Ang permisjon..

Jeg skjønner at mange syns det er en idiotisk og urettferdig regel det med at man mister av de tre ukene hvis man føder før termindato. Men egentlig er det ikke det, hvis man ser på hva disse tre ukene egentlig er. Muligheten til å gå ut i permisjon tre uker før fødsel, kom opprinnelig som et tiltak fordi man så at de aller fleste likevel ble sykemeldt de siste ukene. Så dette er altså gitt oss fordi det er bedre enn at alle blir sykemeldt. Så disse ukene er ikke innvilget for å øke den totale permisjonen, men for å gi mor mulighet til ro før termindato.

Føder man så før de tre ukene har passert, trenger man jo ikke disse "permisjon i stedet for sykemelding" ukene".

Forøvrig er det jo ikke NAV sin skyld at reglene er sånn da, dette er politisk bestemt :)

Jeg syns fortsatt det er en idiotisk regel, for den skjærer alle over en kam. Sist jobbet jeg fullt og mer enn det til og med den dagen fødselen startet. Det føltes veldig urettferdig å ha slitt så mye på jobb, men likvel holdt ut fram til fødsel. Også får jeg brev om at jeg "permisjonen har startet 3 uker tidligere", mens jeg har vært i full jobb, bare for å helgardere at noen blir sykmeldte i samme periode.

Det har du nok helt rett i. Og dette syns jeg jo er helt ok. Og faktisk flott også, med tanke på at alle kan ha noen uker å finne ro og slappe av før en eventuell fødsel. Så dette er jo helt greit. Det som ikke er greit i mine øyner er at vi da skal bli "straffet" dersom vi føder før, eller i disse tre ukene. Jeg har svangerskapsdiabetes og høyt blodtrykk, og blir da regnet som risikopasient og har vert sykemeldt Pga dette. Og noe jeg ikke helt kan styre over selv. Det er også sykehuset som bestemmer at jeg (mest sansynlig) må settes i gang før tiden, grunnet blodtrykk og sv.dia. Så dette er noe noe jeg ikke råder over selv. Da syns jeg det er for dumt å ta fra meg de ukene jeg allerede har fått invilget.

Men slik er jo systemet, og det gjelder jo for alle. Og er jo ikke noe vi kan gjøre så mye med. Vi kan like det, eller misslike det. Men det hjelper jo i grunne lite det også, Hehe. Jeg får krysse fingrene mine for å slippe igangsetting. Og argumentere med dette, Hehehe.

Når vi først har fått den lille i armene så er vi vel så lykkelig at vi ikke bryr oss i det hele tatt om NAV "stjeler" 14 dager fra vår sårbare tid ilag med barnet. Men for mange er det en kabal som skal gå opp. Og det er det som er synd.

Ja, det er en kabal som skal gå opp for både mor og far- men også mor og fars arbeidsgivere. Da jeg måtte tilbake i jobb 3 uker tidligere enn opprinnelig dato, ble jo min arbeidsgiver satt i knipe da det var ansatt vikar for meg fram til denne datoen. Måtte evt betalt dobbel lønn i denne perioden (men jeg tok ulønnet). Og fars arbeidsgiver har kanskje ikke vikar klar før "avtalt dato" heller, så det vil jo også bli ugunstig hvis far må starte sin perm tidligere.

Syns det blir mye kluss for mange med denne regelen. Skjønner ikke at det er så mye som tapes økonomisk for nav eller hvem det nå er dersom opprinnelige permisjonsdatoer opprettholdes uavhenging av fødselstidspunkt.

