Ang. brokk og bleieslutt på natta..

knotte81

Forumet er livet
Min sønn på snart 5 år ble operert for pungbrokk da han var 2,5 år, så begynner og bli en stund siden. Han har slutta med bleie på dagen for snart 6 mnd siden men ikke på natta. Jeg lurte på i den forbindelse om man kan få ettervirkninger av brokk ? At det har gjort noe med urinveien hans, slik at han ikke merker det på natta at han må tisse, eller kan det være noe annet ?
 
Min sønn på snart 5 år ble operert for pungbrokk da han var 2,5 år, så begynner og bli en stund siden. Han har slutta med bleie på dagen for snart 6 mnd siden men ikke på natta. Jeg lurte på i den forbindelse om man kan få ettervirkninger av brokk ? At det har gjort noe med urinveien hans, slik at han ikke merker det på natta at han må tisse, eller kan det være noe annet ?
Hei!
Det er ganske mange barn som ikke er tørr på natta når de er fem år. Ca. 20% blant norske barn er nattevætere. Det er noe mer vanlig blant gutter enn blant jenter. Mange barn som er nattevætere, har foreldre som selv har vært det. Hos de fleste barn finner man ingen fysiologisk årsak til at det tar så lang tid å bli tørr. Blant seksåringer er det ca. 10% av alle barn som er sengevætere, slik at dere kan ha gode forhåpninger om at sønnen deres skal få kontroll på tissingen. Det at sønnen din er operert for brokk, skal normalt ikke ha noen innvirkning på hvor snart barnet holder seg tørr. Det er viktig at foreldre ikke påfører barnet skam pga tissingen om natta. Forsøk heller å formidle at dette vil ordne seg.. Snakk med sønnen din om at det er lurt å stå opp og gå på toalettet dersom han kjenner at han må tisse. Ha gjerne litt lys på rommet og lys i gangen og på toalettet,- slik at det er lett å finne fram. Gi ros til barnet når han gjør forsøk på å gå på toalettet og ved det minste tegn til forbedring. Ellers er det selvfølgelig viktig å bygge opp barnets selvtillit og selvfølelse generelt. Bruk av alarmapparat anbefales ikke før ved åtteårsalder. Som foreldre kan dere også være obs på barnets fordøyelse,- da det har vist seg at hos noen barn kan obstipasjon gjøre det vanskelig å holde på urinen om natten. Aller viktigst er at dere som foreldre ikke gjør dette til et problem for barnet. Forsøk heller å normalisere og formidle tro og forventning om at dette går over. Lykke til! Elin
 
Takker for svar. Han er ikke obstipert og alt er bra på dagen. Vi snakker om det med jevne mellomrom at han skal sove uten bleie eller prøve men han er nok ikke klar enda. Jeg har og vært i kontakt med helsestasjon, som sa at vi skulle se det an et par mnd til og evnt prøve med belønningsystem da, men nå er han ikke klar enda. Helsestasjonen kjenner oss og vet at vi har hatt mye å stri med og som hun sa så kan det ha noe med dette å gjøre.
 
Back
Topp