Ang muslimer.. *generelt igjen*

Frøgen*

Glad i forumet
Det har vært mange diskusjoner der inne de siste dagene ang muslimer.

Så da prøver jeg iherdig å få i gang en diskusjon her inne også!![;)]

Ville dere invitert barn med muslimsk bakgrunn i bursdagsselskap eller andre tilstelninger og laget egen halal-mat til de?
Evt så går det visst å servere kylling/kalkun pølser og sånt da.

Jeg har hele tiden ment at jeg syns det blir for mange hensyn og ta, men i dette tilfellet tror jeg faktisk jeg ville "bøyd" meg.
Man skal ikke gjøre forskjell på unger, og heller ikke få de til å føle seg annerledes. Alle blir invitert, og det skal serveres noe
som alle kan spise.

Hva mener dere?[:)]

Hadde glatt servert kylling/kalkun pølser altså![:)]
Og når de blir eldre evt. pizza med kyllingkjøttdeig[;)]

Akkurat med bursdagfeiring og sånn, skal det ALDRI gjøres forskjell på barn![:-]

Men er det bedre å gjøre forskjell på dagligbasis som i barnehagen?

Begynte nemlig å tenke litt jeg[8|]

Ang. i barnehagen så gir jeg egentlig litt f*** i hva de gir ungene[8D]
Er ikke meg som må tilberede dobbelt opp med mat såå[8|]

Nå hørtes jeg veldig uforskammet ut[:-]

ORIGINAL: Rød Sol

Hadde servert det jeg ville servere.. så hadde ikke tatt hensyn til religion.
Allergier derimot, hadde jeg tatt hensyn til.

Men hvis du skulle servert pølser da, kunne du ikke kokt ei ekstra gryte med vann og laga en pakke kyllingpølser?[8|]
Eller hadde du latt den/de ungene sitte og se på de andre spise, eller la være å invitere?[8D]

ORIGINAL: Sooola*

Hadde glatt servert kylling/kalkun pølser altså![:)]
Og når de blir eldre evt. pizza med kyllingkjøttdeig[;)]

Akkurat med bursdagfeiring og sånn, skal det ALDRI gjøres forskjell på barn![:-]

enig!

Jeg hadde gladelig invitert, og prøvd å ordne som best jeg kunne/hadde tid til/kunnskap om/mulighet til. Hadde det ikke vært "godt nok" for foreldre/unger det gjald - allergi, religion, annen overbevisning, etc. - så måtte de ha fiksa mat med selv.

Alle er VELKOMNE, men "trøbler" man så må man nesten hjelpe litt selv også. [:D]

Hilsen ei som har spist lavkarbo leeeeenge, og som stadig blir sett surt på fordi hun har med egne grønnsaksgratenger. Oje. [:)]
Men jeg er da velkommen. Hihi. [:D]

Jeg hadde lett tatt hensyn til livssyn [:)] Hadde en venninne i studietiden som var vegeterianer, eller dvs. hun hadde sin versjon med at hun spiste kylling i allefall. Så da laget jeg alltid maten med kylling når hun var invitert.

Hvis det blir noen blant Julias venner som av en eller annen grunn ikke spiser f.eks. vanlige pølser så er det ikke noe problem for meg å lage to gryter, en med vanlige pølser og en med kyllingpølser. Blir det ekstra dyr allergimat som er vanskelig å oppdrive, ja da spør jeg nok foreldrene om litt hjelp.

ORIGINAL: Frøgen*

Det har vært mange diskusjoner der inne de siste dagene ang muslimer.

Så da prøver jeg iherdig å få i gang en diskusjon her inne også!![;)]

Ville dere invitert barn med muslimsk bakgrunn i bursdagsselskap eller andre tilstelninger og laget egen halal-mat til de?
Evt så går det visst å servere kylling/kalkun pølser og sånt da.
Jeg har hele tiden ment at jeg syns det blir for mange hensyn og ta, men i dette tilfellet tror jeg faktisk jeg ville "bøyd" meg.
Man skal ikke gjøre forskjell på unger, og heller ikke få de til å føle seg annerledes. Alle blir invitert, og det skal serveres noe
som alle kan spise.

