ang dialekter

zoe

Glad i forumet
synst dåke det e vanskelig å lese mine innlegg?

[:)]

nope[;)] syns du d e vanskli å forstå ka e skrive?

nope.. ingen av dåkk!

Syns dåkk det e vanskelig å læse det æi skriv da?? :p
Hehe, artig me dialækter merke æi.. :)

Skjønne døkk detta, ra? Håre dæ, ra, for dæ æ slik æi prate! Å syns ru detta æ vanskle, så prat mæ mor mi! Ho kan vør litt omolen å forstå.. [;)]

har ingen problem med å forstå dåke nei![;)]

Når æ læs litt sakte, og 2-3 ganga,så fårstår æ d mæste..[;)]

Hehe, du va værre! Du kannj prate me bæssmor mi du, ho e umule å forstå. Men dåres dialækt va ille, hehe :) Mi dialækt stamme opprinnelig fra omgegn da.. Arti, arti!
E det nøern andre hær innje som prate årntli vanskeli dialækt???
Kessn står det t me knøan, eller hen førr den sags skyld?? Hehehe

ORIGINAL: Ju9ta

ORIGINAL: Little Jo

Hehe, du va værre! Du kannj prate me bæssmor mi du, ho e umule å forstå. Men dåres dialækt va ille, hehe :) Mi dialækt stamme opprinnelig fra omgegn da.. Arti, arti!

Lure på om dialækta vår itte æ altfor olik.. Æi ha forresten itte så godt knø, ra.. Ettesom ru lurte på dæ.. ø'la re da æi hoppe på snowboard for nøern år sea.. Men ha vørte operert, ra.. men ha kjent re litt at no i re siste.. Og hen æ nok litt tør no re æ så kalt og tør luft ute..  Men ellers ha æi re itte så værst..[:)]

ORIGINAL: barehege

Lure på om dialækta vår itte æ altfor olik.. Æi ha forresten itte så godt knø, ra.. Ettesom ru lurte på dæ.. ø'la re da æi hoppe på snowboard for nøern år sea.. Men ha vørte operert, ra.. men ha kjent re litt at no i re siste.. Og hen æ nok litt tør no re æ så kalt og tør luft ute..  Men ellers ha æi re itte så værst..[:)]

Nei, trukkje dein æ det næi! Oo, fælt mæ di knøan dine ja.. har ikkje så gode knø æi hellj. Hånjbalskade.. Men gu'skje låv, ingen operasjon! Ja, hen mine æ jaggu bra tør dæm øu, prøve å smør dæm så ofte som mule. Ellers har æi det hell ikkje så værst i grunnj [:D]

Hehe, ÆÆLSKE DIALÆKT ÆI [:)]

D var litt vel bredt trøndersk for meg å d der..[:-]

hedmark dialekta går greit, jeg bare tenker på hvordan Alf prøysen prata sånn ca... hihi
trøndersk går også greit
også har jeg svigerfamilie på vastlandet og det begyner å sitte det også, men jeg må jo konsentrere meg litt ekstra da på alle dialekter egentlig.. også på de som bruker forkortelser, det e nesten værre syntes jeg..

Nei, trukkje dein æ det næi! Oo, fælt mæ di knøan dine ja.. har ikkje så gode knø æi hellj. Hånjbalskade.. Men gu'skje låv, ingen operasjon! Ja, hen mine æ jaggu bra tør dæm øu, prøve å smør dæm så ofte som mule. Ellers har æi det hell ikkje så værst i grunnj [:D]

Hehe, ÆÆLSKE DIALÆKT ÆI [:)]

hahahahahahha[:D][:D][:D][:D]

Dialektår e jo kjempe fint å hørra på men å lesa de syns eg e litt tongt. Bler lixom marr stress me ein gang, men for all del di så vill skriva på dialekt må for all del bare jørr de, bare kjekt de.
Men hvis eg skomme jønå innlegg så orke eg ikje lesa lange innlegg skreve me dialekt desverre. Men får me meg de viktigaste.

Tror ikje me her på vestlande har den vanskeligaste dialektå å forstå akkoratt, men derr e jo stoooore forsjell på forxempel stavangår dialektå å jærdialektå då. E nok ein goe blannings eg.

Jeg har nok en veldig merkelig dialekt da. Eller - er fra og bor i nordnorge, men vi har døladialekt som stammer fra østerdalen og tynset, alvdal osv. Så det er få som skjønner vi er fra nord da.. Dialekten er bred, men har østlandsk tonefall og man snakke trææææægt [:)][:)] hehe.. Så er en salig blanding av nordnorsk, østlandsk, døl og litt trønder.. (sistnevnte fordi vi har tjukk l og sier mannj, hannj osv).

Elsker sørlandsdialekt jeg, blir mo i knøan.. hihi [:)]

Heheh.. Va mye her eg isje gadd å lesa ei gong. Så fattasje så grævli mye av d dåkke skreiv... Her snakke me egarsunsk;)

ORIGINAL: Ju9ta

menforetrekker bokmål [8D][8D]

Jeg har nok en veldig merkelig dialekt da. Eller - er fra og bor i nordnorge, men vi har døladialekt som stammer fra østerdalen og tynset, alvdal osv. Så det er få som skjønner vi er fra nord da.. Dialekten er bred, men har østlandsk tonefall og man snakke trææææægt [:)][:)] hehe.. Så er en salig blanding av nordnorsk, østlandsk, døl og litt trønder.. (sistnevnte fordi vi har tjukk l og sier mannj, hannj osv).

Men åffer dæ, ra??? hehe.. Æ jo frå Tynset æi.. og halvt Alvdøl.. ;)

Men åffer dæ, ra??? hehe.. Æ jo frå Tynset æi.. og halvt Alvdøl.. ;)

Hehe, fordi for 200 år siden (ca) så vandret det en del folk derifra pga en rekke dårlig år med jordbruk osv, så fant de en plass her i nord som lignet, innenlandsklima og en laaang dal. Eller mange daler faktisk. Så jeg er oppvokst på en plass som kalles østerdalen :):) Og kirka våres er en kopi av Tynsetkirka. Oldemor mi kom fra Alvdal ho. Ellers så het vel en av forfedran mine Sevelhaug el nå sånt, og han kom fra området (er ikke så kjent der nede, bare blitt det fortalt). Bestefaren min brukte reise ned dit for å være på sætra ilag med søskenbarna sine.. Interessant eller??? Historieleksjon, hehe.. Kanskje vi er i slekt da? :P hehe.. Her oppe er vi alle i slekt nesten, og stammer alle derifra. Vi er vel rundt 2000-3000 innbyggere i vår kommune, og nesten det dobbelte i nabokommunen som er døler :)

Back
Topp