ANG ROSER, de vissner -HJELP!!!!

FRK John Deere

Forumet er livet
Fikk roser i går[:D], men i dag begynner bladene å tørke ut.
Har hatt rosene kaldt og mørkt i natt, de står i en ren vase med holdbarhetsmiddel (som fulgte med rosene).

Hva skal jeg gjøre for å "redde" rosene? Snitte de på nytt?

Den nederste delen av rosene er blitt gråfarget og vannet er litt gromsete..

Vil så gjærne at de skal stå litt lengre enn 24 timer!! HJELP!!

vet noen gjør som med tulipanene.. har potetemel i bunn av vasen.
Jeg ville nok ha snitta de på ny ja. Husk at bladene på stilken ikke må være nedi vannet for da blir vannet "forurenset" med bakterier og rosene vil dø raskere.
De skal stå kaldt om natta, men på dagtid skal de ha lunket vann, ikke klaldt [;)]

Vet at mange blomsterbutikker har 5dagers garanti på blomstene! Hvis de begynner å henge allerede nå så tror jeg at jeg hadde hørt med butikken, for det skal de virkelig ikke! [&:]

ORIGINAL: thejohan

Husker farmor ga meg ett tips en gang.
Tapp kaldt vann i vasken, legg rosene oppi, legg avis over.
La de ligge der over natten.

Farmor hadde alltid så fine roser,og de holdt seg lenge.
[:)]

Gjorde hun dette HVER natt??

for det første skal roser ikke kokes........ det gjør man absolutt ikke i blomsterbutikker!
rosene skal stå i varmt vann, men ikke så varmt at det damper, i en vase som er vasket med klorin...
rosene skal stå kaldt om natta, og kan snittes annenhver dag og skift vann hver gang man snitter...
bruk en god å skarp kniv å få så langt snitt som mulig..
bladene skal ikke ned i vannet...

siden du ikke har hatt de mer enn ett par dager, er det bare å gå tilbake, så får du nye!

Jeg pleier å "koke" de..(kok opp vann og pakk rosene i avispapir og sett oppi det varme vannet...men vannet skal jo ikke koke mens blomstene er oppi da)...også snitter jeg på nytt..

Og etter det setter jeg dem i lunkent vann...ikke kaldt vann!!!!!!!
Og bladene langs stilken skal ikke ligge i vann....dra av nok blader så ingen av dem går under vann....resten kan du selvfølgelig la være på...(men de bruker jo litt nærling de og)

La dem stå mørkt og kjørling om kvelden...

Mine roser holder i mange mange uker. Ofte blir jeg lei av dem og kaster dem før di dør tilogmed...de vil jo aldri visne.

Men visner dem kan du jo se om butikken har en 5 dagers garanti.....da må du jo ha kvitteringen da

ORIGINAL: Silly

for det første skal roser ikke kokes........ det gjør man absolutt ikke i blomsterbutikker!
rosene skal stå i varmt vann, men ikke så varmt at det damper, i en vase som er vasket med klorin...
rosene skal stå kaldt om natta, og kan snittes annenhver dag og skift vann hver gang man snitter...
bruk en god å skarp kniv å få så langt snitt som mulig..
bladene skal ikke ned i vannet...

siden du ikke har hatt de mer enn ett par dager, er det bare å gå tilbake, så får du nye!
signerer her[;)]

Back
Topp