ang. hundebur

ORIGINAL: Marlu

ORIGINAL: ønsker_baby

ORIGINAL: racesnuppsi

min lille baby - altså en hund på 25 kg [;)] - sover i bur på soverommet hos oss og har gjort det nesten hele sitt liv.
da han var helt liten valp sov han i innhegning inntil senga mi og etterhvert gikk vi over til bur inntil senga osv.

JEG mener at hunder har BEST av å sove i bur om natta for å finne roen [:)]
hender forresten også at hunden tusler inn og legger seg der på dagtid uten at døra blir lukket.

hvordan skal jeg venne henne til buret på best mulig måte? gjøre det på dagtid eller om natten? [8|]

du lar buret stå åpent, så hunden kan tusle inn og ut som han vil. Lukker du døren før hunden føler sge trygg der, kan du risikere at den for alt i verden ikke vil være der inne...!

Når hunden etterhvert føler seg trygg, kan du prøve å lukke døren, gjerne bare noen minutter om gangen. Lukk opp før hunden begynner å pipe...

å hvis hunden ikke vil gå inn i buret engang?
har hatt buret stående åpent en plass i huset. jeg la senga hennes og lekene inni der. hun gikk en gang inn for å hente en leke og that's it..

men skader såklart ikke å prøve igjen [:)]

jeg satte jo buret åpent inn i innhegningen jeg da i overgangen og brukte tid på å kose meg med hunden der..jeg kunne liksom nå det hele fra senga mi og brukte MYE tid på hunden både dag og natt da han var liten og flyttet inn [:)]

ORIGINAL: racesnuppsi

min lille baby - altså en hund på 25 kg [;)] - sover i bur på soverommet hos oss og har gjort det nesten hele sitt liv.
da han var helt liten valp sov han i innhegning inntil senga mi og etterhvert gikk vi over til bur inntil senga osv.

JEG mener at hunder har BEST av å sove i bur om natta for å finne roen [:)]
hender forresten også at hunden tusler inn og legger seg der på dagtid uten at døra blir lukket.

hvordan skal jeg venne henne til buret på best mulig måte? gjøre det på dagtid eller om natten? [8|]

du lar buret stå åpent, så hunden kan tusle inn og ut som han vil. Lukker du døren før hunden føler sge trygg der, kan du risikere at den for alt i verden ikke vil være der inne...!

Når hunden etterhvert føler seg trygg, kan du prøve å lukke døren, gjerne bare noen minutter om gangen. Lukk opp før hunden begynner å pipe...

å hvis hunden ikke vil gå inn i buret engang?
har hatt buret stående åpent en plass i huset. jeg la senga hennes og lekene inni der. hun gikk en gang inn for å hente en leke og that's it..

men skader såklart ikke å prøve igjen [:)]

Bare forsett og prøv og prøv. Hvis du ikke har stengt henne inne der noengang, så er det jo ingen grunn til at hun ikke tør å gå inn der.

Du kan jo og få henne til å legge seg der, men ikke lukke døren osv, bare sånn at hun ser at det er helt trygt [:)]

Har ikke hørt om noen som ikke har fått det til (hvis de har gjort det "riktige), men det kan jo sef hende at det ikke funker for alle.

lukka ikke døra den gangen hun gikk inn i det.
har satt det opp i stua nå så får vi se hva hun finner ut [:)]

katta trives iallefall inni det. hehe [8D]

kom på at de vi kjøpte henne hos har jo hatt henne i bur når de skulle bort en helg. kanskje hun hadde dårlig opplevelse med det [8|]

kom på at de vi kjøpte henne hos har jo hatt henne i bur når de skulle bort en helg. kanskje hun hadde dårlig opplevelse med det [8|]

det kan være...

men er ikke sikkert det er for seint fordetom [:)]

Hvis det absolutt ikke går, så kan gjerne katta få buret [8D]

hehe ja ikkesant [;)]
helt til buret lukkes og han får carmaba. eller han finner ut at hunden ikke tør komme inn dit [;)]

Så mange tips og råd har jeg kanskje ikke, men når vi hadde både katt og hund hadde vi samme problemet.. det var støy og bråk av dyrene hele natten og itillegg pisset som oftest katten i Hundekurven om han ikke fikk ligge oppi der med hunden.. Så løsningen for oss ble at begge 2 lå i bur om natten.. buret til katten stod oppå hundeburet og det ble raskt ro i huset. Etter en uke hadde de begge skjønt at når eg slukket lyset så var det natt, så da gikk de begge i hvert sitt bur og la seg og eg lukket dørene.. No når vi ikke har katt lengre så får hunden lov til å gå der den vil om natten, men ender som regel opp i buret sitt med døren åpen..

Alle hunder er forskjellige, og noen hunder trives best med å få ligge i bur. Hunden vår blir utrygg hvis han skal være alene i leiligheten. Da blir det piping og bjeffing.(Har stått rett utenfor og hørt) Men så fort han kommer i buret sitt til puta si, roer han seg med en gang. Han er mye tryggere der inne. Buret står på vårt soverom, og han sover også der om natta. Når han syns det begynner å bli sent maser han helt til vi lukker opp soveromsdøra, og han kan få legge seg og sove. Dette gjelder særlig hvis vi har besøk på kvelden.
Selvfølgelig er det hunder som hverken trenger, eller trives, i bur også, men å si at det er feil å ha hunder i bur syns jeg blir teit. Hunder er like forskjellige som barn. Man må ta hensyn til personligheten deres.

