ang mat

Solskin86

Andre møte med forumet

Hei!

Jeg lurer bare på hvilken mat dere holder dere unna nå som dere er gravid? Husker fra sist at jeg ikke spiste noe slags spekemat, verken fårepølse eller spekemør, spekeskinke, osv. heller ikke skalldyr. Men merker det er vanskeligere denne gangen enn sist. å da har det bare gått et par uker:p sist levde jeg med ost & skinke på brødskiva i 8 mnd! vart dritt leeeeeeiii!!! 

Hvordan skal dette ende??emoticon

tror du kan spise alt uteom spekemat, noen typer fisk og mugg ost og alt som ikke er pastuiret eller hva det heter.
Men det når det gjelder kjøttpålegg bør den spises opp i løpet av 3 dager, har jeg hørt.
Ellers kan du egentlig spise alt tror jeg, men med måte, og være forsiktig med holdbarhets dato

Det blir om å gjøre å føde før 17 mai så vi får fenalår til rømmegrøten

Står så mye forskjellig rundt omkring ift mat ...
Hvordan er det med sushi og røkt laksepålegg?

Jeg har en enkel regel når det gjelder kjøtt, fisk og fugl:

Alt skal være godt kokt eller gjennomstekt.

Det utelukker altså både spekekjøtt og -pølse (husk at salami er spekepølse, da...), sushi, røke-, grave-, og nedlagt fisk. Syns det er veldig greit å forholde seg til:) Det fins jo så mye annet godt:)

Ellers holder jeg meg unna upasteuriserte oster, kunstig søtstoff (obs obs light-brus! Ikke bra...) og innlandsfisk over 1 kg.

Og ellers skal jo maten være innenfor holdbarhetsdato...

Jeg mener Sushi og røkt laks skal være greit så lenge det er ferskt.

Sjekk Gravid-folderen til helsedirektoratet. Du kan laste den ned herfra:
http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Der står hva du kan gjøre/ikke gjøre og spise/ikke spise. Den er ihvertfall min bibel nå om dagen.. :)

Tror nok dette med mat et veldig hausa opp. Jeg spiste så mye spekemat sist svangerskap atte fy. Du holder deg unna den store spekematen, men stort sett alt som er ferdig pakka i butikk er det bare å spise vil nå jeg si.

Det er selvfølgelig mange forskjellige meninger rundt dette, men også mange nye,merkelige meninger vi ikke hadde ang mat i svangerskapet for f.eks 20 år siden. Det gikk bra da,så da går det hvertfall bra nå

Usynlig skrev:
Tror nok dette med mat et veldig hausa opp. Jeg spiste så mye spekemat sist svangerskap atte fy. Du holder deg unna den store spekematen, men stort sett alt som er ferdig pakka i butikk er det bare å spise vil nå jeg si.

Det er selvfølgelig mange forskjellige meninger rundt dette, men også mange nye,merkelige meninger vi ikke hadde ang mat i svangerskapet for f.eks 20 år siden. Det gikk bra da,så da går det hvertfall bra nå

jeg kjenner ei som mista og antagelig var det spekematen som var skylda... Vel og merke spekemat kjøpt i sverige, men for det...Så hun vil nok ikke si det samme som deg... Jeg er ikke hysterisk i det heletatt jeg, men spekemat tar jeg ikke sjansen på når myndighetene anbefaler oss å holde oss unna det. Som regel går det bra... Men som regel er ikke godt nok for meg.

Å si at ting har gått bra for enkelte tidligere er vel ikke god nok grunn til å gjøre det? Blir som å si at du trenger ikke ha på setebelte i bilen, for det var det jo ingen som brukte før i tida, og det gikk nå bra med våre besteforeldre...

Uansett, det finnes mye forskning på hva slags mat som ikke er bra for gravide, og det dreier seg i hovedsak om hvor det er en viss sannsynlighet for toksoplasmose og listeria, som i verste fall innebærer fare for medfødte skader eller spontanabort. http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Jeg tenker at det er en ting hva du selv ønsker å gjøre og spise, men jeg ville vært mer forsiktig med å komme med synspunkter om at rådene fra mattilsynet og folkehelseinstituttet er bare meninger. Tilsvarende råd gis for øvrig i andre vestlige land, se f eks http://www.choosemyplate.gov/mypyramidmoms/food_safety_listeriosis.html fra USA.

sakkosekk skrev:

Usynlig skrev:

jeg kjenner ei som mista og antagelig var det spekematen som var skylda... Vel og merke spekemat kjøpt i sverige, men for det...Så hun vil nok ikke si det samme som deg... Jeg er ikke hysterisk i det heletatt jeg, men spekemat tar jeg ikke sjansen på når myndighetene anbefaler oss å holde oss unna det. Som regel går det bra... Men som regel er ikke godt nok for meg.

Tror man skal være forsiktig med å si at det var spekematen son var skylda til at venninnen din mista. Det er veldig mange som mister, jeg har selv mistet to ganger i uke 12 og 13, men kan ikke ha falt meg inn og skylde på maten jeg har spist.
Umulig å si hvorfor man mister spiren sin.
Men når det er sagt, så er det selvfølgelig greit å være forsiktig med hva man spiser, iallefall til et visst nivå.
Hvis du følger rådene som ligger på http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ så burde du være sikker. Jeg må innrømme at jeg har smakt både spekemat og røkelaks, men prøver å spise det ferskest mulig og ikke så mye av det.

Back
Topp