Ang etternavn?

Krølla82

Forumet er livet
Har dere tenkt noe på om dere skal bruke kun ditt etternavn, kun mannens etternavn eller begge etternavn til barnet?

Jeg syns det blir litt mye med begge etternavna egentlig for mitt etternavn har 10 bokstaver og sambos etternavn har 11 bokstaver. Så blir jo så langt navn da på en måte. Og jeg føler at mitt kun kommer til å bli brukt som en forbokstav da.

Eks Emilie X.XXXXXXXXXXX  

Begge etternavnene[:)]
Mitt etternavn er på 6 bokstaver og mannen min sitt har 8 bokstaver[;)]

Vi har også lange etternavn, 8 og 10 bokstaver. Vi diskuterte masse før vi giftet oss og før 1. barnet kom, men ble aldri enige om ett felles etternavn. Så her kommer babyen til å få mitt etternavn og mannen min sitt etternavn som mellomnavn, akkurat som broren sin. Utrolig vanskelig dette, for det blir jo som du sier at en bare bruker det ene etternavnet såsant en ikke har bindestrek mellom navnene.

Her blir det som sist, to etternavn a 8 bokstaver. Eller, mitt blir mellomnavn, mannen sitt blir etternavn.
Fant ut at vi ikke ville bruke bindestrek for som regel husker folk det siste etternavnet og bruker i mange tilfeller bare det, mens hvis man har bindestrek så blir det det første navnet som blir søkbart i eks telefonkatalogen og sånt.

Barnet vil nok ta mitt til etternavn og hans som mellomnavn[:)]

Vi brukte begge på Poden, så det gjør vi denne gangen også. Poden har derfor 4 navn *** ****** ******* ********

Da kan di velge selv når di blir større om di vil fjerne ett eller beholde begge. Mannens navn er bakerst, det pga at det er sånn navnet klinger best, vi har prøvd ut begge veier ;-DDD

Vil gjerne ha begge etternavna, men då berre enkelt fornavn, for syns fire navn blir for mykje. Sambo har eit av norges vanligaste etternavn og mitt er litt spesielt, så litt derfor også at eg vil ha begge. Men spørs om vi blir enige om fornavn da.....

Vi bruker begge etternavnene ettersom mitt er mye mer uvanlig enn hans og ellers vil dø ut med meg og min søster. Bruker bindestrek, så da er det regnet som etternavn i sin helhet istedet for et mellomnavn og et etternavn. Vi kommer også til å ta hverandres etternavn når vi gifter oss, slik at vi alle har samme etternavn [:)]

Her blir det kun sambo sitt etternavn.
Det er kun en slekt i Norge som har det etternavnet (ca 55stk), så det er ganske spesielt. Jeg har et vanlig -sen navn som halve Norge heter, så det er ikke akkurat noen å bringe videre synes jeg. [:)]

Her har vi begges på sønnen vår som nå er 15 mnd..

Lucas marcell XXXXXX-XXXXXXXX...

Jeg ville at mitt navn skulle bli brukt, så derfor tok vi binnestrek mellom dem!
(egentlig ville jeg ha bare mitt, så ta hans når vi gifter oss) Men...[;)][:-] hehe

Men det blir jo så utrolig langt, så når lille jenta vår kommer skal hun få bare ETT navn[:)]

Men vi skriver : Lucas m. så etternavnet. Men er faktisk utrolig bra me to navn i barnehagen, for på gruppa hans er det 3 andre Lucaser, hehe!

