Ang den 1-års "regelen"

niva

Elsker forumet
Omn at hvis man har prøvd i 1 år så er det grunn til å tro at noe kan være i veien.
Gjelder den om man har gått på p-sprøyta også?

Jeg begynte på den sommeren 07 tok siste sprøyta i juni 08 og begynte på p-piller i september 08, når jeg egentlig skulle ta neste sprøyte.
Tok siste pille i slutten på november.

Dere ser jo syklusene mine i signaturen. den første er den første etter siste p-pillemens :P hehe
 
Det MÅ ikke være noe galt hvis man plutselig bikker et år!Det er mye som skal klaffe for at et barn skal bli til[&o]Kjenner flere som har holdt på mellom 14 og 20 mnd som det plutselig klaffer for!På babyverden står det at 90% lykkes innen 2 år,og de resterende regnes som de som er sterile eller MÅ få hjelp til å klare det[:)]Vi har et barn fra før men nå har vi prøvd i 16 mnd på nr 2.Klaffer det ikke nå,skal jeg bestille meg en GU men jeg har ingen mistanker om at noe er i veien!Men kjekt å tat en kikk uansett!!Masse lykke til med prøvingen videre[:)]
ORIGINAL: niva

Omn at hvis man har prøvd i 1 år så er det grunn til å tro at noe kan være i veien.
Gjelder den om man har gått på p-sprøyta også?

Jeg begynte på den sommeren 07 tok siste sprøyta i juni 08 og begynte på p-piller i september 08, når jeg egentlig skulle ta neste sprøyte.
Tok siste pille i slutten på november.

Dere ser jo syklusene mine i signaturen. den første er den første etter siste p-pillemens :P hehe
 
Takk for svar :)

Fikk en kjapp GU etter noen mnd, og alt kjentes fint ut sa legen min. Skal spørre om en ny etterhvert, må bare komme meg utover
 
Det er vel ingen fast regel, men om du er over 30 ville jeg tatt kontakt med lege da ja, p-sprøyte eller ei. Det er ventetid på å få hjelp, og fruktbarheten faller allerede fra 25 års alderen, men ikke drastisk mye før rundt 32-33, og pga ventetid, at man ikke vet hvor lang tid det tar før spiren sitter, at det jo er 20% sjangs for at det ikke blir noe av tross positiv test i starten osv... Ja, ville kontaktet lege etter ett år.
 
Jeg er nok bare 21 [&o]
 
I så fall har du jo alderen på din side, fertilitestmessig (og litt mot deg, i forhold til å få hjelp, det er gjerne en oppfatning av at "du er så ung" rundtomkring. Enkelte operer med en 25 års aldersgrense på ivf, om ikke heeeelt konsekvent så i alle fall veiledende, utfra hva jeg har lest)
 
p-sprøyte kan henge litt igjen i kroppen. Ja, altså, det kan all hormonprevensjon. Det sies at p-piller henger i i gjennomsnittelig 3-6 mnd. Det er ikke sånn at det nødvendigvis er noe galt selv om det tar over et år heller. Så det er ikke noe i veien for å prøve litt mer selv på hjemmebane. Selv om det er vondt og sårt når månedene går, så er det ikke utenkelig at dere kan klare det. Men ta gjerne en ny tur til gynekologen etterhvert, for det er jo ikke noe kjekt når årene går.
 
vi har prøvd siden januar 09, vi fikk "treff" i juni09 men fikk kontra beskjed oktober09. og tr kom ikke tilbake fra juni ferien sin før februar10 så skal til gynekelog på torsadg og er under utredning(tatt en del blodprøver før det)
 
P-sprøyte kan for enkelte sette kroppen ganske greit ut av spill i mange måneder, så sannsynligheten er jo ganske stor for at det har skjedd for deg. I så fall vil det gå seg til etterhvert... [:)]

Meeeen - det ser jo ikke ut til at du har el like ofte som de fleste kvinner (veldig mulig som en konsekvens av hormonell prevensjon), siden enkelte av syklusene er så korte. Sånn sett hadde det kanskje vært greit å:
- få blodprøver for å sjekke hormonnivåer
- få ul for å sjekke eggposer/livmorslimhinne
(hos gyn)

Så får du i alle fall vite - det er jo absolutt ikke sikkert at du trenger ivf. Kanskje kroppen din bare trenger litt el-hjelp? [:)]

Lykke til, i alle fall!
 
