Ang permisjon! !

Må man skatte av foreldrepengene? Er det å regne som inntekt på lik linje som lønn?..

Pga systemvedlikehold er permisjonsveiledningen ut av drift fra Mandag-Fredag.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Må man skatte av foreldrepengene? Er det å regne som inntekt på lik linje som lønn?..
Jepp det er det samme som lønn ;-)

Mener man kan søke intill 3 måneder før.
Her i min kommune er behandlingstiden 6 uker, men trust me.. NAV = ROT. Ting tar alltid ekstra tid.
Og skal du flytte i perioden du får foreldrepenger, LYKKE TIL. Gikk 6 mnd uten penger fordi en lat saksbehandler fysisk ikke gadd å flytte mappa mi fra sin pult/skuff, til posthylla så det ble sendt videre med B-post. Sikre metoder gitt ;)

Så better safe then sorry, søk tidlig å ha det unna vei.
Er nok ikke like mye rot på Nav kontora, men trur 6 uker før er siste frist lissom for å få den behandla innen den starter, men er får eg svar innen 2 uker som oftest ;-)

Hmm..vi har en kabal vi må få til å gå opp med tanke på permisjon, barnehage og inntekt...Vi har litt for mye utgifter til at det føles komfortabelt å være i permisjon, spesielt med 80%..men har jo helst lyst til å være hjemme til barnehagestart august 2016.. Det skal ikke være lett :b

hmm. så da blir det et dilemma om man vil ha full lønn eller ikke da:/

Ja lurt å se litt på det, selv om det er flere uker ved 80% så lønner det seg mer å ta 100% iforhold til penger. Men er så klart opp til hver familie hva en ønsker og passer best ;-)

Fant denne siden som viser hvor mye forskjell det er på utbetaling

http://m.dinside.no/863894/slik-faar-du-mer-foreldrepenger

Ja lurt å se litt på det, selv om det er flere uker ved 80% så lønner det seg mer å ta 100%. Men er opp til hver familie hva en ønsker ;-)

Fant denne siden som viser hvor mye forskjell det er på utbetaling

http://m.dinside.no/863894/slik-faar-du-mer-foreldrepenger

Vil ha mest mulig med tid men samtidig er spørsmålet om pengene kommer til å strekke til. Det blir vel det som avgjør lengden tenker jeg.

Hmm..vi har en kabal vi må få til å gå opp med tanke på permisjon, barnehage og inntekt...Vi har litt for mye utgifter til at det føles komfortabelt å være i permisjon, spesielt med 80%..men har jo helst lyst til å være hjemme til barnehagestart august 2016.. Det skal ikke være lett :b
Håper dere finner en løsning dere er komfortable med! Ikke lett dette med hva en skal Gjøre når både mamma og pappa perm er over, de er jo ikke året en gang :-/ og kontantstøtta er jo ikke nok til å la en være hjemme fult :-/

Last edited:
Det er absolutt ikke enkelt nei.. Babyen er 46 uker gammel, jeg skal ut i jobb igjen i november - og barnehagene tar ikke barnet inn før august :/ Penger til dagmamma får man heller ikke før barnet er ett år :/ hvis man i det hele tatt finner noen som kan være dagmamma som man er komfortabel med! Familiebarnehage er også vanskelig å få plass hos her vi bor.. Og det som er verst å tenke på er at jeg virkelig ikke kunne tenkt meg å ikke være med babyen min de 8 timene hver dag når han/hun er så liten.. Får høre med jobb etterhvert om det er mulig å ta gradert permisjon, hvis babyen begynner å få gode rutiner på søvn osv så kan jeg jobbe ett par dager i uka hjemmefra (har virkelig verdens beste jobb sånn sett!) :)

Vil ha mest mulig med tid men samtidig er spørsmålet om pengene kommer til å strekke til. Det blir vel det som avgjør lengden tenker jeg.

Ja og det skjønner eg veldig godt at du vil :-) så håper du finner en god løsning som dekker begge deler da:-D

vi er så heldige at her er det alltid en hjemme hver dag, oftest begge.. eg arb på gården her heime, akkurat når det passer meg :-) Jobber heller 5-6 dager på 3-4 timer enn 3 fulle dager pga 6O-70% stilling..og mannen har 60% turnus som kokk. E alltid ferdig kl 15, og arbeider 3 av 4 uker bare 2/ 3 dager, så da er vi begge myye hjemme.
Vi nyter det begge to å være hjemme med jenta :-) tida går så fort når de e små!

Ja og det skjønner eg veldig godt at du vil :-) så håper du finner en god løsning som dekker begge deler da:-D

vi er så heldige at her er det alltid en hjemme hver dag, oftest begge.. eg arb på gården her heime, akkurat når det passer meg :-) Jobber heller 5-6 dager på 3-4 timer enn 3 fulle dager pga 6O-70% stilling..og mannen har 60% turnus som kokk. E alltid ferdig kl 15, og arbeider 3 av 4 uker bare 2/ 3 dager, så da er vi begge myye hjemme.
Vi nyter det begge to å være hjemme med jenta :-) tida går så fort når de e små!

Er ikke sånn hos oss nei. samboeren er somregel hjemme imellom 16-16.30. men jeg jobber på sykehjem så har både dagvakt og kveldsvakt.

