Ang. dåp..

Almyrida81

Forumet er livet
VIP
Sitter her og diskuterer med ei vennine ang dette med dåp.. Svigerinna hennes meiner at alle blir automatisk medlem av statskirka her i Norge.. Men jeg trodde man måtte være døpt for å bli medlem? Tar jeg helt feil?

Og må de som skal være fadder vere medlem av statskirka?

Alle blir automatisk medlem av den norske statskirke, uansett dåp eller ikke.
Ønsker man ikke å være medlem, må man skriftlig melde seg ut.

Jeg mener det jeg og.. [:D]
Åsså en ting til.. hehe.. Begge foreldrene rtenger ikke være medlem av statskirka? Holder at den ene er det, dersom man vil døpe?

Aaahh.. Takk for oppklaring Lehcar! [:D]

Ser også at du spurte om fadderne må være medlem av statskirken...
Har selv hatt faddere som ikke er medlem av den norske statskirken, til vår første datter.
Så dette har iallefall ikke vært et problem.

Hører egentig ikke til her men vil svare alikevell.

Man Blir medlem i statskirken når en blir døpt, IKKE før.
Selv tilhører jeg metodistkirken[:D] og både jeg og mine barn er døpt der. Ingen av oss har noen gang stått som medlemmer i statskirken.[:D][:D][:D]

Man trenger ikke være medlem av Den norske kirke for å være fadder. Bare men er medlem av et kirkesamfunn som anerkenner den treenige dåp (Til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn). F.eks den danske eller svenske kirke. Eller andre.
Foreldre som ikke selv er medlem av Den norske kirke kan få sitt barn døpt der. (også hvis begge foreldre ikke er medlem - men så er det jo ikke sikkert man vil ha dåpen i Den norske kirke.
Som regel skal fadderne helst være konfirmert (eller konfirmanter det året) Minst to av fadrene skal være til stede i kirken unner dåpen.
Hvis det er mere så bare spør. Her er jeg på hjemmebane[:D]

Man blir ikke automatisk medlem uansett!!!!   Hverken jeg eller mine barn er meldt ut av statskirken for vi har aldri stått der
[:D][:D][:D]

Lykke til med barne dåp når den tid kommer

Jeg mener helt bestemt at dette ikke stemmer.
Så lenge man ikke oppgir noe annet, blir man automatisk medlem av statskirken.

Men vi har aldri sått der, dette har jeg diskutert med presten i kirken der jeg går p.g.a. at min man ikke er metodist (han er levende ord). mine har aldri stått i statskirken, for det var ikke nødvendig å melde dem ut.

Hei igjen assa!
Har søkt litt på internett, og der fant jeg ut at så lenge den/de som måtte ha foreldreansvaret er medlem av den norske statskirke, vil barnet automatisk også bli registert i deres trossamfunn...
Kanskje det er mere oppklarende?
Legger ved linken jeg fant!
http://www.lovdata.no/all/hl-19960607-031.html#3

jeg vet at vis min man vil mede seg inn i metodist kirken må han først melde seg ut skriftlig fra levende ord. Dette måtte vi ikke gjør med ungene våre(UT AV STATSKIRKEN)

TAKK SKAL DU HA

KANKJE DET ER ANDERLEDELSERE MED DET FAKTRUM AT BÅDDE MIN MAN OG JEG IKKE STÅR I STATKIRKEN.[:)][:)][:)]

Vet det er sådan i Danmark med automatisk innmelding. Og man må melde seg ut.
Har set lidt etter på Kirken.no. Kort fortalt er der to medlemsregistre. Et for dem som antas å høre under DNK og de som faktisk gjør det fordi de er døpt eller innmeldt (jeg er innmeldt fordi jeg kommer fra Dk, men ikke døpt på nyt fordi min danske dåp var helt grei og kurant)
Så oppgis det i fødselspapirene at familien f.eks. er metodister er der ingen grunn til å anta at vedkommende skal høre til DNK.
Så dere har for så vidt begge rett. Noen kommer automatisk til at stå i DNK mens andre ikke gjør.[;)]

Og her er så lovteksten:

Det er Lov om Den norske kirke som regulerer krav til medlemsskap i kirken. I kirkeloven står det klart at en må være døpt for å være medlem av kirken og en kan ikke være medlem av Den norske kirke så lenge en er medlem av et annet trossamfunn i Norge (§3, pkt 7). Loven sier videre at barn (under 18 år) hvor minst en av foreldrene er medlem av Den norske kirke skal regnes som hørende inn under kirken dersom ikke annet er meddelt kirkebokfører.
Det skal føres et register over begge disse kategorier (medlemmer og de som hører inn under kirken). Dette er Den norske kirkes medlemsregister. Etter forskrifter gitt av Kirke-, undervisnings- og forskningsdepartementet skal registeret inneholde opplysninger om navn, adresse og fødselsnummer (11 siffer) til de registrerte. Det er Kirkerådet som er ansvarlig for drift av registeret og alle henvendelser om registeret rettes direkte til Kirkerådet.

Sikkert!

Ikke meningen å være sååå påståelig da...
Er selv ikke aktivt medlem av statskirken, men er da medlem.
Håper ikke jeg støtet deg på noen måte... isåtilfelle beklager jeg det!

Godt at dere begge har rett[:D]

Jeg er ikke fornermet, jeg liker faktisk litt uenighet, det er da en skjekker opp ting og en blir sikker.

Men det er ekstra kjekt at vi begge hadde rett!!!!
Skal du ha i September, min eldste er født 18 sep

Back
Topp