Ang legging...

Gumle

Glad i forumet
Åssen gjør dere det når barnet skal legge seg for kvelden??
Tobias tar ikke sutt,så hvis han ikke er sulten når han skal legge seg må jeg gå med han til han sovner.
Begynner å bli ganske tungt[;)]
Må få vekk denne uvanen....må nok være sterk og prøve å la han sovne av seg selv snart...men får så vondt av han når han blir hysterisk..
Tar gjerne imot råd[:)]

hær har oliver måtte sovne av sæ sjøl helt fra starten av..å jør fortsatt d..kan ligge litt i senga å tulle, men sovner av sæ sjøl etterhvert...
har ikke nån gode råd til dæ, eneste at du burde sikkert innføre litt strengere rutiner nu siden han bynne jo å bli stor å dæm sjønne fort..
hvis han ikke tar sutta, kan du ikke prøve me koseklut eller bamse eller no? oliver bruke sutta, men e plutseli blidd avhengi av koseklut å den ska jærne ligge i ansikte over næsen.. [:D]

Heia. [:)]

Tenkte på viss du fortsatt ammer, så kunne du jo kanskje prøve å sitte på en stol ved sengen hans å gi han litt pupp, eller gi d siste måltide på flaske. Eller at du faktisk bare sitter ved siden av sengen hans så han ser deg og føler seg trygg. Sjøl så sitte jeg ved siden av viss an ikke vil sovne og holder hånden over skinnet så han føler seg trygg. Jeg er litt hønemor så an får ikke grine lenge før jeg står ved sengen, men prøver på at når an er lakt for kvelden så får an ikke komme opp igjen. Med han mellomste gutten min pleide jeg sitte ved siden av sengen og snakke i tlf då pleide an å sovne. Håper ihvertfall det ordner seg og lykke til[;)]

Vi har vært veldig i tvil om hva vi skulle gjøre vi også, her har innsovning foregått ved puppen, og veldig sent på kvelden. Utsatte stadig å prøve å lære henne å sovne av seg selv (selv om jeg har lest at 4-5 månedersalderen er det beste tidspunktet), for vi takler heller ikke særlig bra at prinsessen gråter... Men i og med at hun sovnet så sent, og dermed ble veldig overtrøtt ble det til at vi prøvde likevel, for hun har det jo ikke godt når hun er så trøtt i time etter time heller.

Det første (halvhjertede) forsøket var en metode hvor man skulle gå inn og roe barnet dersom det gråt og holde seg på soverommet til det sovnet, men hun ble jo bare mer og mer hysterisk, fikk ikke roet henne i det hele tatt, og det endte med at jeg tok henne opp... Da lærte hun vel at "bare jeg skriker lenge nok, så blir jeg tatt opp!"

Da vi bestemte oss for å prøve igjen forsøkte vi metoden hvor man legger barnet våkent, og går inn til barnet hvert 5. minutt (dersom det gråter) og pakker dynen godt rundt barnet og sier noe sånt som: "Nå er det natt, om natten sover man" og stryker litt over hodet e.l. Deretter går man ut igjen og venter 5 minutter. Første kvelden var det forferdelig! [:(]Hun hylte og skrek og det varte i en time og et kvarter. Kvelden etter hørte jeg imidlertid at det ikke var ordentlig gråt, det var mere rop om oppmerksomhet. Og hun sovnet etter 3 kvarter. Så gikk tiden nedover til 20 min., men så ble det litt kluss fordi vi begynte å legge henne tidligere enn vanlig fordi hun var så tydelig trøtt, men hun protesterte selvsagt på det - det var jo til og med lyst ute (kl 2000), så da (i går) var vi oppe i en halvtime igjen, 20 min. i dag. Blir spennende å se hvordan det går de neste to dagene, men vi har bestemt oss for å holde tidspunktet fast frem til metoden "sitter". Det rare er at hun sover like lenge på morgenen uansett når hun sovner (får siste pupp) om kvelden, og hun sover MINST like mye på dagen, nesten mere. Det er nesten så man skulle tro at hun nå begynner å ta igjen tapt søvn fra de første månedene!

Jeg synes du skulle prøve å lære han og sovne av seg selv jeg, det var som sagt tøft første kvelden, men det går mye bedre etterhvert, barnet skjønner mye mer enn man tror... Jeg kviet meg veldig, men jeg tror jenta vår er i ferd med å få det mye bedre, situasjonen var ikke god for henne heller.

