Ang. influensavaksine

Klarforbaby

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
*Aprilbaby 2018*
Jeg ser på den andre tråden om influensavaksinen at det er mange som er skeptiske og ikke vil ta den. Men det er ingen som begrunner hvorfor dere ikke vil ta den.

Det jeg lurer på er hvorfor dere ikke vil ta den? Hva er dere redde for? Hvorfor villige til å ta sjangsen på at barnet dere har i magen tar skade av en evt influensa? http://www.fhi.no/dokumenter/ed738b6016.pdf

Det er ikke meningen å kritisere noen eller starte en diskusjon om hvorvidt man bør eller ikke bør ta den. Det er helt opp til hver enkelt. Er bare ren nyskjerrighet på hvorfor dere er redde/skeptiske?

Videre vil jeg anbefale alle å se den episoden av folkeopplysningen hvor de tar opp akkurat dette med vaksiner. Tror mange av dere ville ha blitt litt betrygget av den. Dere finner den gratis på nett-tv og i mine øyne er det 30 minutter well spent.

Jeg skal ta den så har ikke så mye å svare på her. Men jeg har lurt på det samme, og egentlig konkludert med at jeg tydeligvis tenker veldig annerledes enn de fleste her inne. Også syns jo jeg selvfølgelig det er rart siden jeg bare gjør det som blir anbefalt, og velger det minst risikofylte. Jeg er ingen gambler og tør ikke annet enn å stole på de som kan dette og har som jobb å gi de beste rådene basert på forskning. Heldigvis vil ikke mangel på influensavaksinering påvirke flokkimmuniteten, derfor bryr jeg meg mest om meg og babyen i magen i dette tilfelle, men dersom skepsisen til influensavaksinen gjenspeiles i for eksempel barnevaksinasjonsprogrammet blir jeg bekymret for barn som av ulike grunner ikke kan ta vaksinen. Håper bildet er annerledes!

Jeg er tvilende fordi det ikke er naturlig. Etter at folk har blitt alvorlig syke etter å tatt for eksempel svineinfluensa vaksinen så har jeg blitt meget skeptisk til alt som heter vaksiner! Jeg tror at medisinindustrien er korrupt å skremmer folk for å tjene mest mulig penger! Se hva som skjedde under svineinfluensaen! Skummelt spør du meg! En jeg kjenner tok en vaksine i forbindelse med en reise og ble så syk at hun havnet på sykehuset! Heldigvis gikk alt bra med henne! Men det skal også sies at jeg ikke har satt meg inn i denne type vaksine, men er generelt skeptisk! Etter å ha sett en dokumentar på NRK forrige dagen er jeg enda mer skeptisk! Jeg må også legge til at jeg er skeptisk og har ikke skrinlagt vaksinasjon mot influensa! Må nok prøve å lese mer om den og finne ut om noen har blitt syke i ettertid!

Er viktig og ikke blande inn svineinfluensa vaksinen. Grunnen til at folk bør syke er fordi den vaksinen ble laga i hui og hast og de hadde ikke tid til å forske lenge nok på den, for å se etter bivirkninger. Den vanlige er forska lenge på og sjelden folk får alvorlige bivirkninger av den.
Jeg har tatt vaksina før og har aldri vert mer eller mindre syk når jeg ikke har tatt den, så har bare ikke følt på effekten av den da.. Men har vell tenkt å høre hva JM sier om saken da. :-)

Jeg har faktisk ikke tenkt på det, jeg er på kanskje jeg skal ta den. Tenkte å høre litt med jordmor hva hun mente :)

Er viktig og ikke blande inn svineinfluensa vaksinen. Grunnen til at folk bør syke er fordi den vaksinen ble laga i hui og hast og de hadde ikke tid til å forske lenge nok på den, for å se etter bivirkninger. Den vanlige er forska lenge på og sjelden folk får alvorlige bivirkninger av den.
Jeg har tatt vaksina før og har aldri vert mer eller mindre syk når jeg ikke har tatt den, så har bare ikke følt på effekten av den da.. Men har vell tenkt å høre hva JM sier om saken da. :-)

Som du sier er det stor forskjell på svineinfluensavaksinen og den vanlige influensavaksinen. Veldig få som blir syke av den vanlige, denne har blitt brukt i ganske mange år nå. Jeg har også vært litt skeptisk til om jeg skal ta vaksinen, men har nå blitt anbefalt det av to leger og jordmor, og bestemt meg for at jeg skal ta den. Har kommet frem til at det er potensielt farligere for babyen at jeg får influensa enn at jeg tar vaksinen. Når man er gravid er ikke immunforsvaret slik det normalt er, og jeg er utsatt for ganske mye smitte i jobben min.

