Ang Ks..

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Jeg hadde en ganske tøff fødsel i oktober 2011 , og har denne gangen termin om drøyt 6 mnd.

Kjenner jeg tenker på fødselen hele tiden.
Vet ikke hvor "tøff" denne fødselen må være for å evt få KS innvilget?
Men,fødte i Libya 3 dager før Gaddafi ble drept. Sier seg selv at det var urolig.
På et sykehus uten noen som helst form for smertelindring.
Bomber og skyting konstant utenfor vinduene! Var livredd!
Kort sagt!

Følte jeg ikke ble tatt godt nok vare på etterpå eller noe.....
:(
Tror noen at dette kan være grunn nok til planlagt KS?

Skal jeg henvende meg til fastlegen?

det hørtes jo forferdelig dramatisk ut da, tror du har mulighet til å få keisersnitt, men de vil sikkert at du prater med noen om det først.
jeg ble henvist til en Gaia jordmor, men mistet før jeg fikk pratet med henne.....
Guttungen ble tatt med haste keisersnitt, også mistet jeg nå i november, så har blitt kjemperedd nå, angsten har liksom toppet seg, ble litt snikk snakk nå.....

Synes du skal snakke med legen din om det tidlig vertfall, håper det ordner seg for deg og neste fødsel blir mere harmonisk en sist.....

Er jo ikke så rart at du følte deg dårlig ivaretatt i den situasjonen du var i.. Men husk at en fødsel i Norge under rolige forhold vil ble noe helt annet! Her finnes kompetente helsepersonell, smertelindring er tilgjengelig og jeg kan love deg at sannsynligheten for at det blir bomber og granater er mikroskopisk....
Ta kontakt med jordmor du og fortell henne om dette og dine bekymringer så kan du få hjelp til å bearbeide det som skjedde.. Kan nok være lurt med et besøk på fødeavdelingen også for å se hvor det vil foregå og få snakket om det som skjedde under forrige fødsel..
Skjønner veldig godt at du er redd, men samtidig synes jeg du for din egen del bør gjøre alt for å bearbeide det som skjedde og forsøke vanlig fødsel.. Det er jo det beste både for deg og barnet.. Dersom du etter samtaler, omvisninger etc fortsatt føler sterkt at ks er det eneste riktige kan du be om å henvises videre til lege og snakke om dette...

Skal du føde i Libya nå også? Jeg vet ikke helt hvordan helsestellet er der nå, det var jo etter det jeg har hørt, ikke så verst før revolusjonen, men personlig tror jeg at om jeg hadde vært i et ikke-vestlige land hadde jeg valgt vaginal fødsel fremfor KS any day. (Kanskje litt fordomsfullt, men... Tenker på infeksjonsfare i sår osv.) 
Det er overhodet ikke rart at de ikke ivaretok en "skarve" fødende kvinne noe bedre da du var inne sist, folk ble jo slaktet ute i gatene. Og jeg er enig med Pearl i at du nok garantert kommer til å få en annen fødselsopplevelse nå, samme hvor du føder, så lenge det er noenlunde politisk ro da... 
Men alle slike tilfeller blir jo vurdert individuelt, så jeg ville tatt det opp med jordmor og fastlege. Begynn med å snakke om den forrige fødselen og få bearbeidet traumene litt, så kan du/dere se litt på sikt om KS er nødvendig for deg. 

Prikketrusa skrev:
Skal du føde i Libya nå også? Jeg vet ikke helt hvordan helsestellet er der nå, det var jo etter det jeg har hørt, ikke så verst før revolusjonen, men personlig tror jeg at om jeg hadde vært i et ikke-vestlige land hadde jeg valgt vaginal fødsel fremfor KS any day. (Kanskje litt fordomsfullt, men... Tenker på infeksjonsfare i sår osv.) 
Det er overhodet ikke rart at de ikke ivaretok en "skarve" fødende kvinne noe bedre da du var inne sist, folk ble jo slaktet ute i gatene. Og jeg er enig med Pearl i at du nok garantert kommer til å få en annen fødselsopplevelse nå, samme hvor du føder, så lenge det er noenlunde politisk ro da... 
Men alle slike tilfeller blir jo vurdert individuelt, så jeg ville tatt det opp med jordmor og fastlege. Begynn med å snakke om den forrige fødselen og få bearbeidet traumene litt, så kan du/dere se litt på sikt om KS er nødvendig for deg. 

I mitt svar antok jeg at hun skal føde i Norge da hun spør om hun skal ta kontakt med fastlegen, er vel neppe samme fastlege system i Libya?

Pearl skrev:

Prikketrusa skrev:

I mitt svar antok jeg at hun skal føde i Norge da hun spør om hun skal ta kontakt med fastlegen, er vel neppe samme fastlege system i Libya?

Ehhh... Good thinking. *banke seg i hodet* 

Prikketrusa skrev:

Pearl skrev:

Prikketrusa skrev:

Ehhh... Good thinking. *banke seg i hodet* 

Takk for gode svar.
Jeg er her nede nå,men skal føde i Norge denne gangen!:)Kommer hjem på mandag for første gang på 8 mnd. Så, det blir nok å kontakte min fastlege i Norge, også ta det derifra...Tvi tvi..... :)

Back
Topp