ang forlovelse.....

Sillien

Gift med forumet
hva tenker dere om når man bør gifte seg etter man har forlovet seg?
folk er jo forlovet i maaange år... noen blir aldri mer enn forlovet.... jeg ser ikke helt vitsen med å forlove seg lenge før man skal gifte seg, og syns at når man forlover seg bør man begynne å tenke på bryllupet og gjerne gifte seg innen et år, maks to... ellers betyr jo forlovelsen så lite..... jeg og samboeren min vil dele resten av livet sammen, men ser ingen vits i å forlove seg før vi begynner å tenke på å gifte oss......

hvis dere har en annen mening og et argument så kom gjerne med den :)

Jeg er vel i utganspunktet enig med deg, selv om vi nå har vært forlovet i fem år selv, uten og ha noen nærstående bryllupsplaner..

vi har vært forlova i 3 år nå, skal gifte oss neste år, og da har vi vært forlova i omtrent akkurat 4 år....jeg ser på forlovelse som neste steg til det å gifte seg...men giftermålet trenger ikke skje innen for en viss tids periode, bare man gifte seg en eller annen gang hvis du skjønner!! ikke alle har råd til å arrangere bryllup (man har kansje sett for seg hvordan man ønsker å ha det lenge) og da syns jeg at det å forlove seg er et fint steg på veien inntil man har råd å arrangere det bryllupet man ønsker å ha. Sånn tenker jeg på det iallefall, men det finnes nok like mange meninger som det finnes folk om den saken så finnes vel ingen fasit på hva som er rett...

Strikkeguri skrev:
vi har vært forlova i 3 år nå, skal gifte oss neste år, og da har vi vært forlova i omtrent akkurat 4 år....jeg ser på forlovelse som neste steg til det å gifte seg...men giftermålet trenger ikke skje innen for en viss tids periode, bare man gifte seg en eller annen gang hvis du skjønner!! ikke alle har råd til å arrangere bryllup (man har kansje sett for seg hvordan man ønsker å ha det lenge) og da syns jeg at det å forlove seg er et fint steg på veien inntil man har råd å arrangere det bryllupet man ønsker å ha. Sånn tenker jeg på det iallefall, men det finnes nok like mange meninger som det finnes folk om den saken så finnes vel ingen fasit på hva som er rett...

Ganske enig me deg i alt d du skrive
Selv håpe eg på ring på fingen i første omgang

Strikkeguri skrev:

Enig her.

Vi har vært forlovet 1,5 år. Og det kommer nok til å bli fire år til før det kanskje blir bryllup.

Jeg sa fra til mannen at han kunne glemme å fri før vi hadde råd til å gifte oss 2 år etter frieriet . Han fridde, og 15 mnd. etter gikk jeg ned kirkegulvet. Fine greier det. Mannen hadde ikke forlovelsesring, så det hasta jo litt med å få ring på fingeren hans å .

For meg gjør det ingenting hva andre velger å legge i det med forlovelse.
Jeg må helt ærlig si at jeg tenker av og til at det er en lettvint måte å binde seg på siden det da kanskje er litt 'lettere' å bryte opp? Men på en annen side tenker jeg ikke det om venner som er forlovet da, så hodet mitt er vel kanskje litt schisofrent på det punktet

Forlovet sommeren 2010 og gifter oss sommeren 2012

jeg tenker at noen vil gjerne ha "litt mer" enn et samboerskap uten å gifte seg, fordi det er veldig mange som flytter sammen og folk vil kanskje ha noe litt mer seriøst.... men jeg syns det blir feil å forlove seg hvis man bare kanskje skal gifte seg en gang ;)

Jeg synes hvertfall det er helt teit å forlove seg uten et løfte om giftermål, eller at en har fridd! Og personlig ville jeg hatt et bryllup innen ett år helst (nå har jeg i og for seg aldri hatt et ønske om å gifte meg, men....). Samboeren min fridde sommeren 08, og det var meningen at vi skulle gifte oss sommeren etter, men sannelig testet jeg positivt på graviditetstesten på høsten, og det ble baby istedet :) Så nå har vi vært forlovet i 3 år uten noe giftemål, så her har vi ikke klart å oppfylle egne ønsker gitt :D

Vi forlovet oss juni 07 og gifter oss om 2 uker. Så her tok det 4år før giftemålet kom ;)

Om folk er forlovet i ett år, eller ti år - spiller ingen rolle for  min del :) Tenker vel bare at de i allefall tenker i de baner at de føler at de vil være sammen resten av livet. Om folk er gift i 40 år, forlovet i 40 år .. eller kjærester i 40 år spiller ikke noen rolle i mitt hode :) Folk velger vel det som passer dem best vil jeg tro :)

Vi ble forlovet Oktober 2010, og gifter August 2012 =)

Vi har vore forlova i tre år.. Hadde egentlig tenkt å gifte oss 2010, men så blei eg gravid, og da passa det litt dårlig... No har vi bestemt oss for å gjere oss ferdig med unger, så tar vi vi bryllupet etter det.. Så kanskje 2013 blir året...

Innen to år etter forlovelse.

Ser ikke helt poenget med å være forlovet i 10-12 år eller kanskje aldri gifte seg. Bare for å kunne kalle den andre delen for "forlovede"?? Da er det bedre å "bare" være samboere.

Jeg reagerer ikke på at folk er lenge forlovet, selv var vi forlovet i nesten 9 år før vi giftet oss. Vi ble sammen tidlig, da vi begge var bare 16 år. Etter et par år ville vi vise at vi var mer enn bare kjærester, vi ville virkelig være sammen resten av livet, så vi forlovet oss. Vi bodde ikke sammen enda, men det føltes riktig å inngå forlovelse. Pga lange studier og deretter barn gikk det lang tid før vi endelig giftet oss, men ringene har for oss alltid betydd at vi mente alvor.

