ang mobbing..

Gullamine

Glad i forumet
jeg hadde en samtale med en mor her som har store unger nå og hun har bestandig sagt til sine unger at: Man skal ALDRI begynne å mobbe/slå/osv,men man skal heller ikke stå å ta i mot slag og spark men heller ta igjen...

Hva mener dere???

PS:noen som har sett den vidioen der en gutt hadde blitt mobbet i tre år og plutselig fikk nok og tok tilbake??

jeg vet ikke helt. har så små barn at jeg har ikke den problemstillingen ennå..

men har alltid tenkt at : hvis noen slår mine, så slå tilbake! ikke alltid så lett å komme seg unna, men å stå å være boksepute vil jeg ikke at skal skje.

men hva jeg vil oppfordre barna mine til vet jeg ikke ennå..

har du link til den videoen?

Jeg er så imot at foreldre sier at barna skal ta igjen!!
Og de skal heller ikke stå å ta imot.
Her lærer jeg sønnen min og bruke orda sine og si ifra til en voksen dersom noen andre ikke er snille! Jeg forteller at han får IKKE LOV å ta igjen, men skal heller bruke orda sine. Dette fungerer bra her.

Får helt vondt når jeg hører foreldre sier TA IGJEN!! foreldrene oppfordrer jo til at ungene skal begynne å slåss istedenfor å gripe inn og forklare barna sine at sånn oppførsel er ikke lov.

Jeg er i mot vold, i alle former. Forferdelig trist om sønnen min skulle ha fått juling og blitt mobbet, men å gå til fysisk motangrep er ikke veien å gå. Den videoen på Youtube sier jo ikke noe om mer enn èn situasjon. Se også intervjuene til mobber og mobbeoffer.

ORIGINAL: råsadåsa

jeg vet ikke helt. har så små barn at jeg har ikke den problemstillingen ennå..

men har alltid tenkt at : hvis noen slår mine, så slå tilbake! ikke alltid så lett å komme seg unna, men å stå å være boksepute vil jeg ikke at skal skje.

men hva jeg vil oppfordre barna mine til vet jeg ikke ennå..

har du link til den videoen?

finner den ikke

Etter en stund med mobbing synes jeg det er HELT greit at barna tar igjen. 

ORIGINAL: The real Plug!

Når barna er små, slik som nå, vil jeg heller oppfordre til å si fra til voksne, og gå vekk fra de som plager. Vold løser ingen ting, men dersom de kommer opp i ungdomsskolen og videre, lærerne ikke tar tak og mobberne får styre på som de ønsker selv, så vil jeg faktisk ikke nøle med å be dem ta igjen.. De kan ikke stå alene imot mobberne uten å kunne gjøre noen ting annet enn å "si fra", for erfaringer sier meg at det ikke blir gjort noe uansett..

sign!

Altså, for min del så e det helt klart lov å ta igjen om dem ikke gir sæ! Man må jo for pokker kunne forsvare sæ [8D] Og det å gå til voksne KAN gjøre alt mye verre, og han som blei mobba som tok igjen gjorde mæ glad i hjerterota.

Men kommer til å (prøve) å lære han at man ikke skal slå og klipe og hele pakka, og uansett ka de andre ungan sir så sladre man ikke om man sir i fra om man blir mobba, slått etc..

ORIGINAL: Labambie

Etter en stund med mobbing synes jeg det er HELT greit at barna tar igjen. 

Da jeg gikk i første klasse, fikk jeg juling på veien hjem hver dag en periode. Jeg hadde lært at man ikke skal ta igjen. Helt til jeg fortalte det til pappa. Han ba meg ta igjen. Det holdt med å ta igjen en eneste gang,så var det slutt på det tullet. Vi ble bestevenner istedet[:D] Så jeg er litt for at barna lærer at det er greit å ta igjen når ingenting annet fungerer.

Oppfordrer til å ta kontakt med voksne, snakke gå fra situasjonen. Er ikke alltid voksne tar mobbing på alvor, og det kan gå over lang tid uten noe som helst ingrep eller tiltak.
Når baren er på ung.skole synes jeg att det er greit å ta igjenn om man blir mobbet over lang tid.
Jeg har selv banket mobberen, og angrer ikke et sekund på det. Etter trusler og mobbing i 3år var det rett og slett nok.

Dette vil vel avhenge litt av hvor store de er og variere veldig ut hva hvilken type personlighet de som mobber har, og hvor mange de er, men jeg tenker at dersom man først har FYSISK mobbing på gang, og mobbeofferet tar igjen, så kan jo barnet risikere å bli banket opp enda værre enn i utgangspunktet.

Det KAN jo skje at mobberen plutselig fatter at denne ungen ikke lar seg bølles, og at en neve i kjeften kan få stopp på det hele, men jeg er mer redd for konsekvensene dersom det IKKE stopper.
Jeg opplevde det selv, at da jeg tok igjen så ble det værre.
For ikke å snakke om at da mente lærerene at jeg ikke var noe bedre enn de som mobbet meg.
Selv om lærerene faktisk selv hadde sagt en av gangene jeg kom å fortalte at de plaget meg at herregud, du må jo ta igjen så de ser at du ikke bare tar imot.

Yeah right.

Mobbing bør uansett løses uten vold.

Back
Topp