ang knipsing *insp*

Febbis

Gift med forumet
Leste i tråden at fler skriver at de ser ned på foreldre som ikke klarer å disiplinere barna sine på andre måter....

Vi sliter litt med sønnen vår som syntes IKKE det er noe gøy å høre på oss, altså sliter med å klare å disiplinere han. Han er i en utfordrende alder og forrige uke tegnet han ned sofaen 3! ganger med kulepenn og tusj. Han har gitt søstern sin på 6 mnd brus, han kar klippet håret sitt 2 ganger. Han stikker av ved hver anldning på butikker, sentre. Han forsyner jeg av godtehylla i butikker.
Jeg kan holde på til ikveld hvis jeg skal skrive ned all ugangen hans. Alt vet han at han ikke får lov til, for han sier at han ikke skal gjøre det igjen, men han gjør det.

Dere som er så flinke til å disiplinere barna deres, så de ikke gjør gale ting: JEG TRENGER RÅD!!!

Ikke lett å gi råd uten å ha sett hvordan alt fungerer i praksis hjemme hos dere.
Men mitt beste forslag er å være konsekvent.... og la handling få følger.
Sier dere noe så gjør dere det og.... har hørt mange foreldre "true" barna med å si om du ikke gir deg nå så går vi fra butikken... ungen fortsetter, men tar de med seg ungen å går? nope.... da er det ikke rart ungen fortsetter og ikke tar foreldrene på alvor.
Vi har aldri lagt en hånd på ungene, men de vet godt att vi mener alvor om vi sier noe....  selvsagt tester de grenser de og.... det skal de.  Men de får alltid først en beskjed om att slik gjør vi ikke, går ikke det inn så får de en ny beskjed sammen med en konsekvens av hva som skjer om de ikke gir seg, og så får de til slutt en tredje beskjed om att dette er siste sjans.. og om de da ikke har gitt seg så gjennomfører vi konsekvensen.... det kan være alt fra å gå fra butikken, slå av tven, miste en leke, miste en aktivitet osv... kommer helt ann på situasjonen.
Vi har ikke spesielt veloppdragne unger altså.. men de vet godt når det er nok..

Men det høres jo ut som dere har ett ganske stort problem med gutten deres. Det kan ikke ligge noe annet bak da?
Adhd el? konsentrasjonsvansker? sjalusi?
Har dere ett familekontor i nærheten? her har vi iallefall familiens hus... og det er ett lavterskel tilbud til alle som føler att de sliter i en familiesituasjon... Og de observerer familien og kommer med konkrete råd utifra den familiens situasjon.

Lykke til!
Er nok ikke enkelt å ha det slik, må være utrolig slitsomt.

Vær konsekvent!
Ikke la tusjer ligge fremme,
ikke la han være alene med lillesøster,
ikke la han ha tillgang til saks!!
Og pass på at det ikke bare er negativ oppmerksomhet han får!
Det er ikke lenge siden han ble storebror, og det kan være uttrykk for sjalusi,
selv om det ser ut som han koser seg med lillesøster.
La ham få litt alenetid, og skryt av ham. Unngå og ta ham med i butikken, hvis det går.
Når han kommer hjem fra barnehagen, kan du sette av litt tid bare til han? Sett dere rett i sofaen med en bok?
Da får han ikke tid til og gjøre noe galt, før han allerede har fått oppmerksomhet. Positiv oppmerksomhet.
Nå er jeg ingen ekspert og kjenner heller ikke dere, men det var tanker jeg gjorde meg nå.
Kanskje noe av det kan hjelpe.
Lykke til, forstår det er vanskelig!

Signerer begge over her [:D] veldig bra sagt!

En NEI er to JA!! Feks. NEI!! (hard stemme, på fersk gjerning) tusjen skal kun brukes på arket, setter henne på stolen med arket forran seg og tegner med henne, så roser jeg og sier hun er flink.  Her fortsatte tusjingen et par ganger til, men vi gjorde det samme hver gang, og nå har hun ikke tegnet på andre ting, penalet hennes
ligger i skuffen på rommet hennes.

Hvis du sliter allerede, må dere bli Nazi på konsekvenser, ikke slenge ut en trussel du vet du ikke kommer til å
holde - ALDRI!!    og les bøker om barn og utvikling, så er du litt føre var med neste unge [:D][:D]

Back
Topp