Forlovelse betyr jo en avtale om giftemål (i forholdvis nær fremtid) i mitt hode.. Hos oss går det 1 år og 3 måneder mellom forlovelse og giftemål, men det er på grunn av trøkk på lokaler og kirker, og jeg ville ha sommerbryllup noe forloveden min ikke tenke på når han fridde :-) 

At folk er forlova i 4-5 år er heller ikke noe jeg har noe i mot, det kunne ikke ha vært meg, men så lenge man setter en dato/årstall når man forlover seg så er jo avtalen der.. For det kan jo være mange grunner til at folk kanskje ikke har råd til å gifte seg innen et år, det koster jo tross alt noen kroner, man har kanskje noen barn man vil skal bli litt eldre, man skal bli ferdig med studier eller lignende.. Men jeg mener jo at man forholdvis fort skal bestemme NÅR man skal gifte seg, ikke nødvendigvis dato, men et lite tidsperspektiv om det er 2 eller 10 år til.. Er det 10 år til kan man heller vente litt med forlovelsen, man er jo ikke noe mer glad i hverandre om man er forlovet nødvendigvis?

jeg tenker at man frir/sier ja når man ønsker å love å dele resten av livet med denne personen, og så gifter man seg når det passer.

men jeg tenker at man "forlover seg" ikke, man ER forlovet fra frieri til bryllup, FORDI man SKAL gifte seg.

Jeg tenker at det kan være mange grunner til at folk har lange forlovelser. Vi har nå vært forlovet i 3,5 år, har vært sammen i snart 8 år. Vi skal gifte oss, men det blir enda noen år til. Grunnen? Vi har rett og slett ikke hatt råd til noe bryllup som ikke innebærer en snartur på rådhuset og en billig fest med lapskaus til hele familien på det lokale grendehuset, hvor folk må ta med alkohol selv. Vi vil ha et bryllup som er litt finere, det er vi enige om. Da må vi vente til vi har råd. Men det som haster mest, er å få det huset vi vil ha først. Dermed sparer vi nå til egenandel til hus, og når huset er på plass begynner vi å planlegge bryllup.

En annen grunn er at vi spekulerer i å gifte oss på den dagen som allerede er jubileet vårt. Hvis vi venter til 2014, så er den datoen på en lørdag. Så vi får se om alt går opp.

Syns egentlig ingen har noe med det uansett. Det er mulig det var sånn før at man "skulle" gifte seg i løpet av et år, men vi lever i et annet samfunn nå. Joa, det er teit å forlove seg bare for å være forlovet, og jeg ser vel kanskje hva folk lurer på dersom det ikke er noen grunner til at folk velger å ha lange forlovelser dersom alt det materielle er på plass. Men det er da folks egen sak.

Belissima skrev:
Forlovelse betyr jo en avtale om giftemål (i forholdvis nær fremtid) i mitt hode.. Hos oss går det 1 år og 3 måneder mellom forlovelse og giftemål, men det er på grunn av trøkk på lokaler og kirker, og jeg ville ha sommerbryllup noe forloveden min ikke tenke på når han fridde :-) 

At folk er forlova i 4-5 år er heller ikke noe jeg har noe i mot, det kunne ikke ha vært meg, men så lenge man setter en dato/årstall når man forlover seg så er jo avtalen der.. For det kan jo være mange grunner til at folk kanskje ikke har råd til å gifte seg innen et år, det koster jo tross alt noen kroner, man har kanskje noen barn man vil skal bli litt eldre, man skal bli ferdig med studier eller lignende.. Men jeg mener jo at man forholdvis fort skal bestemme NÅR man skal gifte seg, ikke nødvendigvis dato, men et lite tidsperspektiv om det er 2 eller 10 år til.. Er det 10 år til kan man heller vente litt med forlovelsen, man er jo ikke noe mer glad i hverandre om man er forlovet nødvendigvis?

Men selv om det blir ti år, får man ikke lov til å bære ringene som et symbol på at man skal gifte seg? Det betyr jo bare at man viser hverandre at man har knyttet seg til hverandre, og vise verden at man tilhører hverandre og planlegger å gifte seg. Hvorfor skal man liksom vente med forlovelsen da? Hvis man planlegger å forlove seg et år før man skal gifte seg, er man jo alikevel forlovet fra man har gjort avtalen om å gifte seg, man bare viser det kanskje ikke fram. :p

Løvesnuppa skrev:
Jeg reagerer ikke på at folk er lenge forlovet, selv var vi forlovet i nesten 9 år før vi giftet oss. Vi ble sammen tidlig, da vi begge var bare 16 år. Etter et par år ville vi vise at vi var mer enn bare kjærester, vi ville virkelig være sammen resten av livet, så vi forlovet oss. Vi bodde ikke sammen enda, men det føltes riktig å inngå forlovelse. Pga lange studier og deretter barn gikk det lang tid før vi endelig giftet oss, men ringene har for oss alltid betydd at vi mente alvor.

Akkurat sånn jeg føler det også.

Jeg ser virkelig ikke poenget med å forlove seg bare for å gjøre det.. Eller å være forlovet lenge. Blir litt fjortiss nesten, hele poenget med å forlove seg er jo å ha seriøse planer om å gifte seg.

En forlovelse (gammel form: trolovelse) inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid. Et forlovelsesløfte var tidligere ansett for bindende nok til at det ved brudd i enkelte tilfeller kunne utløse erstatningsplikt

Back
Topp