Ang. "smutthull" for studenter

Trine87

Flørter med forumet
Gjelder dette fremdeles?? Altså, at om man er ferdig som student på den tiden man venter barn, så kan melde seg opp i nytt studie, utsette studieplassen ett år og på den måten få fødselsstipend - uten at man faktisk må gjennomføre dette studiet i ettertid?

Tidligere stod dette på lånekassen sine nettsider, under spørsmål og svar, men nå når de har fått nye nettsider finner jeg det ikke igjen. Hører også andre som sier at de tror at man må fullføre det man melder seg opp i, eller får hele stipendet som lån.. Jeg vet at dette ikke stemte før, men er blitt usikker nå..

Jeg har termin i juni, to dager etter fristen for å levere masteroppgaven. Så om jeg ikke får stipend så har jeg rett og slett ingen penger å leve på det neste året. Untatt barnefaren sin lønn selvfølgelig, men liker ikke å måtte "snylte" heller.

her er linken

http://www.lanekassen.no/nb-NO/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/Foreldrestipend/Nar-far-du-barn/

kan du ikke bare søke om permisjon i 44 uker? kan jo fort skje at du føder før termin også og da er det jo greit å søke om permisjon fra 3 uker før fødsel for eksempel. så prøver du så godt du kan med å gjøre ferdig masteren mens du går hjemme og leverer rett etter permisjonen. så søker du jobb mens du er i permisjon og skriver at du kan begynne nesten med en gang etter endt permisjon.

Takktakk :)
Problemet mitt er at jeg skriver oppgaven sammen med en annen, og vi må levere samtidig. Viss ikke hadde det ikke vært problem å ventet med å levere.. Jeg har også snakket med skolen og kan be om at de venter med å skrive ut vitnemålet "i påvente av flere fag", på den måten kan jeg ha permisjon.

Jeg vet rett og slett ikke hva som er best. Å søke på noe nytt slik at jeg får vitnemålet mitt nå og kan søke jobb ut fra dette, eller vente ett år med å få ut vitnemålet[:-] Føler ikke det er så greit å gå til rådgiver på skolen med dette heller, for føler meg litt som en "snylter" som skal gjøre det på denne måten[;)] Og det store spørsmålet (som jeg trodde jeg visste svar på, men nå har alle andre gjort meg så usikker!) er om foreldrestipendet blir omgjort til lån når jeg i ettertid ikke tar flere studiepoeng? Jeg må uansett søke om dette foreldrestipendet, men greit å vite om jeg blir tatt for "juks" i ettertid[8|][:)]

Hei

Jeg tenkte også på at det kunne bli et problem om man søker på et studie bare for å få foreldrestipendet. Men
jeg ringte i dag lånekassen og spurte, og hun sa at man ikke måtte ta eksamen det året, på det studiet man søkte seg inn på. Det
beste vil vel være å søke seg inn på et årsstudium som er lett å komme seg inn på tenker jeg.

Jeg mener det er slik (om de ikke har forandret dato) at så lenge man føde før 15.aug samme året/våren du er ferdig som student har du rett til fødselstipend, slik var det for noen få år siden. Sjekket dette?

Det var i hvertfall det da jeg søkte høyskole året 2006. Ble gravid etter å ha tatt studiekompetanse og søkte meg inn på studie uansett studiested, for å nettopp få en plass. Kom inn i Halden, så den utsatte jeg 1 år. Hadde termin i september.
Og så startet jeg høsten etter. Var veldig usikker om jeg skulle ta den eller ikke..

Back
Topp