Ang. Permisjonsdeling

Nisseguri

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Jeg har en mann som jobber i nordsjøen, som ikke har lyst å ha permisjon med mini i 14 uker, da han uansett har fri 4 uker i slengen hver 14.dag, og det er han som tjener best av oss og måtte gått ned i lønn i permisjonstiden. Han var hjemme 12 uker med gutten vår sist, men han holdt på å gå på veggene til slutt, han er en litt rastløs person:P jeg synes jo det er litt kjedelig, men jeg skjønner han også, jeg kan ikke tvinge han til å være hjemme visst han synes det er for lenge.. Skikkelig kjipt at de ukene da må falle bort, at jeg ikke kan få de! Men så leste jeg på et anna forum for litt siden om noen som hadde det på samme måten, der mannen tok ut permisjonen sin hver friperiode han var hjemme. Er det noen som har vært borti dette eller har gode råd om hvordan man kan løse det? For jeg har lyst å ha ulønnet permisjon noen mnd når permisjonen min går ut, kan jeg ha det samtidig? At han bare rett og slett får betalt både når han jobber og går hjemme i permisjon? Mens jeg mottar kontantstøtte? Mange spørsmål her nå, lurer sånn på hvordan vi skal løse dette, da jeg ikke har lyst at noe skal falle bort, og jeg vil være hjemme så lenge som det lar seg gjøre selv også:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Ei venninne av meg sin mann skal ta ut sin fedrekvote i friperiodene som han allerede har (får lønn fra både nav og arb.giver under disse ukene) :)

Vi skal også gjøre det på denne måten. Samboeren tar ut ukene sine på friturene, så får jeg på en måte pengene og forlenger permisjonen uten lønn.

Må bare legge til at det er latterlig at ikke folk skal få fordele permisjonen selv!

Termin 20. februar -14

Vi skal også gjøre det på denne måten. Samboeren tar ut ukene sine på friturene, så får jeg på en måte pengene og forlenger permisjonen uten lønn.

Må bare legge til at det er latterlig at ikke folk skal få fordele permisjonen selv!

Termin 20. februar -14

Enig! Er mektig provosert av reglene som tilsier at man ikke skal kunne fordele permisjonen ettersom hva som passer best for hver enkelt husholding!! Aaaarrrg, men det er nå en anna sak..:P men ok, det var jo kjempelurt! Men har han fast rotasjon? For det må vel være fordelt og ordnet på papiret til nav en stund før permisjon? Mannen min har ikke fast rotasjon skjønner du, så det er litt hipp som happ med turene.. Men han må jo høre med jobben om han kan få det litt planlagt i den perioden, og gåpe turene går som normalt..

Så,kan pappaen ta ut f.eks 12 uker permisjon,fordelt på 3 fri perioder (som er 4uker hver 4.uke)samtidig som turnusen går sin "vante gang"?

Så,kan pappaen ta ut f.eks 12 uker permisjon,fordelt på 3 fri perioder (som er 4uker hver 4.uke)samtidig som turnusen går sin "vante gang"?
Ja er det jeg lurer på:) men er det lov mon tro?

Synest det virker for godt til og være sant..100+80% lønn annenhver mnd i et halvt år (ca).. Taper jo overhodet ikke noe penger på det han da om vi velge 80% dekning..igjen så blir jo ikke permisjonen brukt sammenhengende som en som jobber på land pg 8-16 hver dag.. To vidt forskjellige situasjoner,men dog...

Venninna mi som jobber i NAV som fortalte meg dette, for hennes mann jobbet også turnus, tror der var 4-4. Detaljene rundt det vet jeg ikke, må sikkert være klarlagt på forhånd hvilke dager/uker der gjelder. Min samboer jobber på fiskebåt så de har heller ingen spikret turnus så jeg følger med i tråden om dere får noen konkret informasjon. :)

må legge til at det må nesten være sånn, for fiskerne har jo kun lønn de dagene de faktisk er på jobb, og ikke i friperiodene, så tapet hadde vært hundretusener. Men igjen, latterlig at dt ikke i slike tilfeller kan gjøres unntak...

Termin 20. februar -14

Har også hørt det går an, men vet ikke sikkert. Hør med jobben og med NAV. Helt enig i at det er sprøtt at staten vil bestemme hvordan hver enkelt familie løser dette her!

Enig! Er mektig provosert av reglene som tilsier at man ikke skal kunne fordele permisjonen ettersom hva som passer best for hver enkelt husholding!! Aaaarrrg, men det er nå en anna sak..:p men ok, det var jo kjempelurt! Men har han fast rotasjon? For det må vel være fordelt og ordnet på papiret til nav en stund før permisjon? Mannen min har ikke fast rotasjon skjønner du, så det er litt hipp som happ med turene.. Men han må jo høre med jobben om han kan få det litt planlagt i den perioden, og gåpe turene går som normalt..