Jenta mi har lagt seg i egen seng fra dag 1. Jeg har bare lagt henne der, og gått, så har hun sovnet innen 15 min ca. Hun er kjempeflink. Legger seg kl 21. Hvis du gir grøt, så gi den en god stund før bebisen ska lalle, så han ikke blir så stappmett.

han sovner som regel i senga si eller i vår, med smokk og Ole Brum bamse som spiller. Han er AVHENGI av den bamsen! hihi

du vet vel godt selv hva du er nødt til å gjøre tenker jeg...blir bare værre den uvanen til større de blir...dere får ta leggingen som en nattevakt og la han sovne selv.gå inn hvert 5 min og vis at du er der , eller sett deg på en stol ved senga hans uten å se på han.sitt der til han sovner.han er sikkert bare frustrert for at han ikke blir lullet i søvn lenger. tror ikke det tar mange dagene før du er i boks.bare pass på som sagt at han er god og mett før han legges så det slipper å plage han..
lykke til!

Takker for råd og innspill..[:)]
tenker vi skal prøve så fort han blitt frisk( har vært forkjøla ei beite)..
Blir kveldene bedre for oss alle til slutt..

prøv tipset som glad 70 ga deg det samme har vi gjort og det funker bare man er tolmodig. datteren vår sovner av seg selv nå etter masse dulling og skrik på kvelden. bare gå inn hvert 5 min og bre over han igjen og si at nå skal han sove for det er natt.stryk han forsiktig eller hold han i hånden. så kan du legge en t - skjorte fra deg eller noe så han kjenner lukten fra deg det hjelper veldig her hos oss, hun ligger med den opp i nesa og holder i den[:)]

Ikveld prøvde vi ut metoden og legge han i senga og la han sovne av seg selv..vi gjorde på samme måte som glad70 og det FUNKET[:)][:)]
Var veldig tøft når det sto på og han gråt i 55 min,men plutselig sovnet han.
Og jeg er en veldig stolt mor[;)].

Emma ble bysset i søvn frem til hun var 5 måneder. Det tok lengre og lengre tid før hun sovnet, ble ofte gående i 2-3 timer og prøve å få henne til å sove. Til slutt orket jeg ikke mer, så vi var nødt til å prøve noe annet. Vi synes det var forferdelig å skulle la henne ligge og gråte, men da vi først prøvde det gikk det veldig fint. Det var ille den første dagen, men hun sovnet i løpet av en halvtime, og det virker som om hun har det mye bedre. Nå legges hun klokka 7 hver dag, og sovner i løpet av få minutter.

ORIGINAL: Gumle

Ikveld prøvde vi ut metoden og legge han i senga og la han sovne av seg selv..vi gjorde på samme måte som glad70 og det FUNKET[:)][:)]
Var veldig tøft når det sto på og han gråt i 55 min,men plutselig sovnet han.
Og jeg er en veldig stolt mor[;)].

Gratulerer! Han kommer sikkert til å sovne raskere i kveld. Vi har holdt fast på klokkeslettet fire kvelder på rad nå, og jenta vår sovnet etter ca. 7 minutter i går - uten å gråte i det hele tatt! Deilig! Kan jo være at vi får noen "opp- og nedturer" fortsatt, men jeg er sikker på at det kommer til å gå bra. I natt sov hun forresten til kl 0740 (fra kl 2000), det er nesten 12 timer det, og ny rekord igjen (og aldri har jeg vel hatt mere brystspreng heller...) Hun pleier å våkne i 6-7 tiden. Hmm, plutselig er det jeg som har den snille, greie, enkle babyen liksom - kan ikke si annet enn at det er deilig!

I går kveld var det 3 natta han ble lagt og brukte bare 25 min.Var ikke den hylinga,eller huging om oppmerksomhet[;)]
Vi ble utrolig lette da det gikk såpass greit..Så sov han til 3.30,spiste litt og sov til halv 8...
Beste natta på lenge lenge...[:D]

ORIGINAL: Gumle

I går kveld var det 3 natta han ble lagt og brukte bare 25 min.Var ikke den hylinga,eller huging om oppmerksomhet[;)]
Vi ble utrolig lette da det gikk såpass greit..Så sov han til 3.30,spiste litt og sov til halv 8...
Beste natta på lenge lenge...[:D]

Da går det rette veien skal du se! De tre siste kveldene (4., 5. og 6. natta) har jenta vår sovnet på 5-10 minutter. Gråter gjerne litt, men noen ganger tror jeg hun egentlig har sovnet selv om hun gråter (hun har i hvertfall øynene igjen...). Men innen 10 minutter er det altså helt stille!

Back
Topp