ang foreldrerett.

mamma900

Glad i forumet
Det har vært MYE frem og tilbake med min samboer en god stund nå.. ting går forholdsvis greit nå, men det kan fort snu.
jeg lurte litt på, om det ordne seg mellom oss på lengre sikt og vi bor sammen når barnet kommer ( i august )
om jeg kan få hele foreldreretten over barnet, selvom vi bor sammen ( er ikke registrert på samme adresse i folkeregistret) har adressen min hos min far,å kommer til å fortsette å ha det, ettersom at det har vært så ustabilt.

når jeg ikke bor i samme adr som han i folkeregistret så regnes vi vel ikke som "ekte" samboere? eller?
 
Vil mene at så lenge dere ikke er samboere/gift,får du 100% ansvar for den lille.

Fant noe på nett..

2.2. ugifte foreldre
Er barnet født av samboende eller enslige, har mor foreldreansvaret alene, dersom det ikke er sendt melding til folkeregisteret om annet.
(Bl. § 35) – Det kan man gjøre når som helst, men det krever at begge parter er enige. Merk at en avtale om delt foreldreansvar ikke er gyldig før det er sendt melding til Folkeregisteret. Nødvendig skjema finner du ved å klikke her.
Skjemaene om vedtakelse av farskap, har nå et eget punkt om felles foreldreansvar, men i denne omgang ble det ingen endring her med likestilling av gifte og samboende foreldre.

Dersom man ikke allerede har delt foreldreansvar, og man ikke klarer å enes om foreldreansvaret, kan spørsmålet bringes inn for domstol.
Det er ikke så ofte man har separate saker om foreldreansvaret. Foreldreansvaret gjøres ofte til en del av en sak om hvor barnet skal bo, og/eller samværsrett. – Disse sakene er prioriterte i rettshjelpssammenheng. Man har krav på fri rettshjelp dersom man oppfyller inntektsgrensen. Se mer om rettshjelp ved å klikke her.
 
Men dere bor jo sammen da. Om du får ytelser som enslig, som barnetrygd for ett barn mer enn du egentlig har, så er det svindel og du kan få store bøter i tillegg til å måtte betale tilbake pengene.

Hvorfor vil du dele HJEM med denne mannen, men ikke la ham ha noe ansvar på papiret? Det papiret er mye mindre viktig enn hva som skjer i virkeligheten hver dag, og hvis du ikke vil han skal ha noen rettigheter som forelder overhodet, hvordan kan du stole på ham i hverdagen da?
 
Jeg kommer jo ikke til å søke om ting jeg ikke har krav på ! det er ikke det som er greia her.
jeg vil bare vite hvordan foreldreretten blir om vi bor sammen når barnet er født.. og evt om det skulle skjære seg senere..
jeg ønsker å ha full foreldrerett!
 
det er vel ingenting som heter foreldrerett.

det er barnets rettigheter, hovedomsorg og foreldreansvar.

hvis det er foreldreansvar du tenker på med foreldrerett så får du dette alene hvis du bor alene sammen med barnet når barnet blir født, men hvis bf vil ha delt foreldresnavsr så skal det UTROLIG mye til for å nekte han det, han kan ta deg til retten og nesten garantert få dette for det har med tilsyn i papirer, rett på informasjon fra barnehage og skole, samtykke til utsendelese av pass osv. Ingenting med samvær å gjøre overhodet.
 
ORIGINAL: mamma900

Jeg kommer jo ikke til å søke om ting jeg ikke har krav på ! det er ikke det som er greia her.
jeg vil bare vite hvordan foreldreretten blir om vi bor sammen når barnet er født.. og evt om det skulle skjære seg senere..
jeg ønsker å ha full foreldrerett!


Hvorfor ønsker du full foreldre rett? eller er jo ikke noe som heter det...

Alle barn har rett til 2 foreldre, her deler vi alt likt.. Selv om det ikke gkk mellom meg og min exmann, er jeg utrolig glad for at han er med på alt som skjer med ungene, og at han bryr seg...
 
Back
Topp