Om de ikke har fast rotasjon så skal de ha det i de 12 ukene han velger å ha permisjon når han er hjemme. Min samboer har heller ikke fast rotasjon, men de er lovpålagt å ha det under permisjon. Det er ikke alle som klarer det så det kan bli mye fri på han likevel:):)

Men hvordan gjøres det angående hannes perm, og min hvis jeg velger å ta ulønnet når han er hjemme? Hvor skal alt dette skrives ned? Har jeg da ulønnet permisjon når han tar sin? Og når han er ferdig med sin, så er jeg tilbake på lønnet? NAV!! Hvorfor skal alt være så himla vanskelig!

Om de ikke har fast rotasjon så skal de ha det i de 12 ukene han velger å ha permisjon når han er hjemme. Min samboer har heller ikke fast rotasjon, men de er lovpålagt å ha det under permisjon. Det er ikke alle som klarer det så det kan bli mye fri på han likevel:):)

Men hvordan gjøres det angående hannes perm, og min hvis jeg velger å ta ulønnet når han er hjemme? Hvor skal alt dette skrives ned? Har jeg da ulønnet permisjon når han tar sin? Og når han er ferdig med sin, så er jeg tilbake på lønnet? NAV!! Hvorfor skal alt være så himla vanskelig!
Er alt dette jeg lurer på også:) ingen som jobber i nav som kan hjelpe oss her?:P har ikke lyst å snakke med nav først, i tilfelle de sier at "nei, det får dere ikke lov til"

Er det ikke nor som heter tidskonto eller gradert uttak? Ååå, har så lyst å spørre venninna mi, men jeg er bare fem uker på veg, da vil hun skjønne tegninga med en gang :p

Termin 20. februar -14

Det står litt på NAV sine sider under "fedrekvote". Bl.a "nedenfor er det gitt noen eksempler .... far arbeider i nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land" og lengre ned "hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. " i tillegg står det "det er en forutsetning at mor jobber 50%". Noen som skjønner hva som menes? :-/

Termin 20. februar -14

Er alt dette jeg lurer på også:) ingen som jobber i nav som kan hjelpe oss her?:p har ikke lyst å snakke med nav først, i tilfelle de sier at "nei, det får dere ikke lov til"

Nå har jeg sendt mail til nav.. ;) Hehe.
Hvis jeg får ett skikkelig svar så kan jeg poste det, evt. sende det til deg på innboks ;)

Det står litt på NAV sine sider under "fedrekvote". Bl.a "nedenfor er det gitt noen eksempler .... far arbeider i nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land" og lengre ned "hva gjør mor når far benytter seg av fedrekvoten? Når far tar ut fedrekvoten kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. " i tillegg står det "det er en forutsetning at mor jobber 50%". Noen som skjønner hva som menes? :-/

Termin 20. februar -14

Gratulerer med liten spire på veg :D
Sikkert at mor må jobbe minimum 50% stilling fra før.. Eller jobbe 50% mens far er hjemme? Så da kan vi være hjemme ulønnet mens han tar perm da, om man ønsker det :) ?

Ja dette er lov. Man får lønn fra jobb og NAV om mannen tar permisjon i friperiodene, men husk at det blir mer lønn så betal nok skatt. Vi gjorde det slik sist, men mannen fikk litt baksmell på skatten, så bare et tips. Vi skal gjøre det slik denne gangen også, men husk at det er 14 uker nå :hello2

Termin 20. februar -14

Altså at mor MÅ jobbe minst 50% mens far har permisjonen sin, om han skal få penger? Eller? Hmm

Ja dette er lov. Man får lønn fra jobb og NAV om mannen tar permisjon i friperiodene, men husk at det blir mer lønn så betal nok skatt. Vi gjorde det slik sist, men mannen fikk litt baksmell på skatten, så bare et tips. Vi skal gjøre det slik denne gangen også, men husk at det er 14 uker nå :hello2

Ok takk for tips:) men har mannen din fast utreise? Hva skjer om turene da ikke går helt som planlagt, når man allerede har sendt inn permisjonsdeling til nav? Om han feks ikke får reise ut før 5 dager etter det som er planlagt, og kommer hjem 5 dager ut i permisjonen sin?

Ok takk for tips:) men har mannen din fast utreise? Hva skjer om turene da ikke går helt som planlagt, når man allerede har sendt inn permisjonsdeling til nav? Om han feks ikke får reise ut før 5 dager etter det som er planlagt, og kommer hjem 5 dager ut i permisjonen sin?

Lurer jeg og på... Her er dt fast bytteuke,ikke fast byttedag,. Altså,det kan forandre seg plutselig .

Back
Topp