Jeg er ikke overvektig selv, men jobber veldig mye med overvektige på jobben (er PT og rehab-trener).
Erfaringsmessig, så er bevisstheten rundt kosthold og aktivitet det viktigste å få på plass. Det virker jo som de fleste over her er flinke og spiser relativt sunn mat. Nå har jeg ikke møtt noen av dere, men ofte vil porsjonskontroll hjelpe for mange. Det å kjenne etter når man faktisk er forsynt, heller enn å spise til fatet er tomt.
Mitt råd er å forsøke å spise roligere, og å legge ned bestikket mellom hver bit. Tygg godt, og drikk rikelig med vann ved siden av. Metthetsfølelsen kommer sjelden med en gang, så om man får til å spise litt roligere, vil dette hjelpe mange å få i seg en mer riktig porsjon.
Prøv å heller tenk på næringsstoffene, fremfor å telle kalorier
Veldig mange blir alt for opptatt av å telle hvor mange kcal de får i seg, men å være bevisst på hvilke næringsstoffer disse kaloriene består av er vel så viktig
Å få i seg nok fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler - i tillegg til protein og nyttige fettstoffer er veldig viktig, og vil dessuten hjelpe kroppen å regulere sultfølelse og "cravings".
Når det gjelder trening og aktivitet, så er den aktiviteten du gjør i hverdagen den som spiller størst rolle
Om du sitter stille 23/24 timer, er det ikke den ene timen med spinning som redder deg - prøv heller å være aktiv ellers. Gå trapper i stedet for heis (ja, dette er noe
alle vet, men det er fortsatt like viktig), gå til jobb/skole/butikken/postkassa, bruk hele kroppen når du gjør husarbeid. Sett på en alarm på mobilen hver halvtime som minner deg på å reise deg fra stolen og gå en liten runde på kontoret eller hvor du befinner deg - om ikke annet for å hente et glass vann.
Rør deg der du kan, og finn aktiviteter som du synes er morsomme - det er ikke bare treningsstudio som teller som trening
Selv om det såklart er veldig bra også
Dersom noen ønsker å spørre om tips og råd, bare send meg en kjapp melding på innboks, så skal jeg forsøke å bidra så godt jeg kan