Ang cv

Her er en fin mal (ligger inne på Aftenposten sin side): Og akkurat sånn jeg fyller den ut..

Dette må en CV inneholde:

Personalia
Punkter som må/bør være med:
  • Navn
  • Adresse
  • Telefon (privat, jobb, mobil)
  • E-post
  • Fødselsdato
  • Sivilstand og eventuelle barn.

Det er viktig å oppgi et telefonnummer, som du vet du er tilgjengelig på. Vær også obs på hvilken e-postadresse du oppgir. En morsom hotmail-adresse blir ikke alltid like godt mottatt av arbeidsgiveren.
    Nøkkelkompetanse
    Stadig flere tar dette med som et eget punkt i sin CV. Her trekker du frem det som er mest relevant av erfaring og personlige egenskaper. Da kan du vise arbeidsgiveren at du har de kvalifikasjonene som kreves for nettopp denne stillingen. Presenter det i stikkordsform.
    Utdannelse og arbeidserfaring
    Skriv dette i omvendt kronologisk rekkefølge, det vil si at du begynner med det siste.
    Hva som skal stå øverst av utdannelse og arbeidserfaring, kommer an på hva som er mest aktuelt for deg. Er det lenge siden du har studert og du har mye arbeidserfaring, er det naturlig at dette kommer først. Er du derimot nyutdannet, kan du sette utdannelse øverst.
    Under arbeidserfaring må du få med
  • Navn på bedriften
  • Stillingstittel
  • Når du jobbet der (dato og årstall)

I tillegg kan du skrive i stikkordsform hvilke arbeidsoppgaver du hadde. Det er ikke nødvendig å ta med alle småjobbene du hadde i studietiden dersom dette ikke er relevant for stillingen.
    Når det gjelder utdannelse, er det vanlig å ta med alt du har studert fra og med videregående skole.
    Få med:
  • Hvilken skole/utdanningsinstitusjon du gikk på
  • Hvilken grad du oppnådde
  • Når du studerte (dato og årstall)

Kurs og tillitsverv
    Har du kurs som er relevant for den stillingen du søker, tas dette med i CV-en. Still det opp på samme måte som utdannelse.
    Husk også å opplyse om eventuelle tillitsverv fra skole, idrett, borettslag osv. Dette viser at du er en aktiv person som liker å ta ansvar.
    Ikke skriv i en fortellende stil. Uthev prestasjonene dine i punktformat, da trenger du ikke så mange fullstendige setninger.
    Språk og andre kunnskaper
    Under dette punktet skriver du hvilke språk du kan, og på hvilket nivå du er muntlig og skriftlig. I tillegg kan du fortelle om datakompetansen din og eventuelle fritidsinteresser som du mener kan gi et bilde av deg som person.
    Referanser
    Dersom du velger å oppgi referanser i CV-en, er det viktig at disse er forespurt på forhånd. Mange arbeidsgivere ønsker at du oppgir referanser, mens andre velger å skrive nederst på CV-en at referansene oppgis ved behov.
  •  
    http://www.toptemp.no/Hvordan+lage+en+god+CV.FglnKZs.ips

Og her er en annen mal:[;)]

Navn                         :                                                            E-post             :
    Født år                      :                                                           Telefon           :

Adresse                    :     

Språk                        :      (hvilke språk mestrer du, skriftlig og muntlig)

Yrke                            :      (hva er du utdannet som)

Nåværende stilling      :      (tittel i dag)

Nøkkelkvalifikasjoner:      (skriv i stikkordsform om de sterkeste kvalifikasjonene dine)

ARBEIDSERFARING
    2000 -                                   Nåværende stilling
    1997 – 2000                         Forrige stilling, firma, evt oppgaver
    1990 – 1997                         Stilling, firma, oppgaver
    1985 – 1987                         Deltidsstilling under studier, sted, tittel, oppgaver
    osv

UTDANNELSE
    1985 – 1990                         Høyskole / sted/ fag / spesialisering
    1982 – 1985                         Skole / sted / fag / spesialisering
    osv (ta med alle skoler t.o.m. eksamen artium)

KURS
    1997                                     Kurs i tema / holdt av bedrift, kursets lengde
    1996                                     Kurs i tema / holdt av bedrift, kursets lengde
    1994                                     Kurs i tema / holdt av bedrift, kursets lengde
    osv (ta med alle kurs som ikke er nevnt under punktet ”Utdannelse” som kan være relevante)

TILLITSVERV
    Fra år – til år                         Her nevnes verv i foreninger, styreverv eller annet

(Dette er et forslag til oppsett for et CV. Hver enkelt må selv velge om dette stemmer overens med det de ønsker å formidle til potensielle arbeidsgivere. Du må gjerne flytte om på punktene over dersom det synes mer riktig. Videre kan nye punkter legges til, så som Fritidsinteresser eller annet. Lengden på dette CV bør ikke overstige en side.)

Lite tips fra meg som leser endel CVer i forbindelse med at jeg ansetter folk: Ta bare med arbeidserfaring, kurs etc som er relevant for stillingen! Det ser bare tåpelig ut å ramse opp feks strikkekurs og snekring for nybegynnere hvis du søker på en jobb på et kontor! [8|]

Og hvis du har et bilde av deg selv.. velg det med omhu! IKKE deg selv i badedrakt feks (JA, jeg har sett det ja)

ORIGINAL: MiniSatan

Lite tips fra meg som leser endel CVer i forbindelse med at jeg ansetter folk: Ta bare med arbeidserfaring, kurs etc som er relevant for stillingen! Det ser bare tåpelig ut å ramse opp feks strikkekurs og snekring for nybegynnere hvis du søker på en jobb på et kontor! [8|]

Og hvis du har et bilde av deg selv.. velg det med omhu! IKKE deg selv i badedrakt feks (JA, jeg har sett det ja)

Hehe, kan tenke meg du ser mye rart ja[;)] Sittet med sånne selv for endel år tilbake.. og herregud.. så mye rart[:D]

Back
    Topp