ang legging, hoster til hun spyr

Rønni

Glad i forumet
Har ei snuppa på 5 mnd så nekte å legga seg, var kjempe flink før.. men nå er det et sant h******[:(]
Me tar kveldstelle og legga hu i snegå mens me stryke og synge til hu.. men hu HYL skrike tar na opp å trøste før me legga na igjen men då fortsette hu me å hyla til hu hoste så spryr hu! Hu VETT at me tar na opp når hu gulpe.. sånn har me hatt d leenge.. andre så har d sånn??

trenge tips t ka me kan jer ja!

takk for at du leste[:)]

sånn var nr 3 i rekka her..hylte til ho kasta opp. og vi var rimelig fortvila.
ringte helsesøster og hun hadde selv hatt ei datter som holdt på sånn.
sa at et dreide seg om grensesetting og det å tøye grenser. blei råda til å ta ungen ut av senga.trekke om i full fart og legge barnet tilbake. uten no mere dall..
og da ga hun seg rimelig kjapt. kunne kjapt bli 3-5 skift hver kveld..men det var verdt det.
min var rundt 7mnd på den tiden om jeg ikke husker feil..

Ha et håndkle i senga, da kan du bare skifte håndkle, ikke laken osv. Et myykt håndkle da [:)]
Ha også todelt pysj så er det lettere å skifte den også.

Men, tenk på at hun KAN være tett også. (I luftveiene altså) Mini her holdt på sånn lenge, fikk konstantert astma og så lenge han får regelmessige medisiner så skjer aldri det der.

Huff... Ta henne opp og finn en annen metode! Hun er for liten til å ligge å skrike og iallefall til hun spyr!

ORIGINAL: Rønni

Har ei snuppa på 5 mnd så nekte å legga seg, var kjempe flink før.. men nå er det et sant h******[:(]
Me tar kveldstelle og legga hu i snegå mens me stryke og synge til hu.. men hu HYL skrike tar na opp å trøste før me legga na igjen men då fortsette hu me å hyla til hu hoste så spryr hu! Hu VETT at me tar na opp når hu gulpe.. sånn har me hatt d leenge.. andre så har d sånn??

trenge tips t ka me kan jer ja!

takk for at du leste[:)]

du tror hun gulper fordi hun vet dere tar henne opp?
jeg ville tatt henne opp lenge før hun både hylte, gulpet og hostet. hva med å la henne sovne inntil dere, til hun er blitt trygg nok igjen til å sove alene?

ORIGINAL: Lillamumitrollet

hun er kanskje overtrøtt og har endret søvnmønsteret..
Min hylte også til han kastet opp så jeg kunne aldri la han ligge lenge og skrike.

Prøv og legg henne tidligere, kanskje det hjelper på??

ORIGINAL: Linemor7

Ha et håndkle i senga, da kan du bare skifte håndkle, ikke laken osv. Et myykt håndkle da [:)]

Men, tenk på at hun KAN være tett også. (I luftveiene altså) Mini her holdt på sånn lenge, fikk konstantert astma og så lenge han får regelmessige medisiner så skjer aldri det der.

Signerer denne. Min holdte også på slik, tok en tur til legen.. Var full av bronkitt[&o] Hadde slike "hosteanfall" på kvelden og natta, hosta så han spydde.

Men kan jo gått være grensesettning ja, men er ikke 5 mnd litt lite for at hun skal "oppføre" seg slik? Tenkte det var mer 7++ når de begynner slik..

En søvnekspert fortalte følgende:

Hun hadde besøkt een familie der barnet alltid kastet opp rett etter foreldrene gikk ut av soverommet. Foreldrene gikk selvsagt inn til barnet for å tørke opp, roe det ned osv.

Denne dagen gjemte søvneksperten seg i klesskapet for å observere hva som faktisk skjedde da foreldrene gikk. Det hun så var at straks foreldrene gikk ut, stakk barnet en finger i halsen og kastet opp. Det som nå skulle skje, hadde aldri barnet forventet; søvneksperten stakk hodet ut av klesskapet og hilste til barnet. Siden den dag har barnet aldri noen sinne stukket fingeren i halsen igjen hehe[:D]

Anyway, søvneksperten fortalte familien at barnet kastet opp med vilje for at de da visste at foreldrene straks ville springe tilbake til sengen. Hun anbefalte foreldre som opplever dette å ikke gå inn igjen før barnet har sovnet (for å tørke opp osv. høres brutalt ut, men det må til en gang). Da vil barnet slutte med dette (oppnår ikke det den hadde håpet på)

Nå tviler jeg på at dette barnet var så lite som 5 mnd, men du kan jo huske dette rådet til senere tider, om du da også sliter med et barn som spyr (og da for å få oppmerksomhet)

ORIGINAL: 1storog1imagen

ORIGINAL: Linemor7

Signerer denne. Min holdte også på slik, tok en tur til legen.. Var full av bronkitt[&o] Hadde slike "hosteanfall" på kvelden og natta, hosta så han spydde.

Men kan jo gått være grensesettning ja, men er ikke 5 mnd litt lite for at hun skal "oppføre" seg slik? Tenkte det var mer 7++ når de begynner slik..