Det er absolutt ikke enkelt nei.. Babyen er 46 uker gammel, jeg skal ut i jobb igjen i november - og barnehagene tar ikke barnet inn før august :/ Penger til dagmamma får man heller ikke før barnet er ett år :/ hvis man i det hele tatt finner noen som kan være dagmamma som man er komfortabel med! Familiebarnehage er også vanskelig å få plass hos her vi bor.. Og det som er verst å tenke på er at jeg virkelig ikke kunne tenkt meg å ikke være med babyen min de 8 timene hver dag når han/hun er så liten.. Får høre med jobb etterhvert om det er mulig å ta gradert permisjon, hvis babyen begynner å få gode rutiner på søvn osv så kan jeg jobbe ett par dager i uka hjemmefra (har virkelig verdens beste jobb sånn sett!) :)
Høres bra ut :-) tar de ikke inn barn i januar hos dere? Og ja dagmamma hadde vi og tenkt på nå sist, men vi hadde nok % stilling at det lønna seg p betale ei for at eg skulle jobbe et par timer ekstra.. men så fant vi heller ingen.. hvem skulle det Vært? Kjenner ingen.. så skjønner det kan være litt vanskelig å gi alt ansvaret på en annen :-/
Hjelper kanskje ikke om pappa tar gradert heller? At han e heime et par dager i uka så du får jobba og evt tar et par dager av jobben hjemme?
Ja det med søvnrutiner vet en jo ikke nå åssen blir, men er jo dere so bestemmer rutiner og barn følger de som oftest. Vi er heldige der føler eg :-) så håper det funker på neste mann også ;-)

Er ikke sånn hos oss nei. samboeren er somregel hjemme imellom 16-16.30. men jeg jobber på sykehjem så har både dagvakt og kveldsvakt.

Ja da e det en kabal vettu, spesielt med dagvaktene om dere ikke skal ha bhg for kvelden kan jo mannen ta mini? :-) Kan være vanskelig de første åra med små og jobb men ofte så får de fleste det til å gå bra ;-) litt trøtthet hører med men dere finner nok en løsning skal du se :-)

Nei e vel fåtallet som har det så bra som dette, men mannen går opp til 90% neste sommer.. så da blir det bare arbeid på meg fra kl 15.30 hver dag når min permisjon og hans e over.. litt kjipt men da kommer kontantstøtten bra med så eg ikke trenger å jobbe mer enn 2,5- 3 timer hver dag :-)
Høres lite ut, men stell tar ikke så mange timene, så lenge det ikke er fødsel o.l som e hver 8.uke da blir dagene fort på 4-10 timer uavhengig av stillinga mi :-)

Ja, greit med alle som har så fleksible arbeidsdager- og det har jo egentlig jeg også. Det er bare at arbeidet i perioder er så krevende at det er vanskelig å ha noe annet enn 120% stilling. Jeg var så glad når jeg tenkte ut at han kunne ta gradert så jeg kunne jobbe. I såfall kunne han vært hjemme 2 dager i uka, så kunne jeg jobbet 2 halve dager med befaringer og 2 dager hjemme med kontorarbeid:) godt forslag for min del som får så mye tid med mini, men samtidig så gleder jo samboeren seg til tid med lille og han alene også! Og det er jeg bare glad for :) Kanskje vi ordner det sånn at han får 4 uker hjemme før vi tar ferie sammen (så får han 8 uker fri han og!) også kan han ta resten gradert. Han er litt skeptisk til det han og, men tror jeg skal få overalt han når jeg presenterer regnestykket for han :) han er veldig glad i jobben sin, og ikke minst pengene sine :b

Fikk ikke til å quote, appen tøyser med meg ;)

Ja da e det en kabal vettu, spesielt med dagvaktene om dere ikke skal ha bhg for kvelden kan jo mannen ta mini? :-) Kan være vanskelig de første åra med små og jobb men ofte så får de fleste det til å gå bra ;-) litt trøtthet hører med men dere finner nok en løsning skal du se :-)

Nei e vel fåtallet som har det så bra som dette, men mannen går opp til 90% neste sommer.. så da blir det bare arbeid på meg fra kl 15.30 hver dag når min permisjon og hans e over.. litt kjipt men da kommer kontantstøtten bra med så eg ikke trenger å jobbe mer enn 2,5- 3 timer hver dag :-)
Høres lite ut, men stell tar ikke så mange timene, så lenge det ikke er fødsel o.l som e hver 8.uke da blir dagene fort på 4-10 timer uavhengig av stillinga mi :-)

Barnehagen er åpen til 16 men de er jo fleksible de å,heldigvis:) hvis ikke så årner det seg på et hvis uansett:)

Barnehagen er åpen til 16 men de er jo fleksible de å,heldigvis:) hvis ikke så årner det seg på et hvis uansett:)

Helt sikkert :-D :-)

100% her ellers taper vi myyye på pappapermen. Mini skal i Bhg august 2016.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei;) snakket med nav tidligere i uken. Hun anbefalte meg å søke når jeg var 27 uker. Altså 10 uker før permisjon start. Men jeg bor i bergen så kan være de er litt treigere her enn andre steder:)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg må rekne litt på det. Ganske ugunstig for pappaen å ta permisjon i ti uker i strekk, siden han driver en butikk... vanskelig å finne noen gode erstattere for tre mnd :-/ (men ble veldig glad når jeg ser dere skriver at det er 10 og ikke 14 uker)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Samboeren tenker å ta hver fredag.

Back
Topp