Vi har vært veldig i tvil om hva vi skulle gjøre vi også, her har innsovning foregått ved puppen, og veldig sent på kvelden. Utsatte stadig å prøve å lære henne å sovne av seg selv (selv om jeg har lest at 4-5 månedersalderen er det beste tidspunktet), for vi takler heller ikke særlig bra at prinsessen gråter... Men i og med at hun sovnet så sent, og dermed ble veldig overtrøtt ble det til at vi prøvde likevel, for hun har det jo ikke godt når hun er så trøtt i time etter time heller.
Det første (halvhjertede) forsøket var en metode hvor man skulle gå inn og roe barnet dersom det gråt og holde seg på soverommet til det sovnet, men hun ble jo bare mer og mer hysterisk, fikk ikke roet henne i det hele tatt, og det endte med at jeg tok henne opp... Da lærte hun vel at "bare jeg skriker lenge nok, så blir jeg tatt opp!"
Da vi bestemte oss for å prøve igjen forsøkte vi metoden hvor man legger barnet våkent, og går inn til barnet hvert 5. minutt (dersom det gråter) og pakker dynen godt rundt barnet og sier noe sånt som: "Nå er det natt, om natten sover man" og stryker litt over hodet e.l. Deretter går man ut igjen og venter 5 minutter. Første kvelden var det forferdelig! [:(]Hun hylte og skrek og det varte i en time og et kvarter. Kvelden etter hørte jeg imidlertid at det ikke var ordentlig gråt, det var mere rop om oppmerksomhet. Og hun sovnet etter 3 kvarter. Så gikk tiden nedover til 20 min., men så ble det litt kluss fordi vi begynte å legge henne tidligere enn vanlig fordi hun var så tydelig trøtt, men hun protesterte selvsagt på det - det var jo til og med lyst ute (kl 2000), så da (i går) var vi oppe i en halvtime igjen, 20 min. i dag. Blir spennende å se hvordan det går de neste to dagene, men vi har bestemt oss for å holde tidspunktet fast frem til metoden "sitter". Det rare er at hun sover like lenge på morgenen uansett når hun sovner (får siste pupp) om kvelden, og hun sover MINST like mye på dagen, nesten mere. Det er nesten så man skulle tro at hun nå begynner å ta igjen tapt søvn fra de første månedene!
Jeg synes du skulle prøve å lære han og sovne av seg selv jeg, det var som sagt tøft første kvelden, men det går mye bedre etterhvert, barnet skjønner mye mer enn man tror... Jeg kviet meg veldig, men jeg tror jenta vår er i ferd med å få det mye bedre, situasjonen var ikke god for henne heller.