Ang. det i nyhetene..

Almyrida81

Forumet er livet
VIP
Er det noen av dere som kommer til å gå til lege/jordmor og høre om den saken om den bakterien i VG? Jeg prøver å tenke litt rasjonelt og at sjansen er lite, men er helt utrolig hva som står i hodet på meg som gravid altså..!

Ja jeg skal ikke til lege før den 14. august jeg ser du.. Så er litt lenge til føler jeg.. Så kanskje jeg skal ta en tlf til jordmor å spørre en dag.. [&:] 

Nå er det jo bare ved sykehus "sørpå" det har vært snakk om, så jeg satser på at det ikke "gjelder" meg[8|][8|] (?)

eg ska jo føda i stavanger.og der har der jo vert to tilfeller!!!!EG TROR EG SKA FØDA HJEMMA EG[:D]

Tror ikke du skal se på hvor det har vert tilfeller, for denne bakterien er noe vi jenter kan bære på, så jeg har like stor sjans for å få det jeg, som du som skal føde i stvg.. Men har jo innsett at det er FÅ tilfeller likevel da.. Tror ikke vi skal engste oss for mye da.. Men likevel så vil jeg høre meg legen.. For man kan jo bare ta en blodprøve sikkert.. [:)]

såg nettopp på nyhetene på tv2.har klart å roe meg ned litt nå.vi får bare tenke at nå kommer de til å være ekstra på jakt itte denne bakteriene.og vi må alle forlange å bli testet!!!!!

jeg spørr uansett legen om det i neste uke... om man kan unngå at babyen får smitte ved keisersnitt og jeg har det. så tar jeg det!!

Huff....jeg hr faktisk ikke engstet meg for noe under dette svangerskapet...føler at jeg har vært helt roilg. Men akkurat denne beskjeden likte jeg ikke. Leste litt om de som hadde mistet barn på grunn av denne streptokokken og tenker at jeg må finne ut om jeg kan testes for dette..

Det er jo egentlig sykt at de ikke tester og følger opp alle. Greit nok koster det litt, men det er jo mye større "kostnader" for de som mister barna sine på grunn av dette!

Gi gjerne en oppdatering på hva legerne/jordmødrene sier hvis dere sjekker opp dette da dere!!

Så på nyhetene i går kveld, så spør G om jeg har blitt testet. Nei, sier jeg, ingen blir testet for det. Da så han litt fornærmet ut... Jeg vil også høre hva de sier, om noen av dere sjekker det ut. Jeg har ikke kontroll igjen før om tre uker, og jeg er redd jeg skal glemme det til da...

Jeg skal til jordmor imårra, så da skal jeg spør om jeg kan bli testet for denne bakterien. Men de sa jo at testen skulle tas mellom 3 og 5 uker før termin, så det er jo litt tidlig enda da.............

Har ei venninne som ble spurt om hun ville testes for dette på en av de siste jordmorbesøka før fødsel. Jordmora hadde sagt at det var frivillig men at hun gjerne testet hvis venninna mi ville. Hun var negativ heldigvis. Håper jeg og får spørsmålet hvis ikke må jeg spørre selv. Det er visst en underlivsundersøkelse det der.

Her i Italia er streptokokk-testen vanlig å foreta i uke 36-37 av svangerskapet, så jeg kommer til å ta testen da.

Da har jeg vært hos JM. Jeg spurte om ho ambefalte meg å ta testen, og da spurte ho om jeg var bekymret. Og selvfølgelig er jeg jo det! Så ho skal ta testen når jeg skal på ny kontroll om 2 uker [;)] Ho mente at dette er noe som bør gjøres til en rutine på gravide, men regnet med at de bare er gniene siden det ikke gjøres. Testen tas ved å ta en prøve fra skjede, urinrør og anus. Sikkert ikke deilig, men vi skal jo gjennom verre ting enn det da [:D]

Er ikke vits i å bli helt stressa heller da, selv om man har denne bakterien er det de som har en aggressiv opplomstring som kan smitte sine barn, og da bare hvis vannavgangen ved fødsel er over 18 timer eller man får feber under fødselen. Ellers ble de som hadde smittet sine barn tidligere eller hadde hyppige urinveisinfeksjoner grunnet denne bakterien behandlet..

Selv om man skulle smitte babyen kan jo den behandles med antibiotika...  det var jo noen som ble smittet før de var født, man da hadde slimproppen gått eller vannet lang tid i forveien tror jeg...

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=884 svarer ei som har peiling på ting på bekymrede spørsmål... jeg er jo bekymret jeg og, men det er 20000 gravide kvinner som har disse bakteriene, så sannsynligheten for at noe skal skje er veldig liten...

Jeg må si meg enig i de siste her ja.. Fikk litt hetta første kvelden, men har lest litt og forhørt meg litt og har nå skjønt at dette faktisk ikke skjer så ofte..
Media vrir og vender på det meste og får ting til å virke værre en de er..
Skulle de ha behandla ALLE med denne bakterien, ville den til slutt blitt immun, og dermed hadde det ikke vert en god behandlingsmåte for bakterien..!
Anbefaler det nettintervjuet med ho dama på vg.no, for ho svarte godt og saklig.. [:)]

Back
Topp