ang melk?

Mariemor1

Elsker forumet
er det mange som ikke kan amme? og er dette arvelig?
er veldig redd for at jeg ikke kan amme når jeg får barn.. mamma kunne ikke det p.g.a. for lite melk..
vil så gjerne amme[8|]
 
Er usikker på om det er arvelig, men mamma ammet ingen av oss 4 jentene, nå har 3 av oss fått barn og ingen av oss fikk til ammingen noe særlig, en ammet i 2 mnd, en 2 uker og jeg i 5 dager. Grunnen til at jeg ikke ammet var fordi Benjamin ikke ville ta puppen, han bare skrek da han ble lagt til.
Skjønner godt at du tenker på dette, håper virkelig du får ammet [:)]
 
takk for svar..
 
I utgangspunktet kan jo alle amme, men det er helt sikkert unntak.
Når det gjelder mødrene våre så var mange av dem nybakte mødre mens (eller ikke så lenge etter at holdningene hos dem og helsepersonellet de var i kontakt med var endret) ammeregimet var annerledes enn nå: mange av dem fikk beskjed om å amme kun på ett bryst til hvert måltid, og la det gå 4 timer mellom hvert måltid - det blir 8 timer mellom hver gang brystet ble tømt, og det sier deg sikkert ingenting når du ikke har ammet selv. Men la oss si det sånn at brystet føles smekkfullt lenge før det har gått 8 timer :-)

Så sjansen for at du kan amme og har nok melk selv om mora di ikke hadde det er veldig stor. Du kommer til å få en million tips (spesielt dersom du har problemer....) om ulike teknikker og hva du skal gjøre og slikt, både før og etter fødselen. Prøv først det du synes virker fornuftig, dersom det ikke funker kan du prøve det du synes høres snålt eller komplisert eller vanskelig ut. Spesielt nøye kan du lytte til hjelp og tips du får på barsel og deretter til det ammepoliklinikk sier.

Det viktigste er å lytte til kroppen, barnet og deg selv. Legg til ungen ofte, særlig i starten, det øker melkeproduksjonen. ungen har dessuten veldig liten mage i starten og må fylle den opp jevnlig. Etterhvert vokser magesekken og kan tankes opp sjeldnere, og med litt flaks har melkeproduksjonen økt i takt med dette slik at du har lite melk bare mens magen er liten og nok melk til å fylle den etterhvert.

Selv fikk jeg et barn som ikke ville ha pupp. Hun var stor og sterk, men ville bare ikke ha puppen - snudde seg bort når vi prøvde gi henne den. Etter to dager på barsel begynte jeg å pumpe, og ga pumpemelk med litt morsmelkerstatningstillegg i 12 uker. DA tok hun *plutselig* puppen lell, og da var det jo masse melk der. Etter noen uker der hun lærte å die skikkelig er hun (egentlig) fullammet via puppen (jeg sier "egentlig" fordi jeg har begynt å jobbe, så hun får flaske med morsmelk hjemme og erstatning når hun og pappan er på tur). Så om du nå skulle være uheldig og ha lite melk eller en unge som ikke vil die, ikke gi opp :)

Men ta ikke sorgene på forskudd. For de fleste går ammingen bra - men jeg tror også at de FLESTE sliter en del i starten, i noen uker eller et par måneder. Ikke nok melk, unge som ikke vil die skikkelig, i tillegg til plager som trøske og brystbetennelse. Sånne problemer er nok større enn det helsepersonellet vil fortelle oss på forhånd, men siden du alt har begynt bekymre deg er det kanskje like greitt å fortelle deg sannheten også :) (Jeg tror jeg ville vært mindre frustrert om jeg hadde visst hvor vanlig det var å ha problemer på forhånd iallfall.)

Og UANSETT hvordan det går med ammingen: hver eneste dag du har gitt litt morsmelk hjelper. Om du så bare har nok melk til ett måltid om dagen i ei uke - det er kjempebra! Morsmelk er bra uansett om det er i en dag, en uke, 4 måneder eller i årevis :) Det er ikke sånn at dersom du ikke kan fullamme så er det ingen vits i.
 
Min mor ammet ikke fordi hun ikke hadde melk.
Jeg ammer som bare det, men var bekymret i begynnelsen.

Prøv å ikke stress, det gjør visst ikke tingene noe bedre..

Det går sikkert bra [:)]
 
Det er veldig få som ikke kan amme av fysiske årsaker. Min mor fikk også beskjed om at hun hadde for lite melk til meg. Før praktisertes ikke selvregulering, men mødrene fikk babyen til mating hver 4 time. Slik blir det dårlig melkeproduksjon av. Anbefaler amme ABC av Gro Nylander.Greide takket være å ha lest den å fullamme i 6 mnd.Har et eldre barn som jeg kun greide fullamme 1 uke.Løp å kjøp! (Eller lån den på biblioteket.)
 
Back
Topp