Ang "fordeling" av 2 barn...

Jegogde2guttamine

Elsker forumet
Må spørre her, for er så i tvil...skal prøve å forklare best mulig slik at dere forstår situasjonen:

Jeg og mannen er separert, han har flyttet ut, og vi har to gutter sammen på 2 og 7 år.
Samværsordningen er 50/50.

Slik vi har gjort det til nå, er at vi har registrert adresse for ett barn hver (eldste hos pappa'n, yngste hos meg). Det er greit, sa de på familievernkontoret da vi var der på mekling - meeen "da må dere være klar over at den forelderen barnet bor hos har et pre, dvs at den f.eks. kan bestemme at barnet skal bytte skole dersom de velger å flytte".

DA ble jeg i tvil!!!

Jeg troooor ikke at mannen flytter og da velger å bytte skole for min eldste...men så kommer den tvilen inn...jeg trodde jo aaaaldri at han ville flytte fra oss heller....

Fordeler ved å ha registrert ett barn hver: skatteklasse 2 HVERT år for begge to + en ekstra barnetrygd hver måned.

Ulemper: skatteklasse 2 ANNENHVERT år for oss + en ekstra barnetrygd på DELING.

Må legge til at det økonomiske kommer i andre rekke her, men at det samtidig er tøft å være alenemor. Jeg sitter med huset, jobber 100% som lærer og mottar ingen "andre" stønader siden vi har 50/50-deling.

Jeg hadde bestemt meg for å svelge de økonomiske fordelene og gå for å IKKE ha registrert et barn på hver sin adresse, men så sier ei venninne av meg at "du bør gjøre det...at mannen ikke kommer til å bytte skole på din eldste, for han må jo likevel kjøre minstemann i bhg her og etterhvert på skolen her". Guttene er jo alltid sammen, uansett om det er her eller der.

Vil presisere at dette ikke har noe med samværet å gjøre - vi kommer til å fortsette å ha ungene like mye hver.

Hva ville du ha gjort?
Jeg tror aaaldri at mannen ville tatt gutten vår ut av skolen han går på nå (han skal begynne i 2.klasse), han har alle vennene sine her og går på fotball her. Mannen selv sier at han aldri vil gjøre noe slikt, og han er flink til å følge opp på skolen (foreldremøter), i bursdager og på forskjellige fritidsaktiviteter.

Hva ville du gjort?

Jeg tror jeg ville akseptert en slik ordning med ett barn hver!

Hmmmmm...
Jeg KAN ta feil her, men så lenge dere har 50/50-deling vil ikke registrert bostedsadresse ha noen innvirkning på verken skatteklasse eller barnetrygd.
BEGGE foreldre har krav på halvparten av den barnetrygden de ellers ville hatt krav på - så dersom du ellers er aleneforsørger får du halvparten av 3 barnetrygder; dersom du har ny partner osv. får du halvparten av 2 barnetrygder.
Skatteklasse annenhvert år er så vidt jeg vet ikke avhengig av registrert bostedsadresse (siden ikke alle som har delt omsorg bytter bostedsadresse på barnet hvert år); jeg vet ikke om man kan velge å ha skatteklasse 2 for hvert separat barn slik dere har gjort det, men det BURDE ikke ha sammenheng med bostedsadresse (nettopp fordi ikke alle velger å bytte den hvert år).
Da er det ingen grunner til å "splitte" barna i folkeregisteret på den måten.
Jeg KAN som sagt ta feil her, men TROR det vil fungere likt uansett hvor barna er registrert - så lenge dere har registrert delt bosted på dem.

Takk for svar!

Hm...Minerva, hva mener du med at ikke alle velger å bytte bostedsadresse hvert år??

Mannen min jobber innen skatte-etaten, og har fått opplyst der at det var slik og at det var helt lovlig (han ville ikke gjøre noe ulovlig i og med at han jobber innen yrket). Jeg har enda ikke sjekket det ut med Nav...men det virket som om dama på Familievernkontoret også var inneforstått med at det var slik. Det var mange med 2 barn som hadde denne ordningen fordi den er gunstig økonomisk sett.

Men, jeg kan jo sjekke opp med Nav også, for vi skal tilbake i august til ny mekling.

Som sagt har jeg ikke vært i denne situasjonen selv, men googler nå i vei for å se om jeg kan finne "sannheten".
I følge en NOU fra 2008 er det i hvert fall TENKT på andre løsninger, selv om de ikke er innført enda, og de er IKKE for en slik "årlig flytting":
"Dersom barnet bor like mye eller omtrent like mye hos begge av foreldrene, må foreldrene velge en adresse som barnet skal anses folkeregistrert på. Etter utvalgets syn er dette uheldig. For det første kan dette skape utrygghet for bostedsforelderen som ikke får registrert sin adresse, og for det andre kan det bidra til uønskede omgåelser der barnet eksempelvis skifter adresse annethvert år."

