Ingen barn under 1 år stikker fingeren i halsen for å spy..det kan du være enig i?
Nei hun er ikke Ferber, men hun er talskvinne for han og sier masse rart:
"Hei Karin! Min sønn på 5 mnd. sovner bare ved brystet. Han sover i min seng og får mat hver 2-3. time. Målet er at han skal sovne i egen seng på eget rom. Vi vil legge han kl 19. OG, ikke minst, jeg ønsker å avvenne han med nattmåltidene. Han er en frisk gutt. Jeg har prøvd å gi han grøt, men det vil han ikke ha enda. Er han gammel nok til å gå gjennom Ferbers metode? Vi brukte metoden på vår 1. sønn, og da fikk vi hjelp av deg.
Trine Haugaard, Oslo
Karin Naphaug Hei Trine! Han ligger akkurat i grenseland for Ferber-metoden. Men, dere må jo begynne et sted. Og det første må være at du ikke lar ham få lov til å sovne ved brystet. Etter at barnet har ammet ferdig, gir du barnet til far, som går og legger barnet i våken tilstand.
Jeg har en datter på 1 1/2 år som svært sjelden sover hele natten igjennom (kanskje én natt pr.mnd). Hun er ikke vanskelig å legge, og hun sovner greit, men våkner alltid én eller flere ganger i løpet av natten. Skal vi bare la henne skrike når hun våkner, eller skal vi trøste henne/ta henne opp?
Gunnar Mellemsæther, Kristiansund
Karin Naphaug Kutt ned på "servicen". Barnet vet ikke hva klokka. Det aner de ikke når de våkner midt på natten. Så det er foreldrene som må lære barna rutinene. Igjen, Ferber-metoden kan brukes opp til barnet er ca. halvannet år.
Jeg har en gutt på 6 mnd som jeg gjerne vil vende av med å spise om natten. Hva er beste metode? Jeg er oppe 2-3 ganger hver natt for å gi ham mat, men han er ellers svært rolig. Jeg gir ham grøt før han legger seg, og har også begynt med noe annen mat på dagtid.
Hanne, Oslo
Karin Naphaug Legg barnet på eget rom. Bruk Ferber-metoden, og la far ta seg av barnet når det våkner om natten, for da lukter det ikke pupp.