Ang bmi...

Angelise

Elsker forumet
Med en bmi som sier jeg er overvektig er det som opptar mye hode plass nå hvordan jeg blir når magen begynner å synes. Første gang var jeg kjempe fornøyd med babymagen, men nå er tilstanden verre... jeg vet jeg må spise sunnere og være mer aktiv, men så langt har det ikke gått så bra som det burde.

Om det er andre overvektige, hva gjør dere for at du og spiren skal få det best mulig, både kosthold og trening.
Tar mer enn gjerne imot tips på alt mulig!!!

Jeg er overvektig og sliter med å få i meg mat så jeg spiser det som frister om det skulle være et rundstykke, klementin eller fisk... så ja jeg kunne helt klart hatt et sunnere kosthold. Men når kvalmen bare roer seg så blir det mye enklere :)

Jeg er overvektig.. Prøver å spise sunt og tenker at jeg skal begynne å trene igjen.. Bare denne kvalmen forsvinner og energinivået stiger igjen... Pleier å jogge,men får nøye meg med noen gåturer med rask gange og noen turer på ellipsemaskinen :) men med full jobb og to barn på 2 og 4 er jeg usikker på hva jeg har energi til framover..

Har det hengende litt over meg nå jeg sliter med kvalme og at jeg er så sliten.. Spiser det jeg har lyst på for å roe kvalmen.. Er heldigvis ikke søtt som frister mest..

Jeg er på grensen til overvekt på bli om jeg har sett rett. Jeg tenkte jeg skulle spise litt sunnere. Men det har kroppen ordnet selv :p men nå kaster jeg opp alle måltid også da! Men når set gir seg, så skal jeg være streng med meg selv...

Føler ikke at jeg har så usunt kosthold igrunn, men jeg er stor og det skal jeg ikke legge skjul på. Har allerede lagt på meg 4 kg i svangerskapet og flere blir det nok. Jeg skal prøve å kontrollere så godt jeg kan, men erfaringsmessig kommer det mye vann.
Jeg har lyst å gå mer turer og være aktiv med ungene, men er fortsatt så kvalm at det ikke er så mye som går..
Tror det viktigste er å passe på at en spiser frukt og grønt, drikker vann som tørstedrikk og tenker at man ikke skal spise for to.

Jeg har forøvrig et nogenlunde ok kosthold. Problemet her er nok heller at jeg spiser litt for mye. Akkurat nå er ikke det et problem for nå er jeg kvalm...Jeg er mest bekymret for alt vannet jeg er redd jeg kommer til å få i kroppen. Sist hadde jeg bare lagt på meg 1 kg da jeg var halvveis...Så kom vannet og kiloene bare raste på. Føltes så urettferdig når jeg egentlig hadde vært flink. Tok laaang tid før jeg ble kvitt vannet etter fødselen og...:-/

Jeg er ikke overvektig selv, men jobber veldig mye med overvektige på jobben (er PT og rehab-trener).

Erfaringsmessig, så er bevisstheten rundt kosthold og aktivitet det viktigste å få på plass. Det virker jo som de fleste over her er flinke og spiser relativt sunn mat. Nå har jeg ikke møtt noen av dere, men ofte vil porsjonskontroll hjelpe for mange. Det å kjenne etter når man faktisk er forsynt, heller enn å spise til fatet er tomt.

Mitt råd er å forsøke å spise roligere, og å legge ned bestikket mellom hver bit. Tygg godt, og drikk rikelig med vann ved siden av. Metthetsfølelsen kommer sjelden med en gang, så om man får til å spise litt roligere, vil dette hjelpe mange å få i seg en mer riktig porsjon.

Prøv å heller tenk på næringsstoffene, fremfor å telle kalorier :) Veldig mange blir alt for opptatt av å telle hvor mange kcal de får i seg, men å være bevisst på hvilke næringsstoffer disse kaloriene består av er vel så viktig :) Å få i seg nok fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler - i tillegg til protein og nyttige fettstoffer er veldig viktig, og vil dessuten hjelpe kroppen å regulere sultfølelse og "cravings".

Når det gjelder trening og aktivitet, så er den aktiviteten du gjør i hverdagen den som spiller størst rolle ;) Om du sitter stille 23/24 timer, er det ikke den ene timen med spinning som redder deg - prøv heller å være aktiv ellers. Gå trapper i stedet for heis (ja, dette er noe alle vet, men det er fortsatt like viktig), gå til jobb/skole/butikken/postkassa, bruk hele kroppen når du gjør husarbeid. Sett på en alarm på mobilen hver halvtime som minner deg på å reise deg fra stolen og gå en liten runde på kontoret eller hvor du befinner deg - om ikke annet for å hente et glass vann.