Jeg er tvilende fordi det ikke er naturlig. Etter at folk har blitt alvorlig syke etter å tatt for eksempel svineinfluensa vaksinen så har jeg blitt meget skeptisk til alt som heter vaksiner! Jeg tror at medisinindustrien er korrupt å skremmer folk for å tjene mest mulig penger! Se hva som skjedde under svineinfluensaen! Skummelt spør du meg! En jeg kjenner tok en vaksine i forbindelse med en reise og ble så syk at hun havnet på sykehuset! Heldigvis gikk alt bra med henne! Men det skal også sies at jeg ikke har satt meg inn i denne type vaksine, men er generelt skeptisk! Etter å ha sett en dokumentar på NRK forrige dagen er jeg enda mer skeptisk! Jeg må også legge til at jeg er skeptisk og har ikke skrinlagt vaksinasjon mot influensa! Må nok prøve å lese mer om den og finne ut om noen har blitt syke i ettertid!

Ut ifra det du skriver anbefaler jeg deg å bruke 30 min på å se den episoden jeg har nemnt i hovudinnlegget. Folkeopplysningen - episoden om vaksiner :)

Du burde heller ikke blande svineinfluensavaksinen med en vanlog influensavaksine. Stor forskjell på disse.

Se episoden så forstår du hva jeg mener!! :) Tror den vil svare på amnge av dine spørsmål!

Handler programmet spesifikt om influensavaksinen? Eller er det generelt slike alternative vaksinemotstandere vs skomemedisin det handler om?

Den handler om vaksiner generelt. Men er veldig informativ. Jeg sitter i kø sammen med 30 pensjonister for å ta vaksinen. Vi får influensa i hus omtrent hvert år-pga små barn-så her er valget enkelt.

Jeg ble skikkelig syk, innlagt på sykehus i et par uker osv etter influensavaksine da jeg var 14, så det tar jeg aldri igjen. Gikk også på skole i Sverige da svineinfluensa vaksinen kom, og alle på skolen måtte ta den, ble syk igjen, men ikke så ille som med vanlig influensavaksine, kun 3 dager på sykehus! Kommer nok aldri til å ta noen sånn vaksine igjen, ettersom jeg ellers aldri er syk unntatt høst/vår forkjølelser og at jeg har hatt kronisk ørebetennelse siden jeg ble født! Men ser ingen grunn til å takke nei om man tåler vaksiner.

Jeg har ikke tenkt over det en gang. Har ikke tatt den noen andre år, og blir nok ikke å ta den i år heller. Rett og slett fordi jeg ikke ønsker å tilføre kroppen noe den etter all sannsynlighet ikke trenger. Jeg vet den vanlige influensavaksinen ikke har spesielt stor risiko for å bli syk, men jeg har bare ikke lyst til å ta den.

Barnevaksinasjonsprogrammet er viktig, og det viker jeg ikke fra. Sønnen min er vaksinert, og det blir den neste også. Det er idioti å droppe å vaksinere ungene sine.

Jeg har ei venninne som ALDRI skulle vaksinere seg, helt til hun faktisk fikk influensa. Hun ble så dårlig. Så nå står hun først i køa når vi får tilbud om vaksine på jobb....

Det er mange som sier de har influensa, ofte opp til flere ganger i året uten at de faktisk har det. Har du hatt INFLUENSA viruset så vet du det for da (de fleste) føler de ligger for døden.

Og vips der var vaksina tatt ;-p

Eg tenker ganske likt, at mange forskere kun tenker penger og jo meir vaksine dei får gitt ut jo meir tjener dei. Eg har og sett NRK dokumentarene, og eg kjem nok til å være skeptisk til alle nye vaksiner. Dei vaksinane som er eldre enn 10-15 år føle eg er tryggere i og med at dei har vore i markedet ein stund.

Handler programmet spesifikt om influensavaksinen? Eller er det generelt slike alternative vaksinemotstandere vs skomemedisin det handler om?

Handler nok mest om det siste du nemnte. Men også litt om hva en vaksine faktisk inneholder. Og det er kun heeelt naturlige ting som man finner i all slags kost. Altså ingenting skummelt i vaksinene :) Se programmet! :) :)

Forresten så er det bare naturlige ting i vaksinene. Ingenting unaturlig. Dette tar de opp i programmet jeg snakker om :) Annefaler deg å se det selv om du har bestemt deg foe å ikke ta vaksinen uannsett - veldig interessant og opplysende :)

Jeg har ei venninne som ALDRI skulle vaksinere seg, helt til hun faktisk fikk influensa. Hun ble så dårlig. Så nå står hun først i køa når vi får tilbud om vaksine på jobb....

Det er mange som sier de har influensa, ofte opp til flere ganger i året uten at de faktisk har det. Har du hatt INFLUENSA viruset så vet du det for da (de fleste) føler de ligger for døden.

Såå enig!! Hører over alt at folk "har hatt influensa" - men tror ikke folk helt forstår at de "bare" er forkjølet.

Såå enig!! Hører over alt at folk "har hatt influensa" - men tror ikke folk helt forstår at de "bare" er forkjølet.
Det er stor forskjell på det ja :-/
Er også forskjell på hvor dårlig vi blir. Jeg tåler ikke å få feber. Føler meg syk allerede før feberen kommer, og når den nærmer seg 38 blir jeg liggende rett ut. De gangene jeg har hatt over 39 har jeg fått feberfantasier og vært helt utslått. Tenker at hvis jeg får influensa og får en del feber så er nok ikke det særlig bra for den lille heller :-/

Back
Topp