ang. muslimske barn og bursdager

ORIGINAL: emiliemor

ORIGINAL: *Meya*

min mann er muslim og de feirer bursdager som alle andre, tror det har litt med hvor religiøs man er også [:)]

når det gjelder halal mat så spiser mannen min alt bortsett fra gris, så det også avhenger av hvor religiøs man er[:)] er man veldig religiøs spiser man kun halal.
men prior slakter alle sine høns/kylling halal da, så det er bare å velge prior kylling pølser [:)]
Det siste der er bare tull.

ehhh.. har vært om det på nyhetene hvertfall.. og lest om det i en avis for en god stund siden
Vi sjekket opp i det, og det har ikke rot i virkeligheten. Det er samme slaktemåten, ja, men det er ikke alt som er halal fordet.

Kjenner at alle fremtidige innbydelser fortsetter jeg som før.
" Si ifra OM du kommer"!! Så regner jeg kun med de  jeg får beskjed fra... og kan høre med de, og kun de om det er noe de ikke spiser.

min mann er muslim og de feirer bursdager som alle andre, tror det har litt med hvor religiøs man er også [:)]

når det gjelder halal mat så spiser mannen min alt bortsett fra gris, så det også avhenger av hvor religiøs man er[:)] er man veldig religiøs spiser man kun halal.
men prior slakter alle sine høns/kylling halal da, så det er bare å velge prior kylling pølser [:)]
Det siste der er bare tull.

ehhh.. har vært om det på nyhetene hvertfall.. og lest om det i en avis for en god stund siden
Vi sjekket opp i det, og det har ikke rot i virkeligheten. Det er samme slaktemåten, ja, men det er ikke alt som er halal fordet.

What she said.

Uansett, noen feirer bursdag, noen gjør det ikke.
Noen spiser kjøtt slaktet av muslimer på "muslimsk vis", andre spiser all-slakt så leng det ikke er svin.
Noen spiser ikke gelatin hvis det ikke er av fisk eller vegetarisk, andre spiser så lenge det ikke er av svin, og noen spiser alle former for gelatin.
Noen holder seg unna karminer og div. E-stoffer og sånt, andre legger lite eller ingen vekt på sånt.

Ingen fasit. [8D]

ORIGINAL: TonjeJenta

" Si ifra OM du kommer"!! Så regner jeg kun med de  jeg får beskjed fra... og kan høre med de, og kun de om det er noe de ikke spiser.

Ikke sant?[:)]

Vil ikke tro noen blir fornærmet over å bli invitert i bursdag, enten de vil komme eller ikke.[:-] Og hvis noen virkelig blir det likevel.. ja, da får de jammen bare bli det![:D]

Vi har kylling, halal, og okse osv...Alt man ikke får i bursdagen her er gris ;)

ORIGINAL: Armand

ORIGINAL: TonjeJenta

Ikke sant?[:)]

Vil ikke tro noen blir fornærmet over å bli invitert i bursdag, enten de vil komme eller ikke.[:-] Og hvis noen virkelig blir det likevel.. ja, da får de jammen bare bli det![:D]

Å invitere til en bursdag som koster peng f.eks. og bare forvente at alle som ikke kommer melder avbud... det er å stole LITT for mye på mennesker. Personlig gjør jeg ikke det.....[;)]

Selvfølgelig går barna på bursdagsselskap og vi har feiret våre barn.
Kan ikke tenke meg å nekte barnet mitt å dra på en slik koselig sosial sammenheng.
De gleder seg som bare det når de blir invitert.

seriøst, det har jeg aldri hørt om. Her feires ihvertfall bursdager. Nå blir det nok en stund til vi inviterer til barnebursdag siden vi faktisk ikke har venner som har barn (ett par som venter nå da[:D]) og inviterer ikke fra bhg enda. Men selvfølgelig skal barna feires[8|][:D] Jeg durer jo på med alt jeg er vandt med uansett da siden jeg ikke er født muslim. Klarer ikke å bare kaste av meg alt jeg er vokst opp med [8D](fordiom mange helt sikkert synes at jeg burde det) Men mannen min har ihvertfall aldri nevnt noe om bursdager annet enn at de feirer vi som bare det. hehe[:D][:D]

Jeg tror nok at muslimer er like forskjellige som kristne.

Husker ei gang ei jente som var nesten 16 år som fikk kun gå i bursdagselskap der det kun var jenter til stede. (og selvfølgelig ikke alkohol) Foreldrene var veldig religiøse (kristne).

Men når det kommer til mat så finnes det mer enn pølser. Hva med å kjøpe fjorland pannekaker f.eks? Unger pleier å elske dette. Bare noen minutter i mikroen så er de ferdige.
Ellers når det kommer til mat så regner jeg med at foreldrene sier ifra om det er noe barna ikke skal ha. uansett grunn. Og da kan man jo avtale seg imellom hva man serverer det barnet. Om de tar med noe selv eller om du lager noe annet.

Back
Topp