Hva mener dere?[:)]

ja til å invitere, nei til å servere halal med mindre de hadde det med hjemmefra... da kunne jeg varmet/laget det her hvis det ikek ble for avansert... pølser kunne jeg varma liksom men ikek laget en helt egen pizza med halal.. da fikk de ta med pizza hjemme fra

Hadde servert det jeg ville servere.. så hadde ikke tatt hensyn til religion.
Allergier derimot, hadde jeg tatt hensyn til.

litt enig og uenig her også... hadde spurt pent foreldre med allergi unger om de kunne fått med noe hjemmefra også kunne jeg helelr betalt for kostnadene slik at jeg slapp å lage dobbelt.. men jeg er så sær at jeg hadde ikek betalt ekstra fordi det gjaldt religion...

Hadde laget mat som alle kunne spise.
Hadde ALDRI servert dem mat som dem ikke kan spise i forhold til religion, det er respektløst!
Man bør ta hensyn til hverandre!!

Er det for at ungene ikke liker den og den maten, ja, da blir det noe annet.

Vi spiser kun kylling pølser og kylling kjøttdeig så for oss hadde det ikke vært noe annerledes enn vanlig
Vi har en i familien som er muslim og jeg lager ikke noe svin akkurat den dagen han kommer på middag
Blir som oftest taco da..med kyllingkjøttdeig...[:D]

På avdelingen til Benedicte er det 99% norsk og 1% polsk, altså en polsk gutt. Så det der hadde jeg ikke tenkt på engang.

men vet er mange muslimer som ikke er såå harde på det med mat, og andre noen..

ORIGINAL: Lotusblomst

Hadde laget mat som alle kunne spise.
Hadde ALDRI servert dem mat som dem ikke kan spise i forhold til religion, det er respektløst!
Man bør ta hensyn til hverandre!!

Er det for at ungene ikke liker den og den maten, ja, da blir det noe annet.

Har du hørt sånt tull.. da er hele samfunnet vårt respektløst da som ikke tilrettelegger for muslimer hvor enn man går.
Det var ikke dette det var snakk om. Og nei, helt enig med deg, vi kan ikke tilrettelegge hele samfunnet.

Når man feirer bursdagsselskap er det ofte ut fra tradisjoner. Hos oss er tradisjoner med wienerpølse, gele/krem/loff, sjokoladekake, brus osv osv.
Det skal vi fortsette med, muslimer eller ikke.
Animalsk fett i gele... halal kjøtt/vanlig kjøtt .. kylling med naturtarm. Hva kan de spise..
Hvor mange problemstillinger og spørsmål skal vi måtte forholde oss til?
Bursdagsselskapet er først og fremst for å feire sitt eget barn.. og maten skal ikke bli kjip/dyr/spesiell eller whatever fordi man er respektløs om man ikke endrer menyen mtp. religion ?!

Tenk på dette:
En stor del muslimer feirer ikke bursdager. Er det da respektløst å be muslimer?
Noen muslimer spiser kun halal kjøtt... (økonomisk utnyttelse forøvrig pga. høy pris)

Vi kan ikke tilrettelegge for ALLE religioner. Vi bor i Norge og har vår kultur. Den trenger vi ikke å endre på.
Kommer en mor til meg derimot og takker ja for invitasjon til bursdag, og nevner at barnet ikke spiser svin..men at kyllingpølser er greit. Da har jeg ingen problemer med å koke noen kyllingpølser.. men DER går grensa [:D]

Jeg mener selfølgelig ikke at du skal organisere og styre masse bare pga ett barn er muslim, men er jo lov å spørre hva de spiser, og kanskje tilrettelegge deretter. Evnt ordne noe enkelt til evnt denne ene muslimen som kommer i selskapet. Er da ikke så fryktelig vanskelig. Helt enig at vi har vår egen kultur og at vi ikke alltid kan tilrettelegge. Men om man ber ett barn i bursdag , bør man også kunne servere det barnet noe det kan spise.
Litt hensyn kan vi da vel ta. Og det er jo helt opp til deg selv om du ønsker å be mennesker med andre religioner også da[;)]

Tenk deg et lite barn på kanskje 5-6 år som er muslim. Blir aldri bedd i bursdag, fordi det blir ekstra arbeid for folk? Svaret sier seg selv! Blir jo akkurat det samme som barn med ulike allergier. Hvordan hadde du reagert om ditt barn var det eneste som ikke ble bedd? [8|] Snakker hypotetisk her altså frøgen, for ser vi er enige i at det er verdt den ekstra jobben.