Rør deg der du kan, og finn aktiviteter som du synes er morsomme - det er ikke bare treningsstudio som teller som trening ;) Selv om det såklart er veldig bra også :)

Dersom noen ønsker å spørre om tips og råd, bare send meg en kjapp melding på innboks, så skal jeg forsøke å bidra så godt jeg kan :)

Jeg er ikke overvektig selv, men jobber veldig mye med overvektige på jobben (er PT og rehab-trener).

Erfaringsmessig, så er bevisstheten rundt kosthold og aktivitet det viktigste å få på plass. Det virker jo som de fleste over her er flinke og spiser relativt sunn mat. Nå har jeg ikke møtt noen av dere, men ofte vil porsjonskontroll hjelpe for mange. Det å kjenne etter når man faktisk er forsynt, heller enn å spise til fatet er tomt.

Mitt råd er å forsøke å spise roligere, og å legge ned bestikket mellom hver bit. Tygg godt, og drikk rikelig med vann ved siden av. Metthetsfølelsen kommer sjelden med en gang, så om man får til å spise litt roligere, vil dette hjelpe mange å få i seg en mer riktig porsjon.

Prøv å heller tenk på næringsstoffene, fremfor å telle kalorier :) Veldig mange blir alt for opptatt av å telle hvor mange kcal de får i seg, men å være bevisst på hvilke næringsstoffer disse kaloriene består av er vel så viktig :) Å få i seg nok fiber, antioksidanter, vitaminer og mineraler - i tillegg til protein og nyttige fettstoffer er veldig viktig, og vil dessuten hjelpe kroppen å regulere sultfølelse og "cravings".

Når det gjelder trening og aktivitet, så er den aktiviteten du gjør i hverdagen den som spiller størst rolle ;) Om du sitter stille 23/24 timer, er det ikke den ene timen med spinning som redder deg - prøv heller å være aktiv ellers. Gå trapper i stedet for heis (ja, dette er noe alle vet, men det er fortsatt like viktig), gå til jobb/skole/butikken/postkassa, bruk hele kroppen når du gjør husarbeid. Sett på en alarm på mobilen hver halvtime som minner deg på å reise deg fra stolen og gå en liten runde på kontoret eller hvor du befinner deg - om ikke annet for å hente et glass vann.

Rør deg der du kan, og finn aktiviteter som du synes er morsomme - det er ikke bare treningsstudio som teller som trening ;) Selv om det såklart er veldig bra også :)

Dersom noen ønsker å spørre om tips og råd, bare send meg en kjapp melding på innboks, så skal jeg forsøke å bidra så godt jeg kan :)
Mange gode råd:) Snillt av deg:)

jeg veide desverre 4-5 kilo for mye jeg også når jeg ble gravid. Jeg vet også at jeg kommer til å legge på meg ca 20-30 kilo i svangerskapet, for i første gikk jeg opp ca 25 kg og i andre ca 30 kg. De er heldigvis nesten borte i løpet av 1-2 uker etter fødselen. De verste er at i de 2 forrige svangerskapene var jeg i fysisk aktivitet frem til fødsel og drev aktiv riding med 2-3 hester, mens nå er min største aktivitet de få dagene i uka jeg går rooooolige turer på ca 10 min..... Jeg spiser heldigvis sunt, med få utskeielser, så skal bli spennende å se om det blir mer denne gangen. ...

Her var det mye bra! :D
Jeg vet jeg må bli flinkere med porsjoner, og har sett før at bare det hjelper mye på meg. Jeg spiser nesten det jeg vil når jeg vil utenom om sjokolade å chips som blir helgene, og aktivitets nivået vet jeg er for lavt.
Jobben skal få nye lokaler over nyttår, og der er det treningsrom også, og har planer å være der 2 ganger i uken, så får da se.
I første svangerskap gikk jeg opp 9kg og var fornøyd med fet, og håper virkelig det ikke blir mer nå!

Jeg tenker som så at man spiser for to, ikke som 2. Det er en stor forskjell.

Prøv å få gått et par turer (helst hver dag), ikke ha usunne matvarer liggende, behersk porsjonene, fyll på med grønnsaker og frukt, kutt ned på poteter/pasta etc etc :-)

Viktigste tenker jeg er at du deler disse beskymringene med lege/jordmor og får den oppfølgingen fra dem som du trenger. Veiledning, å se realiteten i øynene og aktivt gjøre det du kan for å forbedre vekten.

Og husk at alt du gjør og klarer er bedre enn ingenting :-)

Prat med legen/jm om dette. Jeg hadde BMI på 27 sist, men trente og spiste sunt, verken legen eller jm sa at jeg skulle gjøre noe forskjellig under graviditet -i hvert fall ikke overdrive. Og de syntes ikke jeg var overvektig selv om BMI viste det.