Et svar fra en av advokatene på Verdensbestepappa.no ser også ut til å være enig i dette:
"Barnet kan ikke ha folkeregistrert adresse på to forskjellige adresser. Dere må derfor velge hvor barnet skal ha folkeregistret adresse.

I utgangspunktet har det ikke har noen betydning hvor barnet er folkeregisteret, dersom dere har en avtale hvor det klart og tydelig fremgår at barnet har delt bosted 50/50 hos begge.

Foruten betydningen for deres kontakt og innflytelse vedrørende barnet har en avtale om delt bosted også betydning for barnebidraget og for hvilken skatteklasse dere skal lignes i. Det er derfor viktig at dere skriftlig avtalefester at dere skal ha delt bosted slik at dere kan fremvise denne avtalen til blant annet NAV og Skatteetaten."

Dette styrkes i et annet innlegg på samme sted:
"Som vi ved tidligere anledninger har svart, er det ikke folkeregistreringen som er avgjørende i spørsmål om skatteklasse, barnetrygd og bostedsforelderens kompetanse, så lenge det foreligger skriftlig avtale eller rettskraftig avgjørelse som bestemmer at barnet bor fast hos begge foreldre, og dette faktisk praktiseres.

Jeg kan faktisk ikke finne ett eksempel på at en lovbestemt plikt eller rettighet vurderes alene ut ifra hvor barnet er folkeregistrert. Rettslig sett er det avgjørende hvor barnet faktisk bor, og det ovennevnte forutsetter at barnet formelt og reelt bor like mye på to steder.

Men i praksis vil folkeregistrert adresse ha betydning, fordi en rekke offentlige instanser forholder seg til folkeregisterets opplysninger som et utgangspunkt for tildeling av rettigheter. Det er nemlig ikke mulig for barnet å være folkeregistrert på mer enn en adresse.

Dersom dette skjer, og konsekvensen blir at resultatet ikke gjenspeiler den reelle situasjonen, så må man kontakte det aktuelle offentlige kontoret og dokumentere at barnet i henhold til avtale eller dom bor fast hos begge foreldrene."

Jeg har ikke mulighet til å jakte videre akkurat nå, men jeg vil anbefale at dere sjekker dette grundig - eventuelt med Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet - før dere tar noen endelig avgjørelse. :)

Jeg og min ex vi hadde fast delt bosted. Jeg hadde det minste barnet adressert hos meg og han hadde den eldste adressert hos seg. Vi fikk ingen opplysninger om har jeg eller han kunne bestemme mer siden det barnet bodde hos meg, eller han, det høres ho helt absurd ut.

Vi begge har foreldre annsvar.en vår ny adresse,

Nå har vi nettopp bytta samvært ordning og adresse på den elsdte hos oss. Fb har flyttet ut av kommunen og da fikk 4 åringen min ny adresse hos meg, og da måtte barnefar skrive under flyttemeldingen.

Jeg har hatt skatte klasse 2 siden vi gikk fra hverandre og har hatt og ha utvider barnetrygd.

Takk for svar!

Ok, så da stemmer det ang skatteklasse 2 hvert år???
Tror jeg må ta meg en tur til Nav og dobbeltsjekke........synes det er så forvirrende å lese meg til slikt på nettsidene deres.

Bare for å "avslutte" tråden, så har jeg vært og hørt med Nav + vært på Familievernkontoret i dag, og det blir slik at vi registrerer en gutt på hver vår adresse.
På den måten anses vi som aleneforsørger for det barnet som er boende hos oss, og blir da lignet i skatteklasse 2 + får dobbel barnetrygd.

Takk for svar!

Jegogde2guttamine skrev:
Bare for å "avslutte" tråden, så har jeg vært og hørt med Nav + vært på Familievernkontoret i dag, og det blir slik at vi registrerer en gutt på hver vår adresse.
På den måten anses vi som aleneforsørger for det barnet som er boende hos oss, og blir da lignet i skatteklasse 2 + får dobbel barnetrygd.

Takk for svar!

Jeg mener ganske sikkert at så lenge dere har 50/50 ordning blir dere ikke regnet som aleneforsørger for noen av barna uansett hvem de bor hos. Det hadde vært noe annet dersom dere hadde en ordning med at dere har hver av barna 60/40, da kvalifiserer dere begge til klasse to, utvidet barnetrygd og evt overgangsstønad. 

De regnes som aleneforsørgere, men som hun sier har de bare krav på skatteklasse 2 og halvparten av dobbel barnetrygd (i dette tilfellet halvparten av 3 barnetrygder, dvs. 1 1/2 barnetrygd hver seg).
For å ha krav på OS og andre stønader må man ha "markant mer enn 50% av omsorgen".

Back
Topp