Etter å ha lest tråden, må jeg si jeg blir litt flau jeg. Jeg er ikke for å legge bort våre egen kultur eller vaner, men det var snakk om små barn her. Men litt hensyn kan vi vel ta? Jeg ser ikke problemet med å ta den lille jobben ekstra jeg altså. Alle barna kan vel spise kyllingpølser eller om det er cøliaki det er snakk om kan vel alle spise boller uten gluten? [8|] Jeg skjønner ikke tankegangen med å ekskludere et barn pga allergi eller religion. [8|]

Når jeg har gjester, lager jeg mat som alle kan spise.
Ingen får gå herfra på tom mage. Om det så blir 20 forskjellige retter.
Har heller ingen problem med å tilberede hallal kjøtt i mitt kjøkken, så lenge jeg slipper å slakte dyret sjæl!

Hvis foreldrene ikke gir beskjed om hva barnet kan spise/ikke spise,så har ikke jeg gjort noe feil hvis jeg serverer den maten jeg har.
Det får absoulutt være foreldrene sitt ansvar.
Men kjenner jeg meg selv rett, ville jeg nok spurt på forhånd[:)]

det er ingen muslimer på avd i bhg så det har ikke vært ett tema..

MEN...

på trinnet/klassen jeg jobber så er det 7 muslimske barn.... og de spiser akkurat lik mat som oss... de hadde til og med smakt på fårikål da trinnet hadde fårikål fest i høst...

Og det er mange muslimer på andre trinn også, men har aldri hørt om at de trenger ekstra behandling pga halal osv, da de er på SFO...

Så har man barn som er muslimer i avd i bhg/skole ville jeg ha spurt forelderne jeg, også tilrettelagt deretter....

Ja er enig i at innvandrere skal integreres i samfunnet på alle mulige måter. Om det er øst europeere, amerikanere, svensker, russere, bosnere, tyrkere, indere osv osv.
Men det betyr ikke at vi skal adoptere religionen Islam inn i vår kultur/ livsstil / privat praksis.
Jeg respekterer alle religioner, enn om det hinduisme, jødedom, kristendom, buddisme osv.
Jeg respekterer Islam og mennesker som tilhører denne religionen.
Men jeg liker ikke alt det ekstreme som dukker opp ifm. denne religionen (og andre religioner forsåvidt).
For meg handler ikke globalisering om religion. Globalisering har jeg ingenting imot.
Men at det stilles flere og flere krav både i samfunnet generelt og privat (i vårt eget hjem) til at vi skal adoptere livsstil som tilhører religionen Islam - det er jeg imot. Hvilke andre religioner stiller slike krav hele tiden.
Dette kan også forårsake konflikter med andre religioner som jeg prøvde å påpeke ift. å servere mat som er "velsignet av Allah".
Jeg ønsker ikke å bidra til slik Islamisering.. og støtte opp under denne ekstremiteten.
At ikke alle behøver å spise halal kjøtt.. eller at noen muslimer spiser svinekjøtt viser jo at Koreanen tolkes forskjellig.. slik som med alle religiøse verk. Derfor som sagt vil jeg ikke være en av de som bidrar til at disse ekstreme handlingene innkorporeres i samfunnet vårt.
Det finnes sekter i Norge.. mye forskjellig rart.. smiths venner, jehovas vitner ol. Jeg forholder meg på samme måte til disse ekstreme religionene. Her er det mye rart.. tenk om vi skulle implementere alle disse religiøse handlingene også i samfunnet vårt på lik linje som vi omfavner Islam.
I Norge får muslimer lov å bygge moskeer.
Reis til Iran/Irak og spør om å få bygge en kirke på egen regning.. hva skjer? Du blir utvist av landet. Så ekstremt er dette.
Jeg har ikke noe i mot moskeer.. selv om jeg ikke er noen fan. Men bønnetårn.. nei takk.
Men om 50 år vet vi alle hvordan samfunnet vårt blir.

Så igjen.. kommer det en unge i selskapet og ikke kan spise det vi serverer... neivel da finner vi en skive med nugatti eller noe annet godt h*n liker..
men ikke pokker at noen får meg til å tilberede mat som hører religionen Islam til!

Veldig bra skrevet!! Det er akkurat dette jeg også tenker.
Syns det skal være like mye gjensidig respekt av religioner og livssyn.

