Ang samboerbrudd og bolig

*Comeback*

Andre møte med forumet
God jul! ;)
Jeg lurer på om det er noen her inne som har vært oppi et samboerbrudd der man har felles barn, men ikke felles bolig i den forstand at begge står som lånetakere på boligen. Samboerkontrakt er ikke-eksisterende :S
Fikk dere noe igjen for husleie som dere hadde betalt? Evt verdistigning på boligen?

Jeg googler og googler og blir ikke noe klokere på temaet. Det er jo et virrvarr av lover og smådetaljer som endrer ting.. Bah. Hadde vært kjekt å få tilbake noe av det man faktisk hadde betalt på leiligheta...siden han nekter å selge den til meg(ja jeg er litt bitter for det)

Fint om jeg fikk noen tilbakemeldinger :)

Jeg tror jeg ville sjekket med en advokat, men sånn i utgangspunktet har man vel desverre ingen rettigheter om man ikke har samboerkontrakt og boligen står på ex-partner[&:]

Håper det ordner seg!

Om dere er samboere, men han har leiligheten og står som låntager på leiligheten, så er du egentlig å regne som leigetaker hos han. Det er han som står som risikoen for boligen og lånet, det er hans ansvar, du bare bor der og betaler det du ellers ville ha betalt for å leige hos en hvilken som helst random huseiger.

Så så lenge dere ikke har samboerkontrakt, så er det kjipt for deg. Det er derfor jeg anbefaler alle å skrive samboerkontrakt så snart man flytter sammen, mens man enda er venner og mens man kan forhandle om ting på en fornuftig måte. Dessverre så er det mange som ikke gjør det og sitter i den situasjonen som du gjør.

Det du må tenke angående boligen er at om han ikke hadde hatt en leilighet og lån, så hadde dere leigd sammen, og du hadde alikevel ikke fått noe av verdistigningen.
Men om du har betalt mye i perioder, så bør du prøve å forhandle om å få litt tilbake, om han er voksen nok til å klare det.

Lykke til!

Gratulerer! Du har gått i samboerfella.. Håper dere finner ut av det. 

ORIGINAL: Sicily

Du får sagt det på en enkel måte du!

Lurer jeg også. Men jeg vil bare ha ut tingene mine så kan han bare sitte med leilgheten. (han vil jo ikka ha mine ting, så der er vi "enige")
Kan man bare gå i banken og få fjernet navnet sitt?

ORIGINAL: *lottalus*

Lurer jeg også. Men jeg vil bare ha ut tingene mine så kan han bare sitte med leilgheten. (han vil jo ikka ha mine ting, så der er vi "enige")

Om du står som medlåntaker så er det ikke bare å gå i banken og få fjernet navnet nei. Du må nok til med advokat og få en overdragning av boligen på gubben, men det er jo bare tullinger som overdrar uten å bli kjøpt ut om det er verdistigning på boligen. Er det tap derimot og han er enig, så er jo det en grei deal om da banken godtar å gi han lån alene. Er jo ikke sikkert at han får lån alene, og da må dere nok selge og dele tap/overskudd etter megler er betalt.

Er ett ork uansett når det er brudd.. Men lykke til!

ORIGINAL: Tåkeliten

Om du står som medlåntaker så er det ikke bare å gå i banken og få fjernet navnet nei. Du må nok til med advokat og få en overdragning av boligen på gubben, men det er jo bare tullinger som overdrar uten å bli kjøpt ut om det er verdistigning på boligen. Er det tap derimot og han er enig, så er jo det en grei deal om da banken godtar å gi han lån alene. Er jo ikke sikkert at han får lån alene, og da må dere nok selge og dele tap/overskudd etter megler er betalt.

Jeg har aldri betalt en kr på lånet. Vet bare at navnet mitt står der, leiligheten ble kjøpt rett etter minste ble født. Så husker lite av det som ble sakt i banken[:-] Vil bare bort fra det egentlig. Men skal sjekke opp litt[:)] Har en advokat jeg kan prate med også[:)]

ORIGINAL: søvnløs og lykkelig

ORIGINAL: Tåkeliten

Jeg har aldri betalt en kr på lånet. Vet bare at navnet mitt står der, leiligheten ble kjøpt rett etter minste ble født. Så husker lite av det som ble sakt i banken[:-] Vil bare bort fra det egentlig. Men skal sjekke opp litt[:)] Har en advokat jeg kan prate med også[:)]

oy,  du må først og fremst vite om du har lån..

altså står som lånetaker sammen med samboer.
da er det like mye ditt lån, og dere må selge, eller kjøpe deg/han ut.

har dere ikke lånepapirer?

