønnen min som kan det når han blir Konfirmert. [;)] 

ORIGINAL: S@ra

"da vil jo ikke den bli rørt"  Det gjør jo ikke den kontoen vi allerede har da..
Måtte bare si det..

da MÅ jeg bare si at jeg føler med deg!!! har en datter som svigermor ville ha konto til....siden hun hadde det til det andre barnebarnet....grunnen er at da vil jenta mi VITE HVOR MYE FARMOR HAR SPART TIL HENNE!! går det ann???? egoist til tusen..men vi var nødt å skrive under...ville ikke, for hun ha allerede en konto og en forndkonto som vi setter inn noen tusen i mnd.. men da syta hun sånn til sambo og trodde ikke jeg likte henne...seriøst...voksen dame liksom..

men det værst!!! JEG blir skatta av den jææævla konton HUN absolutt skulle ha....tragisk!!!
hadde ikke gjort noe om det hadde vært på den andre konton..hihihihih..... 

Det er kun foreldre som kan åpne penger i barns navn nå. Besteforeldre og andre kan ikke lenger gjøre dette. De kan heller ikke kjøpe fondsandeler og aksjer i barns navn.

Men kan sette det i sitt navn.... Men navnet til barnet som undernavn eller noe sånt. det har mamma gjort.

jeg ser ikke problemet i at hun vil spare i en egen konto til barnet. Det hadde ikke vært noe problem for oss, men her er det ingen andre en oss som sparer til henne!

Ser heller ikkje problemet[8|]
Synes at det va veldi snillt av ho å ville gjøre det!
Mine besteforeldra har alltid spart til mæ og mine søsken, så fikk vi det til komfirmasjonen.
No får jo ingen andre enn foreldre åpne konto, så besteforeldrene her må spare på bøsse no og gi til oss så vi kan sette inn... Tungvindt...  

Det er sant som det sies, at besteforeldre ikke kan åpne konto på barnebarn, altså i deres personnummer.

At de sparer i sitt navn kan jo være ganske praktisk, for da blir det ikke lignet på foreldrene, men de må skrive testamente ja, ellers går pengene inn i et evt. dødsbo.

OBS, OBS
Man må ikke opprette sparekonto i barnets navn med tanke på overformynderi. Opprett i deres navn og ha barnets navn som undernavn.

Dere som sier at dere ikke ser problemet..
Jeg skrev jo grunnen[8|] Hun skal det fordi hun ikke
stoler på oss. Skjønner dere ikke at DET plager meg??[&:]

ORIGINAL: Auliana

ORIGINAL: cattis83

OBS, OBS
Man må ikke opprette sparekonto i barnets navn med tanke på overformynderi. Opprett i deres navn og ha barnets navn som undernavn.

Viktig poeng!! Her spares det i vårt navn, svigerforeldre fikk klar beskjed om at det ikke skal opprettes egen konto til barnet. Med en gang summen overstiger rundt 70 000 kroner, er det overformynderiet som råder over pengene. Et annet poeng er også, at om barnet for for høy formue i sitt navn, vil de kansje få problemer med å få fullt lån og stipend fra statens lånekasse, den gangen de kansje ønsker å studere.
Mange økonomer fraråder foreldre å opprette sparekonto i barnets navn, pga overformynderiet og lånekassen.
OIJ, det har jeg ikke tenkt på[:-] Kan jeg nå gjøre om kontoen sånn at den står på meg?? Kjenner jeg
blir litt stressa...

Er det sant?? Så bra! Det blir mitt argument[8D] Men hun skal sikkert ha meg til å åpne en til for det[:-]
Sier det med rentene jeg da[:D]  Hun viser så tydelig at hun ikke stoler på meg/oss, og da vokser
det en f*en i meg![;)]

neida, hun kan åpne den i sitt navn, men titelert til barnet[;)] på den måten får dere aldri oversikt over hva som befinner seg på kontoen.

men om hun da skulle falle fra, før hun får gitt pengene til barnet, så vil de pengene gå inn i boet. Det går ikke ann å øremerke de til barnet på den måten.

Jo, det gjør det! Bestemoren min har åpna konto til Matilda, som er merket med hennes navn.. Når min bestemor da dør, så får Matilda disse pengene.. Dette er noe banken har sagt til henne, å jeg regner med de ikke lyver! Hun sparer 5000 til alle barnebarna og oldebarna, til den dagen de konfirmeres..

ORIGINAL: tullmuza

Måtte bare si det..

da MÅ jeg bare si at jeg føler med deg!!! har en datter som svigermor ville ha konto til....siden hun hadde det til det andre barnebarnet....grunnen er at da vil jenta mi VITE HVOR MYE FARMOR HAR SPART TIL HENNE!! går det ann???? egoist til tusen..men vi var nødt å skrive under...ville ikke, for hun ha allerede en konto og en forndkonto som vi setter inn noen tusen i mnd.. men da syta hun sånn til sambo og trodde ikke jeg likte henne...seriøst...voksen dame liksom..

men det værst!!! JEG blir skatta av den jææævla konton HUN absolutt skulle ha....tragisk!!!
hadde ikke gjort noe om det hadde vært på den andre konton..hihihihih..... 

Guri meg så utakknemmelig dere er.. "Ungen min får masse penger som JEG må skatte av, fy faen det er bare urettferdig.." Hallo liksom.. Legg til side stoltheten å vær KJEMPE glad for at noen faktisk GIR barna deres penger for at de skal få bedre vilkår til bil, bolig og utdannelse når de blir voksne..

Om min svigermor hadde vært så trassen at hun åpnet "egen" sparekonto, så vær så god for hennes del, så kan hun skatte av det selv.

Om det skjer i fred og fordragelighet hadde jeg ikke tenkt sånn i det hele tatt. Minsten til samboer har faktisk fått sparekonto i samboers / eget navn kun pga meg, fordi jeg syns det er greit å lære gutten at sparebøsser er til for mer enn å bare tømmes i lekebutikken.

Det samme skal jeg gjøre med mitt eget barn, åpne sparekonto i eget navn og med barnet som undernavn. De spareløsningene jeg vet om som er for barna selv inneholder som regel klausul om minimums sparebeløp i måneden osv, og det syns jeg undergraver litt av det å fylle sparebøssen til den er full!

Back
Topp