Ville heller brukt litt energi på å lære valpen å roe seg uten bur.
Blir valpen for ivrig/plagsom mot katten må du gå inn å stoppe valpen.
Avledning med godbit, tyggebein eller rolig kos er alltid greit å bruke på små valper når de blir overivrig.
Setter du henne i bur lærer hun jo ingenting.
Syns også at valpen skal lære seg at når flokken (familien) sover skal også den være rolig/sove.
Blir litt provosert over hvor lett folk anbefaler bur til hunder. Er kun de siste årene bur har blitt så "nødvendig" i et hundehold.

ORIGINAL: Terria

Avledning med godbit, tyggebein eller rolig kos er alltid greit å bruke på små valper når de blir overivrig.
Syns også at valpen skal lære seg at når flokken (familien) sover skal også den være rolig/sove.
Blir litt provosert over hvor lett folk anbefaler bur til hunder. Er kun de siste årene bur har blitt så "nødvendig" i et hundehold.

tro meg, gjør alt jeg kan for å stoppe henne i å plage katten, og for at hun skal være rolig om natta.
nå går det ganske greit om natta, men katta får fortsatt gjennomgå.
blir vel bedre etterhvert...

tro meg, gjør alt jeg kan for å stoppe henne i å plage katten, og for at hun skal være rolig om natta.
nå går det ganske greit om natta, men katta får fortsatt gjennomgå.
blir vel bedre etterhvert...

Det vil helt sikkert bli bedre . Valpen er jo bare 12 uker så er begrenset hvor mye du kan forvente av den [:)]
Lykke til fremover [:)]

ORIGINAL: JafseSlafsaSlappfis

er det galt med bur også nå da?????[8|][:-]
vi har da alltid hatt bur til bikkjene hjemme der jeg vokste opp,hvor de ligger om natta og når foreldrene mine var på jobb...iallefall valpen,gammer`n gikk løs somregel...
pappa har da det enda,på valpen han har nå..er ikke bare ett bur,men ettt bur som er plassen hennes også,med seng inni...står oppe elllers

En hund som ligger i bur hele natten og en hel arbeidsdag ligger faktisk i bur 2/3 deler av døgnet.
Syns det er utrolig mye og det skal stå ganske ille til med en hund som virkelig har behov for bur så mye [&:]
Har man lyst på burdyr er kanskje hamster mer passende [8|]

Vi satte opp en barnegrind/trappegrind litt høyt opp sånn at katten kom seg under, men var for lavt for hunden. På denne måten fikk katten et "friområde" der han kunne være i fred for hunden. Fungerte supert[:)] 

vi har da alltid hatt bur til bikkjene hjemme der jeg vokste opp,hvor de ligger om natta og når foreldrene mine var på jobb...iallefall valpen,gammer`n gikk løs somregel...
pappa har da det enda,på valpen han har nå..er ikke bare ett bur,men ettt bur som er plassen hennes også,med seng inni...står oppe elllers

En hund som ligger i bur hele natten og en hel arbeidsdag ligger faktisk i bur 2/3 deler av døgnet.
Syns det er utrolig mye og det skal stå ganske ille til med en hund som virkelig har behov for bur så mye [&:]

Sign.. Slitasjeskader pga innskrenket bevegelsesfrihet ser jeg for meg. De har jo ikke akkurat rare plassen i et sånt bur.

ORIGINAL: Sicily

Sign.. Slitasjeskader pga innskrenket bevegelsesfrihet ser jeg for meg. De har jo ikke akkurat rare plassen i et sånt bur.

buret vi har er så stort at hun kan både sitte, ligge og gå rundt i det uten problemer [:)]

Det er ingenting galt med ett bur dersom man bruker det riktig!
Man skal ALDRI bruke buret som straff. Hunden skal ikke tvinges inn dit. Man skal trene hunden opp til å ønske å være der. Da vil hunden også søke til buret om det blir for mye for den ved feks besøk. Buret vil da føles som en trygg og god plass[:)]

Bruk mye posetiv engergi på hunden når den skal trenes, godbiter er det ingenting galt med[8D]
Bruk mye ros! Hunder vil være flinke[:)]

buret vi har er så stort at hun kan både sitte, ligge og gå rundt i det uten problemer [:)]

Skal hun trø rundt i ring i buret hele dagen, da? [8|]

kan fortelle deg at jeg satte opp buret i går kveld. og i natt har hun ligget i det med åpen dør, og hun går frivillig inn i det for å sove eller styre med lekene sine.
buret skal kun brukes om natten for å unngå at hun plager katten.

Hvis du er så skeptisk , send noen mailer til oppdretterer/fagfolk.
Du høre generelt skeptisk ut til bur.
Kanskje du vil få noen tankevekkende svar[:)]

Bur må ikke være negativt/ en straff for hunden. Derimot kan det føles som en trygghet.
Selvsagt må hunden få sin del mosjon/bli aktivisert. Men det gjelder både hunder som oppholder seg i bur, og de som ikke gjør det[;)] En hund som kjeder seg vil fort kunne gå løs på feks inventar.

ORIGINAL: *afrodite*

Prøv å la hunden få være sammen med katten. Mens du sitter der, og med en gang hunden fokuserer på katten sa dytter du borti den så du blokkerer den fokusen hunden har. Hvis hunden dulter borti med nesen så dulter du borti på nytt og sier NEI! Det er ikke lov, det er dominanse. Ta godbiter og gi hunden vær gang den fokuserer på alt annet enn katten å skryt som om det skulle vært jul å bursdag på samme tid![:D] Så tar du hunden bort litt og så går du tilbake og prøver på nytt. Og etter hvert kan du legge til komando "la vær" det gjorde vi til hunden vår og hun vet at katten ikke er lov å borti[:)]

det skal jeg prøve når katta kommer inn [:)]
takk for tips.

Back
Topp