Jeg og var/er overvektig. Rett før sommeren startet jeg ett nytt og bedre liv og innen begynnelsen av oktober hadde jeg gått ned 15 kg. Jeg begynte å spise frokost, kun en halvskive med brødmat, drakk mye vann og spiste lite og ofte. Det var hoved forandringene mine. Trente når jeg hadde tid og ork til det. Blei ofte 3-4 ganger i uka og etterhvert blei trening gøy.. Etter jeg blei gravid så hadde jeg 4-5 uker med oppkast og var sengeliggende og da spiste jeg det som frista siden absolutt alt kom opp igjen. Nå som kvalmen har roa seg spiser jeg det jeg vil, men orker ekstremt lite mat før jeg er mett og kan ikke da stappe innpå for da blir jeg dårlig. Pratet med lege om det og hu syns jeg skulle fortsette med det jeg drev med nå pga kvalmen og heller tenke i sunnere baner når formen blir bedre. Men spiser mye frukt og grønt og lite godteri. Men trur fortsatt bmi'n min sier jeg er overvektig. Bare håper jeg får igjen gnisten på treninga og at kiloene mine går fort ned igjen etter graviditeten.

Jeg veier 30+ kg for mye, og synes det er grusomt å gå på vekta i svangerskapet... Men forsøker å ikke stresse meg mer opp enn nødvendig på vekta - klarte å bare gå opp 12 kg i begge svangerskapene - til tross for en kropp som nektet meg å trene grunnet store bekkensmerter - var så ille at "trimmen" jeg klarte var å gå på toalettet uten assistanse
Men mot slutten gikk det fort opp grunnet væske - men det er ikke vekt som jeg bekymrer meg mest om - greit man blir tyngre, men er ikke reell vektøkning... Men forsøker å fokusere på sunn mat (når kvalmeperioden går over)... Små, sunne og hyppige måltider i stedet for å stresse med kaloriene... Spent på hvordan resultatet blir dette svangerskapet...

jeg veide desverre 4-5 kilo for mye jeg også når jeg ble gravid. Jeg vet også at jeg kommer til å legge på meg ca 20-30 kilo i svangerskapet, for i første gikk jeg opp ca 25 kg og i andre ca 30 kg. De er heldigvis nesten borte i løpet av 1-2 uker etter fødselen. De verste er at i de 2 forrige svangerskapene var jeg i fysisk aktivitet frem til fødsel og drev aktiv riding med 2-3 hester, mens nå er min største aktivitet de få dagene i uka jeg går rooooolige turer på ca 10 min..... Jeg spiser heldigvis sunt, med få utskeielser, så skal bli spennende å se om det blir mer denne gangen. ...

Hvis det meste av kiloene er borte etter 1-2uker, er det ikke så mye fett du har lagt på deg da! ;-)

Jeg veier 30+ kg for mye, og synes det er grusomt å gå på vekta i svangerskapet... Men forsøker å ikke stresse meg mer opp enn nødvendig på vekta - klarte å bare gå opp 12 kg i begge svangerskapene - til tross for en kropp som nektet meg å trene grunnet store bekkensmerter - var så ille at "trimmen" jeg klarte var å gå på toalettet uten assistanse
Men mot slutten gikk det fort opp grunnet væske - men det er ikke vekt som jeg bekymrer meg mest om - greit man blir tyngre, men er ikke reell vektøkning... Men forsøker å fokusere på sunn mat (når kvalmeperioden går over)... Små, sunne og hyppige måltider i stedet for å stresse med kaloriene... Spent på hvordan resultatet blir dette svangerskapet...

Jeg også veier ca 30kg for mye. Mitt mål er å ikke gå opp noe i svangerskapet eller maks 6kg.
1. Svangerskap opp 30kg
2. Svangerskap opp 16kg
3. Svangerskap uke 20 nå, ingen oppgang ennå.
Men her er bekkenet håpløst, så de gode turene uteblir...

Mange råd her:) jeg prøver å gå turer, o spise mer frukt og grønt:) Er ikke så gøy å gå på vekta, og heller ikke finne klær som passer. noen råd her?:)

Mange råd her:) jeg prøver å gå turer, o spise mer frukt og grønt:) Er ikke så gøy å gå på vekta, og heller ikke finne klær som passer. noen råd her?:)

Frister litt å be deg glemme vekten. Viktigste er ikke vekten, men hvordan du føler at du ser ut og føler deg. Om jeg føler meg smashing og i form til å løpe en mil så er ikke de ekstra kiloene like viktig, om du skjønner?

Legg vekten langt unna, og vei deg maks 1 gang hver 14. dag! Sett deg gjerne opp ulike ukesmål for hva du vil oppnå.

Angående klær vet jeg dessverre ikke.. Alltid slitt med dette selv, noe som syntes godt i klesskapet mitt. Ingen farger, bare hvitt til svart.

Liker du å gå i kjole? Jeg jobber i barnehage og føler meg ihvertfall fresh av å ta på en hverdagskjole (har en helt enkel grå ullkjole fra BikBok), samt litt ekstra sminke :)

Back
Topp