T har fått begge våre, så nestemann må få det også[:D] Så  er mitt kort og sambo sitt langt så det funker[:)] Torjus **** *********. (mitt står som mellomnavn da)

Vi har tunge og sjeldne etternavn begge, kun våre familier som har dette navnet. Tror det er 50 ca med mitt og 40 med samboer sitt. Men vi vil at alle i familien skal ha samme etternavn så her valgte vi samboer sitt på Oliver sitt, jeg tar det når vi gifter oss og den i magen får det også [:)] Å bruke begge hadde ikke funket her gitt[:D] altfor tunge til det

kun sambo sitt navn her men begge to har sånn larsen,nilsen,olsen,hansen,jensen, navn sånn vanlige navn

Mitt barn kommer til å få fars fornavn+son/dottir som etternavn. Det har sønnen vår også. Men nå er ikke vi norske heller da[;)] Veldig enkelt og greit å slippe sånn etternavn diskusjon. Hadde jeg vært gift med en norsk mann så hadde jeg nok brukt mitt fornavn+son/dottir som mellomnavn og farens etternvan til slutt.
Jeg har mitt fars fornavn+dottir som etternavn og er veldig stolt av det[:)] det er bare 3stk som har det etternavnet her i Norge og det er meg og mine søstre.

ORIGINAL: Krølla82

Har dere tenkt noe på om dere skal bruke kun ditt etternavn, kun mannens etternavn eller begge etternavn til barnet?

Jeg syns det blir litt mye med begge etternavna egentlig for mitt etternavn har 10 bokstaver og sambos etternavn har 11 bokstaver. Så blir jo så langt navn da på en måte. Og jeg føler at mitt kun kommer til å bli brukt som en forbokstav da.

Eks Emilie X.XXXXXXXXXXX  

Jeg må bare få lov til å påpeke at ungen ikke vil få 2 etternavn da dette ikke er lov lenger. Det første "etternavnet" vil bli et mellomnavn, så som du sier vil sikkert bare skrives med kun en bokstav.
Med vesla vår hadde vi det problemet da vi ville ha begge etternavnet men det er kun lov til å ha ett. Dersom begge skal være etternavn må det være bindestrek mellom men da blir et NYTT etternavn. og da må på en måte foreldrene også skifte etternavn sånt at alle har likt. Håper det var forståelig....
Men jeg kommer alltid til å skrive hele navnet hennes og håper på at hun bruker de videre så ikke mitt etternavn som er hennes mellomnavn forsvinner da det er et spesielt navn.

Babyen min skal bare ha faren sitt etternavn. Hadde selv 2 etter navn, og dette var 2 korte etternavn på 3 og 5 bokstaver. Syntes selv at dette var bare tull. Fikk ikke lov å søke om å fjerne det ene før jeg var blitt 16 og måtte underskrift fra en av foreldrene. så dagen jeg ble 16 var papirene sent inn =)

ORIGINAL: klumpen84

Vi har gifta oss og jeg har tatt etternavnet til mannen min. Det er noe som har vært viktig for meg og oss hele tiden, at vår lille familie skal ha samme etternavn[:)] Men det er veldig morsomt å se hvordan andre ønsker det [:)]

Samme her[:)] Bare ett etternavn her i gården[;)]

ORIGINAL: klumpen84

Vi har gifta oss og jeg har tatt etternavnet til mannen min. Det er noe som har vært viktig for meg og oss hele tiden, at vår lille familie skal ha samme etternavn[:)] Men det er veldig morsomt å se hvordan andre ønsker det [:)]

Samme her. Jeg og mannen min tok hans tidligere mellomnavn som etternavn, det var litt sjeldnere enn hans sistenavn. For meg har det også vært viktig at vi alle skal hete det samme. [:)]

Her blir det mannens etternavn, som jeg også har som mitt etternavn (har beholdt mitt gamle som mellomnavn, jeg, da). Begge navnene er forholdvis lange og sjeldne, men jeg ser på meg selv at mellomnavnet fort blir kun forkortet til en bokstav, og da ser jeg ikke vitsen med å styre på for at Lillegull skal ha begge navnene. Alle skjemaer osv som skal utfylles vil da stort sett ha for liten plass til begge navnene uansett...

Vi skal bruke begge - det blir 7 + 9 bokstaver. Det er jo litt langt, men begge navna er ganske sjeldne, så vi har lyst til å bruke begge. Det blir bare ett fornavn da.

Back
Topp