Ang GYN. undersøkelser VIKTIG!

FRK John Deere

Forumet er livet
Er sjokkert over at så mange faktisk får gyn undersøkelser av en mann uten at det er andre tilstede.

DETTE ER IKKE LOV!

For å beskytte pasienten og legen SKAL det være en annen person tilstede, ikke sambo/kjæreste til pasienten, men en annen som kan bevittne om det skulle foregå utuktig adferd. En beskyttelse både for pasienten, men også for legen.
Dette gjelder hovedsaklig når legen er en MANN, ved kvinnelig lege har du lov å be om en til, men legen har lov å utfør gyn undersøkelse uten.

EDIT:
Handler IKKE om å ha en til som skal se "inn", men en person som skal stå ved siden og ha kontroll på situasjonen og FORHINDRE VOLDTEKT/UTUKTIG ADFERD likeså som å beskytte legen for falske anklager om dette.
Dette er ikke noe man som pasient kan velge, dette er noe som SKAL være.

Dette er faktisk mer utbredt enn folk tror!
På sykehusene er dem flinke til å ha folk inne, men ikke de privat-praktiserende!

Å? Dette visste jeg ikke. Har aldri værtnoen andre inne på rommet når jeg har tatt gynundersøkelse.....

Nå stoler jeg på gynokologen min da og jeg synes det er greit at det bare er han tilstede...

Jeg har ikke hatt noen andre der enn min mannlige gyn jeg..
Men han er veldig hyggelig og liker han,så jeg stoler på han..

har vært en del ganger det har vært andre til stede ja, som har stått ved hodet mitt. Jeg har synes det var helt grusomt å ha de der![8D] For det første står de Å HOLDER MEG I HÅNDA?!?!?!?!?!? For det andre er jeg ikke så glad i å ha mange publikummere når det for en gangs skyld er en mann som roter oppi dåsa mi..[&o]

Det er vel ikke sånn at det ikke er lov å gjennomføre en gyn undersøkelse uten andre tilstede, men at man har lov til å kreve å ha en annen person tilstede OM MAN ØNSKER DET selv uten at legen kan nekte på det...

ORIGINAL: lmk88

Jeg vil ikke ha noen andre der inne.. Holder med gyn...

Sgn!

Da jeg var hos fast legen min å hadde gyn undersøkelse var det alene.
Tenkte ikke noe over det.
Når jeg har vært på privat-klinkken så det altid vært en mann og en dame.
Tenkte ikke noe over det heller.

ORIGINAL: MiLfYwAy

Nå stoler jeg på gynokologen min da og jeg synes det er greit at det bare er han tilstede...

ORIGINAL: FRK John Deere

Er sjokkert over at så mange faktisk får gyn undersøkelser av en mann uten at det er andre tilstede.

DETTE ER IKKE LOV!

For å beskytte pasienten og legen SKAL det være en annen person tilstede, ikke sambo/kjæreste til pasienten, men en annen som kan bevittne om det skulle foregå utuktig adferd. En beskyttelse både for pasienten, men også for legen.
Dette gjelder hovedsaklig når legen er en MANN, ved kvinnelig lege har du lov å be om en til, men legen har lov å utfør gyn undersøkelse uten.

EDIT:
Handler IKKE om å ha en til som skal se "inn", men en person som skal stå ved siden og ha kontroll på situasjonen og FORHINDRE VOLDTEKT/UTUKTIG ADFERD likeså som å beskytte legen for falske anklager om dette.

Det der er jo faktisk litt diskriminerende.. En kvinnelig lege KAN jo også begå overgrep/utuktige handlinger, og/eller bli beskyldt for det!

Mhm.. Også spør man etter det, men så skylder de på lav bemanning/mye ågjøre, etc.. Det fungerer ikke sånn i praksis. [;)]

ORIGINAL: Pearl

Det er vel ikke sånn at det ikke er lov å gjennomføre en gyn undersøkelse uten andre tilstede, men at man har lov til å kreve å ha en annen person tilstede OM MAN ØNSKER DET selv uten at legen kan nekte på det...

Cluet er vel at legen OG kan kreve å ha en annen tilstede, for at han ikke skal kunne anklages for noe i ettertid..

Dette har jeg aldri hørt før.. Det gir jo mening, men burde det ikke gjelde for både kvinnelige og mannlige leger? Er ikke akkurat bare menn dette gjelder, verken når man snakker om å beskytte pasienten eller legen.

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: FRK John Deere

DETTE ER IKKE LOV!

EDIT:

Det der er jo faktisk litt diskriminerende.. En kvinnelig lege KAN jo også begå overgrep/utuktige handlinger, og/eller bli beskyldt for det!

Sant det!

Det sykehuset og legekontor som jeg "tilhører" er veldig striks på dette. Da jeg arbeidet på Gynekologen satt gynekologene(mannlige) å venta på oss sykepleiere om de var ferdig med praten og skulle inn til us.rommet. nettopp pga dette. På ettermiddagstid må mannlige gynekologer ha med seg en jm/barnepleier fra føden ved akutte undersøkelser..

Praktiseres veldig forskjellig, men det skal det ikke.

Når fast legen min har tatt gu, har det kun vært han og meg der. Har aldri tenkt over at det skulle ha vært flere tilstedet jeg. Låser døra gjør han også, ettersom benken står rett mot døråpningen. Men nå jeg kun hatt to undersøkelser i forbindelse med graviditet, så kanskje det ikke var noen andre som hadde anledning til å være med..

ORIGINAL: Froskegele

ORIGINAL: Pearl

Cluet er vel at legen OG kan kreve å ha en annen tilstede, for at han ikke skal kunne anklages for noe i ettertid..

Jepp. Da jeg var på legevakten gjorde vakthavende lege nettopp dette.

Min mannlige gyn er jeg "alene" med. Lurer på hvor mye en gyntime hadde kostet hvis han skulle lønnet en ansatt for å være der inne og holde oppsyn åtte timer om dagen..

Back
Topp