Jeg syns fortsatt det er en idiotisk regel, for den skjærer alle over en kam. Sist jobbet jeg fullt og mer enn det til og med den dagen fødselen startet. Det føltes veldig urettferdig å ha slitt så mye på jobb, men likvel holdt ut fram til fødsel. Også får jeg brev om at jeg "permisjonen har startet 3 uker tidligere", mens jeg har vært i full jobb, bare for å helgardere at noen blir sykmeldte i samme periode.
Ja, den er ekstra ekstra kjip. :smiley-angry019

Man blir jo ikke straffet.
Om man føder før termin får man like mange uker permisjon sammen med babyen, er bare at den blir forskjøvet til å regnes fra fødselsdato.
Man kan vel heller si at man blir "straffet" om man går over tiden, for da får man mindre tid sammen med baby, siden da regnes permisjonen fra termindato. Så jeg håper på på termin eller rett før så får jeg mest mulig uker sammen med lille skatten <3
De tre ukene er jo bare ventetid. Og vi er heldige i Norge som har mulighet og får ett så godt tilbud slik at vi kan vere masse sammen med baby i starten:) slik ser vertfall jeg på det:)
Vi er kjempe heldige i Norge ja. Er vel ingen som har så gode permisjoner som her i landet. Men likevel mener jeg at vi blir straffet. Først blir vi jo på en måte straffet fordi vi må ta ut perm før baby er født. Mor og far har like mange uker, om jeg har lest riktig. Men far får sine 10 uker ilag med baby. Vi får faktisk bare 7 uker ilag med baby. Mindre for de som føder på overtid. Resten er jo fellesperiode. Så om mor og far deler likt blir det mindre tid med babyen for mor. Det syns ikke jeg er helt ok. Ikke det at far ikke skal få sin del om mer til. Men det er jo vi som ammer blant annet. Og i tillegg til at vi MÅ starte Persen før babyen er kommet til verden så skal de jammen meg ta fra oss mer dersom vi føder før. Når vi har fått innvilget permisjon i en gitt tidsrom, kunne de holdt seg til det. Vertfall siden de som føder på overtid ikke får sine igjen. Det er urettferdig. Håper vi alle føder på termindatoen, Heheh.

Ja dette ødelegger nok kabalen for mange fordi det kommer overraskende. Men strengt tatt burde det ikke være så overraskende, for dette er jo en kjent regel og står også ganske godt beskrevet på NAV sine sider. Under avsnittet "hvor lenge du kan du få foreldrepenger". Men det er klart, det er mye informasjon å lese så det er sikkert mange som ikke får dette med seg - og sikkert mange som ikke har lest alt de burde heller :)
Meg inkludert, hehehehe. Derfor jeg blir så irritert sikkert. Men denne regelen om at man får Persen forskyve kom ifjor, så den er ikke så veldig kjent. De aller fleste av oss som får i år var vel ikke borti den regelen dersom den kom ifjor. Men vi er jo pliktet til å sette oss inn i regelen. Så det er jo ikke noe å gjøre. Kom overraskende på meg siden det ikke har vert slik de andre gangene jeg har født. Men burde jo vite at NAV forandrer støtt og stadig på reglene sine. Far herr får mindre pappakvote enn sist faktisk. Da var det 12 uker til far.

Vi er kjempe heldige i Norge ja. Er vel ingen som har så gode permisjoner som her i landet. Men likevel mener jeg at vi blir straffet. Først blir vi jo på en måte straffet fordi vi må ta ut perm før baby er født. Mor og far har like mange uker, om jeg har lest riktig. Men far får sine 10 uker ilag med baby. Vi får faktisk bare 7 uker ilag med baby. Mindre for de som føder på overtid. Resten er jo fellesperiode. Så om mor og far deler likt blir det mindre tid med babyen for mor. Det syns ikke jeg er helt ok. Ikke det at far ikke skal få sin del om mer til. Men det er jo vi som ammer blant annet. Og i tillegg til at vi MÅ starte Persen før babyen er kommet til verden så skal de jammen meg ta fra oss mer dersom vi føder før. Når vi har fått innvilget permisjon i en gitt tidsrom, kunne de holdt seg til det. Vertfall siden de som føder på overtid ikke får sine igjen. Det er urettferdig. Håper vi alle føder på termindatoen, Heheh.
Mor og far har 10 uker hver, mens mor har tre uker i tillegg som må tas før termin. Så tiden med baby er det samme;-) av mødrekvoten må mor ta 6 uker rett etter fødsel, av helsemessige årsaker, og kan selv bestemme når hun vil da de siste 4, altså fleksibelt uttak. Fellesperioden deles som man vil mellom mor og far:-) så mor har i utgangspunktet 3 uker lenger permisjon, om man føder på termin.