Er litt slitsomt å ha helt ned i 12-dagers sykluser. mulig jeg har veldig kort lutealfase (det det heter, sant?)
eller rett og slett ikke el i de korte syklusene
 
I en 12, 13 eller 14 dagers syklus har du ikke EL. Den må nok opp i rundt 20 dager for at det skal være gjennomførbart, selv om du skulle være en av dem med kort lutealfase.
 
Er det datoer eller sykluslengde som står i saignaturen din?
 
sykluslengde, den siste bare som er dato
 
30, 15, 28, 12, 24, 28, 24, 31, 32, 31, 33, 27, 28, 13, 19, 29, 14, 19
 
Dette er siden du sluttet på p-piller?
 
De understrekede syklusene vil jrg si du nok ikke har hatt EL. De i kursiv usikker, men antakelig ikke. At du hadde noen i begynnelsen er høyst normalt etter pilleslutt, men at du har såpass mange på slutten... om du faktisk har MENS etter 13-14 dager, og ikke bare spotter en eventuell kraftig "EL-spotting" da, i så fall ser jo syklusene på slutten også grei ut.
 
Husker du om du hadde regelmessig syklus med mens ca en gang imnd før du begynte på hormonprevensjon?
 
Syns å huske at det var ganske jevnt før jeg starta på p-pillen, men er litt usikker.

Jeg og stusser på de nå på slutten, og det er mens jeg har hatt, med de samme smertene og samme blødningene. Varer i en 3-4 dager.

Den første syklusen, den på 30 dager er den etter jeg slutta på pilla ja. Altså fra siste "pillemensen" til første vanlige
 
De på slutten er det jeg i så fall ville "bekymret" meg for, og som nok kan kvalifisere til en tur til en gynekolog... frem til du begynte med "13, 19, 29, 14,19" så hadde du en grei og stabil syklus. Men disse "13,19" og "14,19" ser ikke bra ut.
 
Etter pilleslutt tar det 3-6 mnd før syyklusen er "seg selv igjen" så de "30, 15, 28, 12," setter vi glatt på den kontoen og bekymrer oss ikke for. Men et år senere burde det ikke rote mer, sånn ideelt sett...
 
Skjønner.

Det er også ganske slitsom å få tr så ofte, så smertefullt som det er.
Jeg kunne glatt klart å vingle mellom 24 og 33 dagers men så har kroppen plutselig begynt å tulle og jeg skjønner ikke hvorfor.

Burde jeg skrive ned syklusdagene og ta de med til gyn?
 
Ta det med ja, det er jo gjerne den "plutselig trøblete syklus" som er årsaken til at du vil ha den timen... (pluss at en slik syklus, stadig for kort til EL, ikk er speseitl gunsitig når du prøver å bli gravid...)
 
ville vurdert en legetime nå ja...
 
nytter ikke å gå til legen, for han ville jo ikke begynne med noe før det er gått to år. mannlig lege dette.
 
Men kan ikke legen gi en henvisning til gyynekolog basert på nylige syklusproblemer? (altså, ikke fertilitetsproblemer, men blødningsforstyrrelser) alternativet er å finne en privatpraktiserende gynekolog som ikke krever henvisning.
 
vi prøvde i nesten 3 år før jeg var på utredning først faktisk... så det er opp og ned og opp til hver enkelt tror jeg.. jeg har pcos..
 
Hvor lenge man velger å vente, og hvor lenge man må vente, er ikke det samme. Om legene nektet dere utredning før dere hadde prøvd i tre år synes jeg det er horribelt, om dere valgte å vente så lenge, er det deres valg jeg har helt respekt for.
 
Back
Topp