Ang den 1-års "regelen"

Jeg har jo ordnet meg time hos gyn i Ålesund på Medi 3. Men ikke før 12. april da.
Legen min er litt sta av seg, og mener ikke det er noe hast med sykluser osv, så han har jeg gidd opp når det kommer til det
 
Du har faktisk krav på å bli hennvist til gynekolog etter dere har prøvd ett år så vidt jeg vet!
 
ORIGINAL: st1gal

Du har faktisk krav på å bli hennvist til gynekolog etter dere har prøvd ett år så vidt jeg vet!

 
Tja, det er litt sånn... delvis opp til legen å vurdere spesielle omstendigheter. Som f.eks at det tar noe tid etter bruk av enkelte prevensjonsmidler før kroppen er i gang, slik at de første mnd ikke "teller", eller andre omstendigheter. Det er vel ikke noe lovfestet krav å få henvisning sånn etter et visst antall mnd, det er en vurdering av legen opp mot problemets art. (Dertil er et jo lov å bytte lege da, men det er en annen sak)
 
Man har kanskje ikke krav på å bli henvist... Men man har krav på å bli hørt.

Fastlegen din høres ut som en som kan byttes ut. Jeg leser det som at du har kraftige menssmerter?

"Åja, har du mensen hver 14. dag og kraftige menssmerter? Høres helt normalt ut." - Øh, nei.

Jeg hadde sånn lege jeg også, og jeg byttet. Fikk henvisning til slutt - og gjett om jeg har fått hjelp!! Så enten krangler du med fastlegen din (noe som kan være en litt ubehagelig affære...) eller så bytter du fastlege (noe som er mye lettere) så du får en henvisning til gynekolog og slipper å betale så mye for å gå til spesialist. Evt siden han er mann, så kan du begynne å storgråte når han nekter å gi deg henvisning[:D]

Nei, huff... Poenget er at du i aller høyeste grad kvalifiserer til å bli henvist videre!
 
Krav på å bli hørt har man absolutt, og den legen der tar ikke pasienten sin seriølst nok synes jeg, så et bytte er muligens ikek så dumt, men ikke alltid så lett. Det avhenger jo av mulige tilgjengelige alternativer...
 
Ikke lett å bare bytte fastlege når jeg har hatt han hele livet, og han vet alt om meg osv. Det er bare når det kommer til prøvinga at han er litt gnien
 
Back
Topp