For min del føles det verre å miste tid med baby ved å gå overtid..
Er nå bare slik det er i dette landet og det vi må forholde oss til:-)

Vi får håpe at alle føder på termindato ja:-) da får vi alle ukene vi kan få:-)

Mor og far har 10 uker hver, mens mor har tre uker i tillegg som må tas før termin. Så tiden med baby er det samme;-) av mødrekvoten må mor ta 6 uker rett etter fødsel, av helsemessige årsaker, og kan selv bestemme når hun vil da de siste 4, altså fleksibelt uttak. Fellesperioden deles som man vil mellom mor og far:) så mor har i utgangspunktet 3 uker lenger permisjon, om man føder på termin.

For min del føles det verre å miste tid med baby ved å gå overtid..
Er nå bare slik det er i dette landet og det vi må forholde oss til:)

Vi får håpe at alle føder på termindato ja:) da får vi alle ukene vi kan få:)
Da fikk jeg litt feil info av NAV. Her blir jo jeg å ta ut mest, så er jo ingen problem uansett. Og er jo enig i at det er verte for de som går på overtid. For da er jo mor sin permisjon begynt å løpe. Men ifølge NAV var de 3 ukene før termin medregnet i mor sin kvote. Men da har jeg enten fått feil info eller missforstått litt. Vi må jo være fornøyd uansett egentlig. For de aller fleste andre land har ikke slike rettigheter.

Meg inkludert, hehehehe. Derfor jeg blir så irritert sikkert. Men denne regelen om at man får Persen forskyve kom ifjor, så den er ikke så veldig kjent. De aller fleste av oss som får i år var vel ikke borti den regelen dersom den kom ifjor. Men vi er jo pliktet til å sette oss inn i regelen. Så det er jo ikke noe å gjøre. Kom overraskende på meg siden det ikke har vert slik de andre gangene jeg har født. Men burde jo vite at NAV forandrer støtt og stadig på reglene sine. Far herr får mindre pappakvote enn sist faktisk. Da var det 12 uker til far.

Må bare kommentere om at det ikke er NAV som endrer reglene, men regjeringen. NAV må bare følge hvilke regler regjeringen til enhver tid setter for fedrekvote, permisjon før fødsel etc :-)

Forøvrig er jeg enig i at det som er kjedelig er de som går på overtid. De som føder for tidlig får like mange uker permisjon med baby som de som føder på termin, men de som går på overtid spiser opp av permisjonen sin. Burde vært tillegg der for å sikre like mye tid med baby :-)

Da fikk jeg litt feil info av NAV. Her blir jo jeg å ta ut mest, så er jo ingen problem uansett. Og er jo enig i at det er verte for de som går på overtid. For da er jo mor sin permisjon begynt å løpe. Men ifølge NAV var de 3 ukene før termin medregnet i mor sin kvote. Men da har jeg enten fått feil info eller missforstått litt. Vi må jo være fornøyd uansett egentlig. For de aller fleste andre land har ikke slike rettigheter.
Er det som står på nav sine sider og også det jeg har fått beskjed om fra arbeidsgiver:-)
Ja, sånn tenker jeg og:-) vi er heldige som får muligheten til å vere hjemme med babyen vår så lenge:-)

Sniker fra august 2015 ;)
Tenkte bare å si til dere som er i risikosvangerskap, og som kanskje blir igangsatt....hvis det blir planlagt en igangsatt fødsel kan jordmor/lege/sykehus skrive en attest som endrer termindato til planlagt fødsel-dato. Søk på nytt og send den attesten sammen med terminbekreftelsen. Da slipper man å miste de dagene/ukene hvis man blir igangsatt før.

Forøvrig vil de aller, aller fleste oppleve å få et nytt vedtaksbrev fra nav etter fødsel. Et fåtall føder på termindato, så sluttdato for permisjon blir nesten alltid endret..

Jeg har gått over i 4 svangerskap til nå så jeg drar ikke fordel av dette i alle fall.
Venter nr 5 i august, og går garantert over igjen!

Back
Topp