Jepp, og i ditt tilfelle så er det til din fordel om dere har kjøpt en bolig i lag og hatt lån i lag, for selv om du ikke har betalt og hvis dere ikke har samboerkontrakt så er du rettmessig eier av femti prosent av bolig og femti prosent av lånet. Så da må dere selge, eller han/du kjøpe deg/han ut.

Men har dere samboerkontrakt og det står i kontrakten at du eiger f.eks 20% og han 80% pga forskjellige ting, så skal du ha 20% av ett eventuelt overskudd eller dekke 20% av ett eventuelt tap ved salg....

Selv om du ikke har betalt på lånet direkte, så har du betalt indirekte ved at du har dekket det du kan ha klart å dekke i samboerskapet, dvs mat, klær, utgifter til ungen osv osv osv.. Så du skal like fremt ha din andel av overskuddet i deres felles bolig. Antar også du har bidrat med arbeid i huset når han har jobbet... husarbeid og den slags....

ORIGINAL: Sicily

OMG.... du er ikke mye god...

Hvis du kan vise til at dere har hatt felles adresse over en viss tid, er dere å regne for samboere med rettigheter uten samboerkontrakt. Den som flytter ut, kan ha rett på en kompensasjon for det man har skaffet seg i løpet av samboerforholdet, derunder også verdiøkning på bolig, om man har vært med å betale leie..

Men, jeg ville ikke tatt verken mine eller andres råd for god fisk, for mange har hørt og blitt fortalt, mens ingen har opplevd.. Så advokaten er et hett tips....

Lykke til!

nei fikk ikke noe igjen og det forventet jeg ikke heller. jeg betalte selvfølgelig ikke på et lån som ikke var mitt. så for meg ble det som å leie og det får man ingenting igjen av.

ORIGINAL: Pijah

Hvis du kan vise til at dere har hatt felles adresse over en viss tid, er dere å regne for samboere med rettigheter uten samboerkontrakt. Den som flytter ut, kan ha rett på en kompensasjon for det man har skaffet seg i løpet av samboerforholdet, derunder også verdiøkning på bolig, om man har vært med å betale leie..

Men, jeg ville ikke tatt verken mine eller andres råd for god fisk, for mange har hørt og blitt fortalt, mens ingen har opplevd.. Så advokaten er et hett tips....

Lykke til!

??  er det virkelig slik??   sett fra eiers side, han som har lånet, og blir gått fra, så må han tape penger til en som har "betalt leie"? men ikke eid??

Ja, det kan være sånn i noen tilfeller. Har noe med hvor mye man har bidratt til undervegs, både i husholdning og annet. Og hvis man har pusset opp f.eks. og den som flytter ut har lagt ned arbeid i det, så skal den ha "betalt" for jobben som er gjort.
Som sagt, advokatmat.

Hvis dere begge står som lånetagere, slik jeg forstår det fra HI, så er leiligheten juridisk like mye din!
Da må mannen evt kjøpe deg ut, eller dere må selge og dele overskuddet..!

ORIGINAL: Cinnamon*

Hvis dere begge står som lånetagere, slik jeg forstår det fra HI, så er leiligheten juridisk like mye din!
Da må mannen evt kjøpe deg ut, eller dere må selge og dele overskuddet..!

Det står i HI at de ikke er låntakere sammen.

Lykke til!

??  er det virkelig slik??   sett fra eiers side, han som har lånet, og blir gått fra, så må han tape penger til en som har "betalt leie"? men ikke eid??

Ja, det kan være sånn i noen tilfeller. Har noe med hvor mye man har bidratt til undervegs, både i husholdning og annet. Og hvis man har pusset opp f.eks. og den som flytter ut har lagt ned arbeid i det, så skal den ha "betalt" for jobben som er gjort.
Som sagt, advokatmat.

Dette er tilfelle når man er gift, men leilighet og lån står på den ene part. I de fleste tilfeller som samboere så har man så og si ingen rettigheter i forhold til loven det hele tatt. Det er ikke FOR INGEN TING at det ALLTID blir anbefalt å skrive samboerkontrakt for at man skal unngå sånne ting.
I sjeldne tilfeller med felles barn og man har bodd sammen i maaaaaaange år, og den parten som ikke står som eiger kan dokumentere at vedkommende har betalt har litt man kan slå i bordet med og få tilbake noe av innsatsen.

Men vi er dessverre alt for ofte dumme nok til å tro at den man velger å leve med er snill og bare vil oss godt, frem til dagen kommer og alt går til helvete og man helst ikke vil prate sammen. Derfor, samboerkontrakt før man blir uvenner!

Back
Topp