Ang GYN. undersøkelser VIKTIG!

so? har jeg aldri brydd meg om...
uansett så kan overgrep foregå i andre undersøkelser også...

i hvilken lov står dette? 

mannlige gynekologer er helt uaktuellt for meg. æsj....
kinnlige leger til kvinnlige plager.

skulle til gyn. undersøkelse hos min kvinnlige fastlege en gang og fant ut at en mannlig og attpåtil utenlandsk var vikarierende. jeg marsjet ut , reiste hjem og bytta legekontor og fastlege momentant

Jeg trodde det ALLTID skulle være to uansett kjønn!! Har aldri vært på GU uten at to er der. (vel.. når jordmora skulle sjekke åpningen og ta vannet)

Er dette en regel eller noe som står i lovverket?

ORIGINAL: m_fame

mannlige gynekologer er helt uaktuellt for meg. æsj....
kinnlige leger til kvinnlige plager.

skulle til gyn. undersøkelse hos min kvinnlige fastlege en gang og fant ut at en mannlig og attpåtil utenlandsk var vikarierende. jeg marsjet ut , reiste hjem og bytta legekontor og fastlege momentant

Var vel ikke han det var noe galt med i dette tilfellet akkurat.... Dummeste jeg har hørt på lenge!

Hadde jeg vært mannlig gynekolog hadde jeg aldri turt å vært alene med pasienten. Det fins så mange syke damer ute i verden... Hjelpes[:D]

ORIGINAL: MiLfYwAy

Nå stoler jeg på gynokologen min da og jeg synes det er greit at det bare er han tilstede...

ORIGINAL: MiLfYwAy

Nå stoler jeg på gynokologen min da og jeg synes det er greit at det bare er han tilstede...

Jeg har aldri hatt to sammen med meg.Kun legen min som er mann(forøvrig veldig kjekk også..)

Hvor har du sakset innlegget fra? Jeg visste ikke at det var "lovpålagt" å ha en tilstede i tilegg til gynekologen. Jeg har aldri opplevd det heller, heldigvis får jeg nesten si. Jeg synes det er greit det er færrest mulig tilstede ved en slik undersøkelse.

Jeg tok bare en enkel googlerunde, og jeg fant ikke det du skriver, men noe lignende;

Gynekologisk undersøkelse bør i regelen utføres med en assistent, av hensyn til både pasienten og deg selv. Tilstedeværelsen av en medhjelper bidrar til å nøytralisere det "pinlige" ved å blottstille seg nedentil. For legen er det mindre sannsynlig at man i ettertid anklages for å ha opptrådt uprofesjonelt hvis et vitne var til stede som medhjelper. Kilde : http://www.journalwiki.no/Gynekologisk_unders%C3%B8kelse

Det er forskjell på bør og skal

Back
Topp