ang. muslimske barn og bursdager

Travel mamma

Gift med forumet
har hørt rundt omkring at muslimske barn ikke får lov å gå i bursdager, stemmer det? isåfall hvorfor kan de ikke det?

Når det kommer til mat hadde jeg hatt noe klart som ikke er svin , men halal mat er dyrt. ( hører jeg fra muslimske damer på jobben min)
kan barna spise f.eks kyllingpølser?

det har jeg aldri hørt om... er ikke muslim selv, men alle jeg kjenner av muslimer har jo vært på bursdager og da har det altid blitt servert kylling eller kalkun pølser

Mine barn går ikke i bursdager, fordi vi feirer ikke bursdager selv. Det vi feirer er våre to Eid, og da har vi barneselskap med ungene i gata/klassen/barnehagen/whatever.

Dette gjelder ikke alle muslimer, dette er ett valg vi har tatt, fordi vi anser det som imot vår tro å feire bursdager.

ORIGINAL: reidis

det har jeg aldri hørt om... er ikke muslim selv, men alle jeg kjenner av muslimer har jo vært på bursdager og da har det altid blitt servert kylling eller kalkun pølser

har hørt det fra flere at de muslimske barna ikke kommer i selskapene. men hvorfor kan de spise kylling som ikke er halal når de spiser bare halal ellers?

ORIGINAL: Mamma x 3

har hørt det fra flere at de muslimske barna ikke kommer i selskapene. men hvorfor kan de spise kylling som ikke er halal når de spiser bare halal ellers?

det finnes jo hallal pølser

det er jeg klar over men var innom den andre tråden og der står det at så lenge det ikke er svin så kan barnet spise.

*meya* kan jeg å stille et spm?:

Bør man invitere de, og at de heller takker nei?
Altså er det en fornærmelse å bli invitert? Jeg vil ikke fornærme noen verken med å invitere de eller ikke Om vi noen gang skulle komme i den situsajonen

det er jeg klar over men var innom den andre tråden og der står det at så lenge det ikke er svin så kan barnet spise.

aa nei det vet jeg ikke...[&:] 

ORIGINAL: Tinha

Altså er det en fornærmelse å bli invitert? Jeg vil ikke fornærme noen verken med å invitere de eller ikke Om vi noen gang skulle komme i den situsajonen

kan jo invitere da.. det er jo noen som går i bursdager..

ORIGINAL: Tinha

Jeg blir ikke fornærmet over å bli invitert i alle fall! Sier i fra også om at vi ikke kommer.

Nei, det står at NOEN ikke bryr seg om HVA barna spiser så lenge det ikke er svin.. Noen syns altså det er greit at de spiser VANLIG kjøtt (ikke Halal), andre vil ikke at de skal spise noe som ikke er Halal, og noen igjen vil ikke at de skal gå i bursdag i det hele tatt [;)]

min mann er muslim og de feirer bursdager som alle andre, tror det har litt med hvor religiøs man er også [:)]

når det gjelder halal mat så spiser mannen min alt bortsett fra gris, så det også avhenger av hvor religiøs man er[:)] er man veldig religiøs spiser man kun halal.
men prior slakter alle sine høns/kylling halal da, så det er bare å velge prior kylling pølser [:)]

ORIGINAL: emiliemor

min mann er muslim og de feirer bursdager som alle andre, tror det har litt med hvor religiøs man er også [:)]

når det gjelder halal mat så spiser mannen min alt bortsett fra gris, så det også avhenger av hvor religiøs man er[:)] er man veldig religiøs spiser man kun halal.
men prior slakter alle sine høns/kylling halal da, så det er bare å velge prior kylling pølser [:)]
Det siste der er bare tull.

ORIGINAL: *Meya*

Mine barn går ikke i bursdager, fordi vi feirer ikke bursdager selv. Det vi feirer er våre to Eid, og da har vi barneselskap med ungene i gata/klassen/barnehagen/whatever.

Dette gjelder ikke alle muslimer, dette er ett valg vi har tatt, fordi vi anser det som imot vår tro å feire bursdager.

Det viste jeg ikke :) Så flitt at man får vite litt mer! Er jo ikke noe man tenker over , men nå kan man det :)
Takk for at du er så flink å dele slikt Meya! :) Toppers :)

jammen ikke lett å bli klok på dette.. hva gjør man da?inviterer og spør på kortet om barnet spiser halal eller ikke? husker min søster kjørte rundt og lette etter halal pølser og fikk endelig kjøpt det. kostet vel en 40-50 kr for en pakke. Men barnet kom ikke i bursdagen og heller ingen beskjed at hun ikke kom. slitsomt.

Jeg har alltid gått i bursdager, og det kommer mine barn til å gjøre også:) sånn er det med den saken!

min erfaring som lærer i en flerkulturell skole og mamma i en flerkulturell skole har gitt meg er veldig variabelt inntrykk av praksisen angående bursdager.

mange muslimer sender barna i bursdager og inviterer også ofte selv. Når det gjelder jentene skjer det gjerne en endring rundt 9 årsdagen. de slutter da å komme, og å invitere. Gutta fortsetter som før..

Når det gjelder foreldrenes vilje til å melde avbud har jeg sett at muslimske foreldre oftere driter i dette enn norske foreldre. Skrekkeksemplet var i en klasse med 27 elever. 15 muslimske og 12 norske. Foreldrene til en gutt hadde bestilt bowlingbursdag med pizza og ballonger og hele sulamitten. av de 12 norske hadde en jente meldt avbud, og 3 muslimske jenter det samme. I bursdagen kom alle de venta norske barna, men bare 3 av de venta muslimske. Altså 9 bare lot være og si noe enda de visste fra inbydelsen at dette var en bursdag man måtte betale for antall barn som kom....sure penger for de foreldrene, og en skuffelse for gutten som hadde gleda seg sånn!

respektløst!

Føler litt det blir som med sønnen min jeg. Han har laktosei ntoleranse, så da føler jeg det er min oppgave å ta med mat/kake han kan spise eller evt. spørre om det er mat/kake der som han tåler. Jeg synes det er vår oppgave som foreldre og passe på våre egene barn, så bare be de du vil i bursdag også for faktisk de si fra om de må ha halal eller vanlig kyllingpølse.

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: emiliemor

Det siste der er bare tull.

ehhh.. har vært om det på nyhetene hvertfall.. og lest om det i en avis for en god stund siden

Back
Topp