Faktisk endel eldre før de begynner bli "utspekulerte"...

Hvis hun gråter og hoster til hun spyr så er det ikke på trass for at hun ikke vil sove, da er det jo fordi noe er galt??

jeg hadde aldri klart å høre barnet mitt skrike så hysterisk at det tilslutt spyr... når barnet er så lite så er det ingen kamp dere skal vinne, dere skal følge barnets behov og dette barnet har tydeligvis lært seg at senga er noe negativt siden dere gjør det på denne måten. ikke rart om barnet protesterer på senga når det blir etterlatt der for å skrike til det spyr kveld etter kveld.

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

jeg hadde aldri klart å høre barnet mitt skrike så hysterisk at det tilslutt spyr... når barnet er så lite så er det ingen kamp dere skal vinne, dere skal følge barnets behov og dette barnet har tydeligvis lært seg at senga er noe negativt siden dere gjør det på denne måten. ikke rart om barnet protesterer på senga når det blir etterlatt der for å skrike til det spyr kveld etter kveld.

Huff, nå gråter mammahjertet mitt.. Men sant så sant...

Hun har ikke skrevet at de etterlater henne der. Hun skriver at de tar henne opp og legger henne ned.

ORIGINAL: Juliette

Hun hadde besøkt een familie der barnet alltid kastet opp rett etter foreldrene gikk ut av soverommet. Foreldrene gikk selvsagt inn til barnet for å tørke opp, roe det ned osv.

Denne dagen gjemte søvneksperten seg i klesskapet for å observere hva som faktisk skjedde da foreldrene gikk. Det hun så var at straks foreldrene gikk ut, stakk barnet en finger i halsen og kastet opp. Det som nå skulle skje, hadde aldri barnet forventet; søvneksperten stakk hodet ut av klesskapet og hilste til barnet. Siden den dag har barnet aldri noen sinne stukket fingeren i halsen igjen hehe[:D]

Anyway, søvneksperten fortalte familien at barnet kastet opp med vilje for at de da visste at foreldrene straks ville springe tilbake til sengen. Hun anbefalte foreldre som opplever dette å ikke gå inn igjen før barnet har sovnet (for å tørke opp osv. høres brutalt ut, men det må til en gang). Da vil barnet slutte med dette (oppnår ikke det den hadde håpet på)

Nå tviler jeg på at dette barnet var så lite som 5 mnd, men du kan jo huske dette rådet til senere tider, om du da også sliter med et barn som spyr (og da for å få oppmerksomhet)

Hilsen Karin Naphaug....

Stikke fingeren i halsen?????????????? Det er vel ingen unger/babyer som gjør sånt? Blir forbanna når jeg leser sånt....

Heia Ferber og Naphaug!

Hun har ikke skrevet at de etterlater henne der. Hun skriver at de tar henne opp og legger henne ned.

vel, barnet rekker å skrike seg såpass opp at det tilslutt spyr innimellom øktene, så joda, barnet blir nok etterlatt for perioder.

Der sa du hva jeg tenkte. Senga skal være en positiv plass å være. Har liten tro på at så små barn er utspekulerte. De har et stort behov for nærhet og det syns jeg de skal få.

Prøv å trøste i senga, sitt gjerne en stund ved senga og stryk henne over magen, håret eller hvor hun en liker å bli kost med. Når hun er helt rolig kan du gå ut for døra, vent litt, begynner hun å skrike igjen, går du rett inn igjen og blir der til hun har roet seg ned igjen. Hun finner fort ut at mamma aldri er langt unna og at å legge seg ikke er så grusomt.[:)]

Dere har hatt d sånn lenge? Hvor lenge ca? Får hun fastføde?

Hun er jo bare 5 mnd...ville prøv å endre på sovesituasjonen..ha henne inntill deg når hun skal sove feks. Sett senga henne på rommet deres igjen og legg henne oppi den når hun sovner..

ORIGINAL: tindra

sånn var nr 3 i rekka her..hylte til ho kasta opp. og vi var rimelig fortvila.
ringte helsesøster og hun hadde selv hatt ei datter som holdt på sånn.
sa at et dreide seg om grensesetting og det å tøye grenser. blei råda til å ta ungen ut av senga.trekke om i full fart og legge barnet tilbake. uten no mere dall..og da ga hun seg rimelig kjapt. kunne kjapt bli 3-5 skift hver kveld..men det var verdt det.
min var rundt 7mnd på den tiden om jeg ikke husker feil..

vi har slitt mye med dette også. Har gjort dette, og det funket!

ORIGINAL: Sjasmin

Hilsen Karin Naphaug....

Stikke fingeren i halsen?????????????? Det er vel ingen unger/babyer som gjør sånt? Blir forbanna når jeg leser sånt....

Heia Ferber og Naphaug!

Nå har jeg hørt det også haha. Ja, hun lyver sikkert om hva som skjedde da. Og Karin Naphaug er ikke Ferber, nei, dette ble for dumt. Naphaug er ikke talskvinne for å la spedbarn ligge å gråte alene

Back
Topp