Ang søskenforsøk i Porsgrunn

Vet dessverre ikke, men oi oi sier jeg! Skal også Porsgrunn kutte ut søskenforsøk[emoji15]

Hvor skal man få søskenforsøk offentlig på østlandet nå da??[emoji51][emoji51]

Vil tippe at det gjelder nye søknader, altså ikke dere som er satt opp på samtale allerede

Da hadde de ikke sendt meg blodprøverekvisisjoner for å sette igang nytt Søskenforsøk på nyåret :) Vi som er i "loopen"/hatt forsamtale er nok trygge :)

Gjelder nok da alle som ikke har fått vurdert henvisningen sin enda. Vi var på forsamtale der nå i desember og skal få søskenforsøk der i 2018. (På Riksen behandler de også fortsatt de som var godkjent for søskenforsøk før april 16. :) )

Men det er HELT elendig at dette ikke blir tatt tak i. Nå er det jo flere år siden OUS sa fra om behov for større kapasitet.

Jeg anbefaler alle som er eller har vært ufrivillig barnløs å melde seg inn i organisasjonen Ønskebarn. De jobber politisk med at det MÅ mer ressurser på plass NÅ!

Last edited:
Dette var trist lesning... Problemene fra OUS spredte seg fort til Porsgrunn og nå må de altså også stramme inn :(
Hvilken klinikk blir neste som får kjenne presset? St.Olavs? Haugesund? På et eller annet tidspunkt må noe gjøres med kapasiteten om ikke hele systemet skal knele.

Men OUS vil ikke åpne for søskenforsøk igjen når alt med oppussing og rydding der er i orden?

Men OUS vil ikke åpne for søskenforsøk igjen når alt med oppussing og rydding der er i orden?

Oppussingen var ferdig til sommeren... Klinikksjefen sa da de endret reglene våren 2016 at de satset på å fjerne regelendringene sommeren 2017. Jeg tror ikke de fikk nok midler til også det generelt økte behovet for assistert befruktning. Da jeg hadde siste kontakt med dem i september sa de at de fortsatt ikke visste noe om eventuell oppstart søskenforsøk igjen. :(

Offentlig tilskudd til prøverør regnes som samfunnsøkonomisk, det har det vært gjort vurderinger av. Og når reglene da egentlig er 2 barn per par OG individuell vurdering av fertilitet (ikke absolutt aldersgrense 38, som både OUS og Porsgrunn nå får) så er det egentlig i mot det som er hensikten med offentlig finansiert assistert befruktning. Slik jeg vurderer det.

Og at det skal være lik rett på helsehjelp i landet vårt, men nå har helse Sør-Øst et mye dårligere tilbud enn resten av landet. Det er ikke greit.

Er det ingen andre steder på Østlandet vi kan få søskenforsøk nå? [emoji33]

Men husk at du får dekket reiseutgifter av pasientreiser om du velger å reise til Trondheim, Bergen eller Tromsø for offentlig hjelp.

Om du skal i gang med søskenforsøk nå så prøv å få sendt elektronisk henvisning i morgen, så kanskje søknadsdatoen teller hos Porsgrunn. Regelendringen er jo fra 1.1.18. Jeg vet ikke om det går, kan hende henvisningen må være vurdert før 1.1.

Men husk at du får dekket reiseutgifter av pasientreiser om du velger å reise til Trondheim, Bergen eller Tromsø for offentlig hjelp.

Om du skal i gang med søskenforsøk nå så prøv å få sendt elektronisk henvisning i morgen, så kanskje søknadsdatoen teller hos Porsgrunn. Regelendringen er jo fra 1.1.18. Jeg vet ikke om det går, kan hende henvisningen må være vurdert før 1.1.

Er gravid med førstemann nå så er ikke aktuelt med søskenforsøk helt enda [emoji6] Men dette er jo bare helt utrolig skuffende da! Huff, er liksom ikke måte på hva vi må igjennom og hva vi må forholde oss til oppi alt dette!

Tusen takk for svar forresten [emoji4]

Er gravid med førstemann nå så er ikke aktuelt med søskenforsøk helt enda [emoji6] Men dette er jo bare helt utrolig skuffende da! Huff, er liksom ikke måte på hva vi må igjennom og hva vi må forholde oss til oppi alt dette!

Tusen takk for svar forresten [emoji4]

Med mindre du tenker å ha to veldig tette så kan det hende dette ikke blir noe problem for deg. Både OUS og Porsgrunn har jo endret regler fordi det mangler ressurser, og det er jo et veldig klart signal til de som styrer og bestemmer. Så forhåpentligvis vil det bli nok press til å få frem en endring. Håper jeg. I verste fall blir det økte presset av par som ønsker behandling på de andre klinikkene (Tromsø, Trondheim og Bergen) så stort at de også må stramme inn. :bag:

Unner virkelig ikke dere som skal i gang nå dette. Håper bare for egen skyld at situasjonen er annerledes når vi skal igang igjen. Syns også informasjonen var mangelfull. Gjelder det all søskenforsøk eller kun de som må ha utredning i første omgang? Virker jo ut som at man er safe så lenge man er utredet og hatt samtale der allerede.

Med mindre du tenker å ha to veldig tette så kan det hende dette ikke blir noe problem for deg. Både OUS og Porsgrunn har jo endret regler fordi det mangler ressurser, og det er jo et veldig klart signal til de som styrer og bestemmer. Så forhåpentligvis vil det bli nok press til å få frem en endring. Håper jeg. I verste fall blir det økte presset av par som ønsker behandling på de andre klinikkene (Tromsø, Trondheim og Bergen) så stort at de også må stramme inn. :bag:

Sant det! Merker at jeg egentlig ikke orker å tenke på situasjonen (en ny prøverørsprosess) engang for jeg blir bare lei, frustrert og trist av hele opplegget!

Men jeg har enda et spørsmål [emoji23][emoji85]
Jeg har hatt to forsøk (egentlig tre, men det ene telte ikke siden jeg ikke fikk innsett) og ingen av de var vellykket. Så var jeg så heldig å bli gravid naturlig nå høst [emoji169] Men spørsmålet mitt er, får jeg nå tre nye "gratis" forsøk av staten (som søskenforsøk)? Eller har jeg evt ett igjen siden vi ikke brukte alle tre forsøkene? Vet du noe om dette? :)

Sant det! Merker at jeg egentlig ikke orker å tenke på situasjonen (en ny prøverørsprosess) engang for jeg blir bare lei, frustrert og trist av hele opplegget!

Men jeg har enda et spørsmål [emoji23][emoji85]
Jeg har hatt to forsøk (egentlig tre, men det ene telte ikke siden jeg ikke fikk innsett) og ingen av de var vellykket. Så var jeg så heldig å bli gravid naturlig nå høst [emoji169] Men spørsmålet mitt er, får jeg nå tre nye "gratis" forsøk av staten (som søskenforsøk)? Eller har jeg evt ett igjen siden vi ikke brukte alle tre forsøkene? Vet du noe om dette? :)

Det er tre «gratisforsøk» pr barn[emoji5] og man får dekket to barn av staten[emoji5]

Back
Topp