Prøv å innfør kristendom i muslimske land[:D]Du er så blåøyd. Barna kommer hjem fra skolen , og e frustrert på alt som har med læren om religion.[8|]

ORIGINAL: Frøgen*

Ja er enig i at innvandrere skal integreres i samfunnet på alle mulige måter. Om det er øst europeere, amerikanere, svensker, russere, bosnere, tyrkere, indere osv osv.
Men det betyr ikke at vi skal adoptere religionen Islam inn i vår kultur/ livsstil / privat praksis.
Jeg respekterer alle religioner, enn om det hinduisme, jødedom, kristendom, buddisme osv.
Jeg respekterer Islam og mennesker som tilhører denne religionen.
Men jeg liker ikke alt det ekstreme som dukker opp ifm. denne religionen (og andre religioner forsåvidt).
For meg handler ikke globalisering om religion. Globalisering har jeg ingenting imot.
Men at det stilles flere og flere krav både i samfunnet generelt og privat (i vårt eget hjem) til at vi skal adoptere livsstil som tilhører religionen Islam - det er jeg imot. Hvilke andre religioner stiller slike krav hele tiden.
Dette kan også forårsake konflikter med andre religioner som jeg prøvde å påpeke ift. å servere mat som er "velsignet av Allah".
Jeg ønsker ikke å bidra til slik Islamisering.. og støtte opp under denne ekstremiteten.
At ikke alle behøver å spise halal kjøtt.. eller at noen muslimer spiser svinekjøtt viser jo at Koreanen tolkes forskjellig.. slik som med alle religiøse verk. Derfor som sagt vil jeg ikke være en av de som bidrar til at disse ekstreme handlingene innkorporeres i samfunnet vårt.
Det finnes sekter i Norge.. mye forskjellig rart.. smiths venner, jehovas vitner ol. Jeg forholder meg på samme måte til disse ekstreme religionene. Her er det mye rart.. tenk om vi skulle implementere alle disse religiøse handlingene også i samfunnet vårt på lik linje som vi omfavner Islam.
I Norge får muslimer lov å bygge moskeer.
Reis til Iran/Irak og spør om å få bygge en kirke på egen regning.. hva skjer? Du blir utvist av landet. Så ekstremt er dette.
Jeg har ikke noe i mot moskeer.. selv om jeg ikke er noen fan. Men bønnetårn.. nei takk.
Men om 50 år vet vi alle hvordan samfunnet vårt blir.

Så igjen.. kommer det en unge i selskapet og ikke kan spise det vi serverer... neivel da finner vi en skive med nugatti eller noe annet godt h*n liker..
men ikke pokker at noen får meg til å tilberede mat som hører religionen Islam til!

Veldig bra skrevet!! Det er akkurat dette jeg også tenker.
Syns det skal være like mye gjensidig respekt av religioner og livssyn.

Kjempebra, det er som om jeg skulle ha sagt det selv. Jeg har hatt barneselskap med både muslimer og barn med mange ulike typer allergier. Barna som er allergisk kommer alltid med egen mat og kake. Dersom vi hadde bedt en muslim som hadde med seg egen mat ville jeg ikke hatt noe imot det, men jeg stiller meg ikke opp og lager halalkjøtt på mitt eget kjøkken!! Grensa går ved kyllingpølser.

Jeg skjønner at de ikke kan spise kjøtt som ikke er halal på grunn av religion, men de kan ikke forvente at kristne mennesker ønsker å tilberede mat som er velsignet av allah på sitt eget kjøkken??? Jeg tror neppe strenge muslimske familier ville tilberedt vanlig kjøtt til kristne som var på besøk der. Det er nok mange her som ikke er kristne, men selv kommer jeg fra en kristen familie og norge er tross alt et kristent land, så her i gården hadde det vært uaktuelt.

Det er mange diskusjoner om hva som er ekstremiteter , integrering og islamisering. For min del er jeg villig til å strekke meg et godt stykke for at de skal integreres og trives i norge, men jeg synes dette har gått alt for langt. Vi skal ikke strekke oss lengre for dem enn de hadde kommet til å strukket seg for oss dersom situasjonen hadde vært omvendt. Jeg er ikke rasist i det hele tatt, ikke misforstå meg her, men jeg har ganske sterke meninger om snikislamisering og om oppførselen/kravene til ENKELTE av innvandrerne.

Back
Topp