Ang foreldrepengene og permisjon...

3barns mamma

Elsker forumet
Nå har jeg sittet å lest og lest,og hatt en tlf til nav og ett besøk,men jeg er fremdeles ikke så mye klokere...
Noen sier at pengene blir beregnet ut fra de siste 3 årene,andre de siste mnd,og noen gjennomsnittet av det siste året.
Hva er rett????
Tenkte å levere søknad idag (er nok litt treig,men har først nå bestemt meg for 80%)
Hvor lenge varer permisjonen da?
Jeg regna fra 3 uker før termindato (26.09.14) og 59 uker fram... Men blir d rett? Hørtes så lenge ut. Ble da 4.sept 2015 - de 10 ukene til far.
Noen som kan være snill å hjelpe meg? Jeg er like håpløs på dette hver gang... :-p

Tror de har tatt gjennomsnittet for de siste mnd hos meg.. Men er ganske grønn på det der selv :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvis du går på kalkulatoren på nav, så regnes foreldrepengene ut fra inntekt de siste tre årene, Hvordan det er hvis du eks. ikke har jobbet/studert ila de tre årene vet jeg ikke.

Når det gjelder ukene, så er det 59 uker til sammen, hvis du tar 100% permisjon med 80% lønn. Da er det 49 uker til deg, men så må du trekke bort de tre ukene med permisjon før termin. Så hvis du får barnet før termin, skal du regne permisjon 46 uker fra barnet ble født. Hvis du går over termin så ruller å går ukene, og du regner 49 uker fra du gikk ut i fødselspermisjon. Det er iallefall slik jeg har skjønnt det, noen får arrestere meg om jeg tar feil :)

Lønnsmessig kommer det litt an på om du har fast inntekt eller ikke, tror jeg. For min del er det lønna jeg har nå rett før permisjonen som gjelder (har fast månedslønn), spiller ingen rolle hva jeg tjente for 2 år siden...

Huff,dette er så vanskelig.... Irriterer meg grønn over at de på NAV ikke kan ha ETT klart svar som alle går ut ifra.
Jeg regna med de 3 ukene før termin jeg da... Om jeg trekker de ifra blir d 14.august. D hørtes litt mer riktig ut :-)

Hva skal jeg levere inn av papirer fra jobb da?

Jeg har måttet levere 7 mnd lønnslipper og kontoutskrifter.

Men det regnes 59 uker fra første permisjonsdag.
Du har evt 49 uker og far 10 :)

sendt fra Note 3 - sengekos

Jeg har ikke hatt fastlønn,men timeslønn de siste 2 årene.Året før der gikk jeg på dagpenger. Men de regnes vel de og?
Har ihvertfall hatt inntekt.de siste 3 årene.
Men er d arb.giver som skal sende inn papir på hva jeg har tjent eller må jeg ordne m d selv?

Jeg har måttet levere 7 mnd lønnslipper og kontoutskrifter.

Men det regnes 59 uker fra første permisjonsdag.
Du har evt 49 uker og far 10 :)

sendt fra Note 3 - sengekos

Så da har jeg regna rett da? Hørtes så lenge ut,men d høres jo topp ut! Da får vi jo til å gå hjemme helt fram til snuppafyller året!! :-D

Jeg har ikke hatt fastlønn,men timeslønn de siste 2 årene.Året før der gikk jeg på dagpenger. Men de regnes vel de og?
Har ihvertfall hatt inntekt.de siste 3 årene.
Men er d arb.giver som skal sende inn papir på hva jeg har tjent eller må jeg ordne m d selv?
Her er det slik at arbeidsgiver må sende inn inntektsopplysninger. Men jeg har fastlønn da, så vet ikke om det er anderledes med timeslønn.

Jobben må fylle ut inntektsopplysninger. Der opplyser de om din inntekt og det er den nav går utifra. Hovedprinsippet er at du skal ha samme inntekt som når du går ut i perm. Men hvis du har veldig varierende inntekt må de rekne snitt over en lengre periode. Men du skal ikke tape på at du for eks studerte eller hadde en annen jobb for 1 år siden.

Back
Topp