Ang. oppvarmet MME!!!

helen79

Forumet er livet
Hvor lenge kan man ha en flaske oppvarmet MME i sånn termo-beholder før det skal drikkes?

ORIGINAL: fanitulla

på sykehuset fikk vi beskjed om at ferdigblandet mme holdt seg tre dager i kjøleskap og en dag (12-15 timer) utenfor kjøleskap.
og dersom barnet hadde drikki av flaska før den ble "gjemt til senere", så var det bare tre fire timer's holdbarhet på den uansett om den står i kjøleskap eller ikke...

Sa di virkelig det på sykehuset? De som skal ha peil på hygiene?

På pakken så står det "spar aldri rester av mme, til neste måltid".

Jeg har aldri turd å spart på mme/mm. Ferdig blandet det aldri på forhånd.
Brukte termos med vann og hadde med pulver.

På neonatl avd, å så blandet de i et mugge der. Jeg reagerte sterkt på det, og satte i geng en diskusjon på temat, før vi dro.

Det står jo på mme pakkene, at mme skal severes ferskes mulig.

Den i posjons pakker er det jo en spesiell pakkemåte på. Når den kommer i kontakt med luft, så begynner det vel å skje noe. Heter det ikke septisk pakket?

ORIGINAL: helen79

Hvor lenge kan man ha en flaske oppvarmet MME i sånn termo-beholder før det skal drikkes?

anbefaler å ha med varmt vann, og en sånn avent boks(elle rnoe annet med pulver) da slipper man å tenke timer[:D]

ORIGINAL: fanitulla

ORIGINAL: suprAnirac

På neonatl avd, å så blandet de i et mugge der. Jeg reagerte sterkt på det, og satte i geng en diskusjon på temat, før vi dro.

Det står jo på mme pakkene, at mme skal severes ferskes mulig.

Den i posjons pakker er det jo en spesiell pakkemåte på. Når den kommer i kontakt med luft, så begynner det vel å skje noe. Heter det ikke septisk pakket?

der er poenget til barnepleier...
det er ikke luft i pakka, men... Men, når du blander mme i flaske så tar du i vann og pulver, skrur på lokket og rister, sant?
da er det ikke noe "ny" luft som kommer til i flaska. derfor mener de at det går bra...
synes det virker litt høl i hue og litt logisk...
men tror det blir litt som med datostemplinger på matvarer... vi skal ta det litt med en klype salt. seff er det best å blande rett før det skal spises, men går det ikke så dør de ikke av at maten ble blandet for et par timer siden...
tror vi bare må passe på å ikke blande på forhånd hele tiden...

Det er sant. Må man, så må man. Men, alt med måte. [;)]

Jeg har lest (på flaskeposten.org) at ferdigblandet mme kan stå i kjøleskapet i et døgn, men skal ikke stå i romtemperatur i det hele tatt. (men en halvtimes tid vil jeg tro ikke har så å si.) En skal aldri spare på rester; dvs har barnet drukket av mme, så må den ikke varmes opp eller brukes senere.
Grunnen til dette er fordi det utvilkes veldig raskt melkebakterier, og disse bakteriene kan være livfarlige.

Det aller beste er å blande fersk mme til hvert måltid.
Jeg koker opp vann om morgenene, helle halvparten over i en termos, og andre halvparten over i ei flaske til å ha i kjøleskapet. Pulver kan doserers opp i Avent boks.
På den måten går det fort å få fersk, perfekt temperert mme til hvert måltid.[:)]

Her er litt info:
Dette sier [link=http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/morsmelkerstatning_5885]Sosial og helsedirektoratet[/link] om tilberedning og bruk av morsmelkerstatning
  • Når du lager morsmelkerstatning, er det viktig å følge fremgangsmåten på pakken nøye. Bruk korrekt mengde vann og pulver som angitt på pakken. Både for lite og for mye pulver i forhold til vannmengden kan være uheldig for barnet. Bruk alltid måleskjeen som følger med. Fyll måleskjeen løst og stryk av toppen med en kniv.
  • Ikke bruk lunkent vann rett fra springen når du tilbereder morsmelkerstatningen! Det varme vannet kan være forurenset med kjemiske stoffer eller bakterier fra varmtvannsberederen og vannledningene.
  • Bruk friskt, kaldt vann som har rent en stund, kok det opp og avkjøl til passende temperatur, ca. 40 °C, før pulveret has i.
  • For å unngå bakterievekst skal det bare blandes opp morsmelkerstatning for et måltid om gangen.
  • Barnet ditt bestemmer selv antall måltider ved å gi signaler om sult.
  • Det er viktig å gi barnet god kroppskontakt når det spiser, for at det skal bli en positiv opplevelse både for barnet og den voksne.
  • Mengden morsmelkerstatning kan variere fra måltid til måltid.
  • Måltidet er slutt når barnet gir tegn på at det er mett. Ikke prøv å få barnet til å drikke mer, det kan føre til gulping og ubehag for barnet.
  • Kast alltid det som blir igjen av morsmelkerstatningen. Bakterier formerer seg lett i melkerestene

Back
Topp